Senaste nytt

Går ej längre att växla SEK kontanter i Thailand.

Thornado

Medlem
Lite OT då det inte handlar om SEK, men jag har ganska mycket USD i kontanter efter senaste Vegas-resan, så det skulle ju kunna finnas en poäng att ta med dem till Bangkok och använda dem för att få lite baht.
Några speciella rekommendationer att tänka på när man ska växla kontanter USD-THB? Ställen man ska välja/undvika? Jag antar att växlingskontoren på flygplatsen inte ger bästa kurs, men samtidigt så ska jag bara vara där några dagar så så länge man inte får totala ockerkurser så kommer nog inte en procent hit eller dit göra någon stor skillnad så orkar inte jaga runt efter optimal kurs heller.
 

JacobGBG

Medlem
Lite OT då det inte handlar om SEK, men jag har ganska mycket USD i kontanter efter senaste Vegas-resan, så det skulle ju kunna finnas en poäng att ta med dem till Bangkok och använda dem för att få lite baht.
Några speciella rekommendationer att tänka på när man ska växla kontanter USD-THB? Ställen man ska välja/undvika? Jag antar att växlingskontoren på flygplatsen inte ger bästa kurs, men samtidigt så ska jag bara vara där några dagar så så länge man inte får totala ockerkurser så kommer nog inte en procent hit eller dit göra någon stor skillnad så orkar inte jaga runt efter optimal kurs heller.

Se till att du har koll på max mängden valuta du får föra ut från USA resp. in till Thailand.
 

nissefalk

Medlem
Lite OT då det inte handlar om SEK, men jag har ganska mycket USD i kontanter efter senaste Vegas-resan, så det skulle ju kunna finnas en poäng att ta med dem till Bangkok och använda dem för att få lite baht.
Några speciella rekommendationer att tänka på när man ska växla kontanter USD-THB? Ställen man ska välja/undvika? Jag antar att växlingskontoren på flygplatsen inte ger bästa kurs, men samtidigt så ska jag bara vara där några dagar så så länge man inte får totala ockerkurser så kommer nog inte en procent hit eller dit göra någon stor skillnad så orkar inte jaga runt efter optimal kurs heller.
Jag har nästan alltid haft med USD till Thailand, du skall som du säger inte växla på flygplatsen, annars är det rätt lika kurser inne i Bangkok eller Pattaya, det finns ju massor med små växlingskontor så ta en promenad och kolla snabbt var de verkar ha bäst kurs.
 

Thornado

Medlem
Se till att du har koll på max mängden valuta du får föra ut från USA resp. in till Thailand.
Bra poäng. Jag har koll på USA (10kUSD) och nu har jag lärt mig gränsen för Thailand också (det dubbla). (Man får ju ta med sig mer, men då måste man berätta för tullen).

Tyvärr så innebär "ganska mycket kontanter i USD" bara i storleksordningen 1000 dollar - jag vann ingen stor pokerturnering eller träffade en jackpot så att jag hade nån risk att ta med mig mer än 10k hem från Vegas. :)
Och det handlar om ca 3 dagar där jag väl framförallt behöver kontanter för street food och liknande, så väldigt modesta summor som jag kommer att växla.
 

lillemannen

Medlem
Lite OT då det inte handlar om SEK, men jag har ganska mycket USD i kontanter efter senaste Vegas-resan, så det skulle ju kunna finnas en poäng att ta med dem till Bangkok och använda dem för att få lite baht.
Några speciella rekommendationer att tänka på när man ska växla kontanter USD-THB? Ställen man ska välja/undvika? Jag antar att växlingskontoren på flygplatsen inte ger bästa kurs, men samtidigt så ska jag bara vara där några dagar så så länge man inte får totala ockerkurser så kommer nog inte en procent hit eller dit göra någon stor skillnad så orkar inte jaga runt efter optimal kurs heller.
Superrich, i tunneln under flygplatsen till Novotel, håller samma kurs som övriga Superrich i Thailand fungerar bra att växla större belopp.

Om du växlar, skulle du kunna ta en bild på kurstavlan och lägga upp?

Båda superrich och vasu har 2.50/3.10 för SEK, vilket är helt orimligt när interbank ligger på 3.4833/64
Det är tyvärr den kurs man växlar fysiskt på växlingskontoren. Det är bara danska kronan som har kommit tillbaka till nästan normala nivåer här i Thailand av dom skandinaviska valutorna.

Enligt Forex

Belopp motsvarande mer än 20 000 amerikanska dollar behöver deklareras i Thailändska tullen

 
Last edited:

lillemannen

Medlem
Kurserna på SEK hos Super Rich & Happy Rich i BKK. Tom Forex är bra då man får ca 3,10
 

Attachments

  • IMG_3922.jpeg
    IMG_3922.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 47
  • IMG_3770.jpeg
    IMG_3770.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 48
Tack,

Jag ser 3.4163 / 3.4184 i terminalen nu. Säljkursen på 3.20 i högra bilden är en rabatt på 6% om man _köper_ kronor.

https://www.happyrich.co.th/Home/Rate är köpkurserna samma som din bild, men säljkurserna 0.05 baht sämre (DKK/NOK/SEK). Med kurserna på nätet blir det så här hos happy rich:

valuta köp sälj bb marg rabatt
DKK (-) 2,3 4,65 5,3 57% 12%
NOK (-) 1,9 3,25 3,38 44% 4%
SEK (-) 2 3,25 3,41 41% 5%
 
Last edited:
Toppen