Del 9 – Las Vegas
Jag har som ni märker lite svårt för att fatta mig kort, men jag ska försöka.
Det gick fint att köra och det var inte förrän sista timmen jag började bli trött. Inget som inte kunde botas av hög musik och mig sjungandes för full hals. Tur ni inte hörde…
Hade bokat ett rum på Tropicana (Doubletree by Hilton) men hade inga större förväntningar. Har HHG men fösväntade mig ingen uppgradering nu när det var Las Vegas mest fullbokade vecka på året. Jag hade dock tur och fick en uppgradering till ett stort rum med utsikt mot ”the Strip”.
Kände mig lite mosig men pallrade mig ändå över till MGM på andra sidan gatan för att lira lite.
En sak som har hänt med Vegas sen jag var där senast (2009) är att många (om inte alla) spel har fått så dåliga villkor/odds. Det var ju knappast så att ”huset” gick med förlust innan så det känns som en onödig och tråkig väg att gå.
Black Jack ger t.ex inte 3:2-utdelning på BJ längre utan nu får man bara 6:5. Dvs har man satsat 100 kr får man bara 120 kr nu, mot 150 kr förut.
Likaså har i stort sett alla hotell börjat ta betalt för parkering. Både självparkering och Valet. Det har varit gratis innan men nu kan det kosta uppåt $20-$30 per natt.
Nu såg jag att även rouletten har fått knepiga villkor.
Det här med att fatta mig kort gick ju bra...
Hoppar därmed raskt över till dagen efter och det jag egentligen åkte till Vegas för (?) CES 2018!
Tog monorail från MGM Grand på andra sidan gatan, till mässområdet.
@Brandten har ju berättat innan att det var stort, men det är inte förrän man är där som man fattar HUR stort det är. GIGANTISKT!!
För att försöka visa hur stort det är:
Det här är kortsidan på Samsungs monter
Och här ser man samma monter på en karta
Samma karta men i sin helhet.
Och här pekar jag alltså på den delen som är lite mer detaljerad på dom två bilderna ovan. Det här är alltså bara ett av tre mässområden.
Jag hann ganska precis hämta ut min badge (det som visar att man har rätt att komma in) innan strömmen gick. I ungefär tre timmar var den borta. Bra jobbat! För el är ju inte så viktigt på en ELektronikmässa. Men när det väl kom igång igen så var det riktigt grymt!
Vid flera tillfällen slog det mig hur sjukt mycket coola grejer det finns (på fackspråk).
Slänger upp ett gäng bilder så får dom tala sitt tydliga (nåja… jag har insett att någon fotograf kommer jag aldrig kunna kalla mig. Speciellt inte med mobilen som enda verktyg. Min bättre hälft hade paxat "storkameran"…) språk.
När man kom ut från monorail-stationen möttes man av det här...
Googles "lilla" maskin där man kunde vinna allt från mössor till... Google assistant högtalare (eller vad man kallar dom).
Canon var ett av få företag som hade betalat för extra extern strömförsörjning. Gissa vem som fick mest uppmärksamhet n'r strömmen var borta?
Dell hade ett eget hak inne på hotellet the Venetian, där dom bjöd på kaffe mm.mm.
Google hade sin "tuggummiautomat" på två ställen, men då kötiden var 1,5 timmar stod jag över.
Smart watches som såg ut som "vanliga" klockor. Ger info med vibrationer och med visarna. Om det ringer i telefon vibrerar klockan. Vill man veta vem som ringer trycker man på en knapp på sidan och vips hoppar minutvisaren fram till en siffra, som motsvarar en viss kontakt. Funktionerna var flera...
En gigantisk drönare för filmning.

Ett spel där man tävlar mot andra genom att "flyga" genom en bana med hinder. Såg rätt krävande ut... Ställningen man ligger i påverkas av ens rörelser och får figuren i spelet att flyga likadant.
Utsidan på Samsungs monter när strömmen var väck.
Samma monter några timmar senare
Kylskåp där man kunde beställa hem det som "fattades"
Det kändes som att det som var mest förekommande på mässan var ”smarta hem”, där framförallt Google slog på den STORA trumman med sitt Google assistant. Även AI, VR och Internet of things (IoT) var mycket framträdande. Det tog liksom aldrig slut.
Personligen känner jag mig väääldigt skeptisk till Google assistant, Ios Siri, Amazon Alexa och liknande. Funktionerna är förstås fantastiska och användningsområdena är många, men… kunde CIA ta sig in i folks TV-apparaters kameror och liknande så… ja… vem kan lyssna?
Jag vet… foliehatt tänker ni, men problematiken finns där.
Jag var på mässan två heldagar och gick runt 35 000 steg varje dag. En sak som inte alls har med det att göra, men andra dagen när jag skulle gå från Det ena mässområdet (Sands expo) till det andra (Las Vegas Convention Center) körde USA:s vice president färbi. Men med tanke på vilket EXTREMT pådrag det blev, var det så jag undrade om det inte var Presidenten. Först kom 8 motorcyklar och en svart SUV – en ”dummie” sa någon. Sen ca 10 minuter senare kom en liknande uppsättning, men med medföljande 10-15 SUV:ar med fullt beväpnade militärer, ambulans, helikopter mm. mm. och alla vägar stängdes av osv. Coolt att ha sett, men tragiskt att det ska behöva vara så…
A ja…
Utöver tiden på mässan hann jag även med att spela lite poker (det var det INTE många som gjorde visade det sig), Black Jack, försökt ordna ett möte med
@Anders Östling, den enda (mig veterligen) forummedlemmen i stan. Det gick dock inte alls. När vi väl höll på att lyckas fallerade det på grund av trafiken i stan, samt avsaknad av wifi. En annan gång
Lite blandade Vegas-bilder:
Hade behövt en vecka till för att hinna med allt jag hade tänkt men det får bli en annan gång. Kanske nästa år?
Nä, det började efter 4 dagar (beroende på hur man ser det) bli dags att köra till LA igen. Men mer om det i nästa inlägg…
Fortsättning följer…