Senaste nytt

Fyra First och en Business (och två Plus)

Väldigt OT: Fundera själv på vad som är bäst, skölja av något, eller ta ett papper och liksom gnida ut det man vill ha bort?
High-tech-toaletterna är absolut mer hygieniska än att gnida med ett papper. Fast de (toaletterna) lär visst kännas aningen mysko att använda om man säger så. Det ”kittlar” enligt min sambo. Själv har jag aldrig vågat trycka på knapparna. :)

Väldigt OT: Fundera själv på vad som är bäst, skölja av något, eller ta ett papper och liksom gnida ut det man vill ha bort?

Jag tänker att man bäst avlägsnar något medelst mekanisk bortnötning, än att bara spola lite vatten på det. Tänk som när man torkar sig på en vit handduk ett att ha tvättat ett par riktigt skitiga händer.

Del 7 - OZ202 ICN-LAX

Efter att ha kollat på seatguru bestämde jag mig för att det var plats 2K jag ville ha, och eftersom jag var tidigt ute med den här flighten i bokningen, kunde jag välja just den.

Första klass-kabinen i Asianas A380 är placerad på nedervåningen. Längst fram förstås… och även om man har tre fönster per plats, så sitter det ett innerfönster nästan
15 cm ifrån ytterfönstret.
Det och den skymmande väggen framför det närmsta fönstret gör det ganska svårt att se ut. Jag vill gärna kunna göra just det så den biten hade kunnat vara bättre.

20180115_075707.jpg

Annars gillade jag avskiljdheten man får i deras små sviter eller vad dom kallar det.

20180109_150348.jpg

På min plats låg ett Amenity kit från Salvatore Ferragamo och snart fick jag även en pyjamas. Såg ut att vara ganska trevlig.
Glömde ta kort på den men jag kan lägga upp en bild senare om intresse finns.

En sak som slog mig när jag satte mig ner var den GIGANTISKA IFE-skärmen. Kan den vara 36-40” någonting? Lite skillnad mot Lufthansa där det känns som 20” iom. att man sitter så långt ifrån.

20180109_160900.jpg

20180109_160917.jpg

Något som inte var lika roligt var att min IFE inte funkade. Den var igång och visade säkerhetsgenomgången och liknande, men när dom runt omkring började kolla på film så funkade inte min alls. Det var extra irriteande eftersom vi blev stående på marken i 1h och 20 min, då dom var tvungna att lasta av väskorna som tillhörde en person som inte behagade dyka upp, samt för att vi behövde avisning.
Det hade varit trevligt att kunna kolla på film under tiden vi väntade.
Jag frågade ena flygvärdinnan vad som kunde vara fel, varpå hon provade att reseta IFE:n. Det hjälpte dock inte utan hon stängde helt sonika av hela min ”svit”. Inte förrän vi hade lyft och kommit upp på marschhöjd kom hon och slog på den igen. Sen tog det ytterligare 20 minuter innan allt hade hoppat igång.
Jag hade hunnit börja känna på tanken på att få vara utan IFE hela resan och den var inte angenäm. Hade redan börjat fila på en forumfråga i huvudet… ”vad är rimlig kompensation…?” Hehe… det är inte utan att man är lite skadad.

Under tiden som vi satt och väntade på marken passade jag på att njuta av min Champagne. Den här gången hade jag följande att välja på:
Barons de Rothschild Blanc de Blancs & Laurent Perrier Brut
Namnet på den första fick mig att välja den andra. Nuf said.

1516030939887118999961.jpg

Till slut lyfte vi alltså och satte kurs mot LAX.

20180109_155818.jpg

20180109_162031.jpg

Så snart kapten släckt säkerhetsbälts-lampan påbörjades serveringen. Tjejen som serverade mig kändes lite stressad eller var helt enkelt bara slarvig för hon drällde både det ena och det andra kring sig. Det blev dock mycket bättre efter ett litet tag.

20180109_170234.jpg

Maten smakade dock mycket bra.

Kaviar alltså… Vilken grej!! Varför äter man (jag) inte det oftare?

20180109_171341.jpg

20180109_171254.jpg

20180109_173142.jpg

20180109_174914.jpg

20180109_175444.jpg

20180109_180848.jpg

I slutet av serveringen ropade kaptenen att vi skulle uppleva "severe turbulence” och tände ”tapåbältetförtusan-lampan”.
Jag anade det värsta men det blev inte så farligt.
Lite senare ropade densamma ut att vi kunde förvänta oss ”moderate turbulence” för att någon kvart senare förvarna om ”some turbulence”.
Det skulle vara mycket intressant att veta vad som skiljer dom olika från varandra, och vad som föranleder respektive ordval, eftersom dom kändes ungefär likadant alla tre.

