Senaste nytt

Går ej längre att växla SEK kontanter i Thailand.

Ricci

Medlem
Med tanke på vilka länder som nämns, Spanien, Polen och Thailand, så förstår jag att det blir volymer av svenska sedlar som tvättas in i systemet via växling just där.
Blir snart att börja betala byggarna och langarna i USD.
Vem vet, snart kanske inte SAS tar emot SEK längre dvs efter CH-11. :cool:
 
Bra med med information från plats. Tack för det!

Jag har försökt hitta information om vad som plötsligt har förändrats.

superrichthailand.com, som inte verkar vara samma företag som superrich1965.com, har historiska kurser på sin sajt. Fram till 25 Maj står det typ 3.21/3.24 för SEK, dvs 1% spread. För Euro 37.20/37.30, 0.3% spread.

Efter ha sökt runt lite så ramlade jag på en sak på Finansinpektionen.

Finansinspektionen har beslutat att förelägga valutaväxlingsföretaget My Change Scandinavia AB (My Change) att omedelbart upphöra med sin verksamhet. Skälet är omfattande och allvarliga brister i företagets arbete mot penningtvätt och finansiering av terrorism.


Det här publicerades 2023-05-25.

Kanske långsökt.
 

SK4628

Medlem
Bra med med information från plats. Tack för det!

Jag har försökt hitta information om vad som plötsligt har förändrats.

superrichthailand.com, som inte verkar vara samma företag som superrich1965.com, har historiska kurser på sin sajt. Fram till 25 Maj står det typ 3.21/3.24 för SEK, dvs 1% spread. För Euro 37.20/37.30, 0.3% spread.

Efter ha sökt runt lite så ramlade jag på en sak på Finansinpektionen.

Finansinspektionen har beslutat att förelägga valutaväxlingsföretaget My Change Scandinavia AB (My Change) att omedelbart upphöra med sin verksamhet. Skälet är omfattande och allvarliga brister i företagets arbete mot penningtvätt och finansiering av terrorism.


Det här publicerades 2023-05-25.

Kanske långsökt.
Det låter rimligt att det hänger ihop med ökad fokus på penningtvätt från svenska myndigheter. Jag såg precis den här nyheten på Polisens hemsida:
 
Jag noterar att Bangkok Bank i vart fall publicerar växelkurser, där de nu köper kontanter för kursen 1,5 THB/SEK. Dvs väl under hälften av vad man får vid en elektronisk överföring. Så rimligtvis bör det gå att gå in på ett bankkontor om man verkligen MÅSTE bli av med kontanter. Gissningsvis, räkna med MÅNGA kopior på passet om man gör det...

 

Delayed

Medlem
Jag noterar att Bangkok Bank i vart fall publicerar växelkurser, där de nu köper kontanter för kursen 1,5 THB/SEK.
Ja då ska man vara riktigt desperat... Före pandemin var kontantväxling på plats ofta det billigaste sättet att skaffa THB. 2023 var bankomatuttag något billigare när jag jämförde. Idag är det uppenbarligen bankomat som gäller.

Sen växer ju möjligheterna till kortköp hela tiden även i Thailand men jag gissar att kontanter ändå kommer att vara nödvändiga ett bra tag till.
 
Jag noterar att Bangkok Bank i vart fall publicerar växelkurser, där de nu köper kontanter för kursen 1,5 THB/SEK. Dvs väl under hälften av vad man får vid en elektronisk överföring. Så rimligtvis bör det gå att gå in på ett bankkontor om man verkligen MÅSTE bli av med kontanter. Gissningsvis, räkna med MÅNGA kopior på passet om man gör det...


https://superrich.co.th 2.6/3.2
https://www.superrichthailand.com 2.55/3.15
bloomberg 3.3933/3.3963

Marginal 23.4%!
Å andra sidan 7.2% rabatt på att köpa kronor

Bankomats marginal på Euro är just nu 5.8% som en jämförelse

(Jag vet inte om man får dessa kurser i verkligheten, och jag kan ha räknat fel)
 

RobHK

Medlem
Det är helt sjukt, här i Hongkong har man lyxen att det finns valutaväxling till riktigt bra kurser överallt på stan. T.ex. där jag går och växlar HKD tillvalfri valuta är just nu spreaden mellan deras köp och sälj 0.67%. Man torskar alltså mindre än 1% på att köpa THB och sen ångra sig och sälja tillbaka dom till HKD.

 
Det är helt sjukt, här i Hongkong har man lyxen att det finns valutaväxling till riktigt bra kurser överallt på stan. T.ex. där jag går och växlar HKD tillvalfri valuta är just nu spreaden mellan deras köp och sälj 0.67%. Man torskar alltså mindre än 1% på att köpa THB och sen ångra sig och sälja tillbaka dom till HKD.


Tja, vad vad förstår går det fortfarande att växla Euro till bra kurser. 38.00/38.20, dvs 0.52% i spread.

Men inte SEK, NOK eller DKK, sedan den 25 Maj 2023. Varför är fortfarande ett mysterium
 

Sir Lemon

Medlem
En ytterligare faktor som kan påverka kan ju vara de årliga säsongsarbetare som besöker Sverige och plockar bär och svamp mm. De bör ju egentligen utgöra en återkommande del av efterfrågan på växling av SEK till Bath. De senaste årens pandemi gjorde ju att en del av dem inte besökte oss och kanske växlingstrycket SEK-Bath minskade?
 
Toppen