Efter maten försökte jag sova men det gick inte alls. Fick kanske 3 timmars sömn. Kallade på CC medelst knapp på IFE-kontrollen istället. Hann knappt trycka på knappen förrän hon stod där ovanför mig och undrade vad hon kunde stå till tjänst med.
- Eeehm… är det möjligtvis så att man skulle kunna få en såndär skål med glass till?
- Mm… but of course! (så sa hon inte, men andemeningen var densamma) och vips stod hon där med en skål med glass I handen. Mums!!
Jag älskar när glassen är sådär stenhård som den brukar vara när man flyger, utan att vara isig. Det är PRECIS så den ska vara.

2 timmar innan beräknad ankomst påbörjades frukostserveringen.
Det var väl inget större fel egentligen men tacka vet jag Lufthansas frukost.
Brödet här t.ex… Hur är det tänkt att man ska göra med smöret och marmeladen? På en croissant liksom…?

20180110_000602.jpg

20180109_234314.jpg

Sen… när jag var mätt och jag fick min disk undanplockad fick jag veta att snart skulle huvudrätten komma. Jag som var proppmätt sa att jag var nöjd, varpå jag möttes med hundögon och frågan: Vill du inte ha vår french toast?!?!?
- Eeehm… jo tack, det vill jag gärna.
Jag tänkte att det väl inte kunde skada att äta lite på den – kanske halva – och sen säga att jag inte orkade mer, men när den kom in och jag såg hur stor den var… My GOD!!

20180110_002424.jpg

Det bara gick inte. Jag smakade lite på den men det nästan vände sig i magen direkt så den fick vara. Jag såg att övriga kring mig gjorde detsamma. Vilken pjäs!

20180110_013647.jpg

20180110_014515.jpg

20180110_020737.jpg

Väl framme i Los Angeles satte kaptenen (ja… eller om det var styrman, vad vet jag?) lugnt ner maskinen i backen (det märktes knappt) och vi kunde taxa in till gaten. Rutinerad som jag var (nåja…) såg jag till att stå först vid utgången när dörren öppnades, för nu skulle det gå undan! Jag skulle SNABBT ut ur flygplatsen eftersom jag hade långt kvar på dagen och mycket som skulle göras.

Jag gick dock bet. Råkade på nytt strul, men mer om det i nästa inlägg.

Fortsättning följer…

Last edited:
Del 8 – LAX – Las Vegas

Det var med raska steg jag gick mot immigration, som verkade ligga i Nevada, så långt som det var att gå.

20180110_022821.jpg

20180110_023046.jpg

Jag hade mer eller mindre räknat med strul eftersom jag 1. Hade en extremt knepig routing. 2. Inte hade angett rätt saker till flygbolaget innan avfärd och 3. Hade ”försökt” ta med mig något som kanske inte var så bra. Min penna i förrförra inlägget. Man vet ju aldrig vad dom får reda på…

Väl framme vid den automatiska passkontrollen tänkte jag att ”det här gick ju smidigt”. Jag var först på plats från vårt plan. Det hade nog landat 2 kärror från Asien strax innan oss, då det var mängder med asiater där runt i kring, men dom stod i den manuella disken allihop.

Busenkelt!! Hann jag tänka innan jag stoppade in mitt pass i maskinen. ”Uppfyller ej 6-månadersregeln gå till manuell disk” eller liknande stod det.

FAAAAAN!!!!! Hur kunde jag vara så jävla dum!? Jag hade kollat vad som gäller i Japan, Thailand och Korea, men hade så starkt för mig att 6-månadersregeln var borta även i USA. Mitt pass skulle ju gå ut om 4 månader…!
Jag riktigt såg framför mig hur allt skulle skita sig. Hur hela Vegas-upplevelsen skulle skita sig. Eftersom kön jag hamnade i var EXTREMT lång, hann jag tänka både det ena och det andra. Jag hann tom. fölika mig med tanken på att i Tom Hanks-anda tillbringa veckan på flygplatsen istället. Funderade tom på hur jag skulle formulera mig för loungepersonalen… ”Eeehm… har jag access idag även fast jag inte ska flyga förrän om 6 dagar?”

Väl framme som först i kön tittade jag på dom tre olika båsen som jag skulle kunna komma att hamna i. Snälla snälla snälla… låt det bli han där borta, tänkte jag och tittade på killen som såg snäll och glad ut. Gud (eller någon) hör bön och det var honom jag hamnade hos.

Jag hann knappt säga hej innan jag var godkänd och inne i landet. Jag sprang bort till bagagebandet innan dom hann ändra sig, och vad låg där först av alla väskor? Jajjamen!! Min väska!

20180110_025202.jpg

Jag tog den under armen (nä… däremot tog jag tag i handtaget och rullade väskan bakom mig) och sprang ut från flygplatsen.

Hittade ganska omgående platsen där alla hyrbilsföretags shuttle-bussar stannade. Eller ja… stannade och stannade… När sixtbussen kom klev jag fram, för att se den bara köra förbi… Antiklimax!

Jag insåg att min svenska (?) försiktighet inte funkade här, så när nästa Sixt-buss kom skrek jag HEY!!!! Och vevade med armarna. Succé!

20180109_101736.jpg

(Nu inser jag att det här blir mer av en dagbok än reserapport… a ja… få väl vara så då…)

Hur som helst så åkte vi skakigt och guppigt mot uthyrnigsstället och nukände jag att NU! NU kunde väl inget gå fel…

Att jag aldrig lär mig…

Jag hade bokat en 5-serie/E-klass eller liknande, i hopp om att som Platinum-medlem bli uppgraderad till något roligare. Sixt brukar ju vara bra på det. Jag tänkte att även om jag mot förmodan inte får en uppgradering så blir det bra med bilarna ovan.
Mågon uppgradering kunde jag glömma.
- Du har redan bokat den dyraste klassen så jag har ingen uppgradering till dig. Jag har bara bilar i specialklassen men jag kan inte uppgradera dig till en sån. Då får du betala $100.
- Totalt för dom 5 dagarna?
- Per dag!

Va f… jag skulle alltså ha betalat för en billigare bil om jag varit smart, för jag hade ändå fått samma som nu. Nybörjarmisstag kan tyckas, men både på Avis och Sixt har jag fått special-bil som uppgradeing innan.

Ok. Ingen uppgradeing. Vad har du då?
Cadilac CTS och Volvo S90.

Det kändes som… jag ska inte saga pest eller kolera, för S90 är helt ok, men inte så roligt om man har förväntat sig något annat.
Är det något jag har lärt mig så är det dock att aldrig ge sig (eller ja… aldrig är att ta i) men jag gjorde några försök till att motivera en uppgradering. Jag gick dock bet och började kolla om jag kunde boka en Avis-bil istället och nyttja nuvarande eurobonus-kampanj. Av någon anledning så gick inte det utan jag kunde tidigast välja nästkommande dag.

Det var bara att acceptera det dom hade. Fick nycklarna till S90:n och gick och kollade in bilen. Den var FULL av skador, varav hälften inte var markerade på kvittot. Den hade inte ens några nummerplåtar. Pallade inte att styra med det eftersom jag hade någorlunda bråttom, utan gick tillbaka för att byta bil. Testade en HUACA och pratade med en annan i personalen. Hon var om möjligt ännu mindre medgörlig.
Efter att inte ha sovit ordentligt sen natten innan jag åkte hemifrån började jag bli riktigt irriterad och hade lust att skrika: MEN GE MIG FÖR FAN EN ORDENTLIG BIL DIN DUMMA JÄVEL!!! (dom hade ju massor bilar inne jag hade kunnat tänka mig) Istället sa ja: Jag är mycket besviken då detta inte alls är vad jag är van vid när det kommer till Sixt och er proffesion i att ta hand om era kunder. Den approachen funkar mer eller mindre ALLTID bättre.
Det gjorde den inte nu. Fick bara byta till CTS:en och det fick väl gå då. Inte mycket att göra. Hittade dock en massa skador på den också – vilka lyste med sin frånvaro på kvittot – varpå jag körde runt bilen till killen som skulle skriva in defekterna i datorn. När jag körde över farthindret i lokalen lät det som om hela framvagnen skulle rasa ihop. Gick ut och kände på hindret med foten men det satt fast. Inte en chans att jag kör 6-700 miles i en bil som ”riskerar att rasa ihop”, och kanske få skulden för det dessutom.

Jag gick bort till servicedisken ännu en gång. Kände hur tålamodet var slut men vet sen alla år i servicebranchen att det INTE hjälper att bli förbannad. Det var bara att räkna till 10 och fråga nästa person i personalen – som visade sig vara helt fantastisk. Ok. Jag fick ingen uppgradering, men vid det här laget ville jag bara ha en hel bil. Hon var riktigt bra att ha att göra med. Sa att jag kunde gå runt och se om jag hittade någon bil som kunde passa och att hon kunde följa med om jag ville. Hon erbjöd sig att kolla i datorn efter den bilen som hade minst anmärkningar osv.

Det gjorde saken betydligt lättare. Jag såg direkt en annan S90 som precis hade kommit in och som visade sig vara i betydligt bättre skick än dom andra. Den fick det bli. Inte utan att upplysa om skador som inte stod med på kvittot förstås, men ändå.

20180109_114312.jpg

Nu när jag skriver det här så ser det kanske småaktigt ut sammantaget. Det var mest replikskiftena mellan mig och Sixt-representant 1 och 2 som gjorde mig mest irriterad. Nivån på svaren jag fick.

A ja… Jag körde ut ur lokalen och bort till In-n-out burger för en burgare, innan jag satte kurs mot Target på Manhattan beach, där jag provianterade.

20180109_115209.jpg

20180109_115828.jpg

20180109_121102.jpg

20180109_121107.jpg

20180109_120954.jpg

SEN var det dags att köra den långa vägen mot Vegas. Nu kändes det bra igen. Riktigt bra.

Las Vegas! Here I come!!!

20180109_164814.jpg

20180109_190003.jpg

Fortsättning följer...

Toppen