Del 10 – LAS – LAX
Då var det dags att åka tillbaka till LA. Egentligen hade jag tänkt gå upp och ge mig av innan solnedgången (återkommer till varför), men det blev rätt sent kvällen innan då jag hamnade vid ett Black Jack-bord med några väldigt trevliga människor, och inte ville lämna. Vi satt kvar i över tre timmar och om jag inte är helt fel ute gick det bra för samtliga. Det var verkligen väl investerade timmar. På flera sätt…
Hur som helst så packade jag in allt i bilen och gav mig av.
Gjorde några avstickare i Mojave-öknen på vägen. Bl.a till något som kallas för ”Seven magic mountains”. Det är något slags konstverk som någon (jag hoppas ni uppskattar precisionen idet jag berättar… ”någon har gjort något”) har gjort mitt ute i ingenstans. Dom har målat ett gäng stora stenblock i glada (?) färger och staplat dessa i 7 staplar. Ser rätt fränt ut när man är där, men precis som jag befarade var jag långt ifrån ensam och det var därför jag hade tänkt vara där när solen gick upp.
Eftersom jag varken hade sorkameran med mig, eller drönaren jag funderade på att köpa, så insåg jag att det ändå inte skulle bli några bra bilder så det fick kvitta. Nästa gång åker jag dit när solen går upp.
Alltså… jag verkligen älskar att köra bil i USA. Det är så vansinnigt vackert på sina ställen. Speciellt sträckan mellan Vegas och LA. Att det sen blandas med mindre fina saker som trailer parks och liknande gör det nästan ännu mer mind blowing. Man får lite perspektiv på saker och ting…
Många har säkert undrat varför jag inte flög mellan LAX-LAS och tillbaka, men då hade jag missat möjligheten att stanna när jag känner för det. Det blev många miles i luften ändå
Jag körde bl.a ner till Jean dry lake – något jag länge har velat göra – men då det ÖSREGNADE dagen innan jag kom till Vegas, var den inte så torr längre. Vägen ner dit var dessutom kraftigt påverkad av regnet så det var inte klockrent att köra dit med en bil med så pass låg profil på däcken. Men det gick

Mitt ute på ”sjön” är man verkligen mitt ute i ingenstans. Se bara till att ha en pickup eller SUV när/om ni åker dit.
Det ligger strax nord-ost om Primm, som i sig ligger precis inanför gränsen mot CA, när man kommer från Las Vegas.
Hur som helst…
Jag kom fram till LA och körde raka vägen till Hilton vid LAX. Hade fått välja rum i appen och fick veta att jag fick en uppgradering. Såg till att få ett hörnrum högt upp, med utsikt mot flygplatsen. Tror inte jag hade kunnat få ett bättre rum.
Morgonen därpå åt jag fukost och satte mig sen och ”jobbade” tills det var dags att checka ut.
Iom. att jag hade checkat in via appen, använt mobilen som nyckel till såväl rummet som till loungen, kunde jag bara lämna rummet och gå. Behövde inte besöka receptionen på hela vistelsen. Uppgraderad blev jag ju ändå

På ett sätt kan jag tycka att det är ganska skönt att slippa stå i kö och så, men samtidigt… lite tråkigt att missa den personliga kontakten. Antar att det bara är att vänja sig, för det är nog dit vi är på väg mer och mer…
När jag hade checkat ut passade jag på att se så mycket av staden som möjligt, samt uträtta några ärenden innan jag slutligen körde till Sixt-byggnaden och lämnade bilen.
Hade jag tänkt till lite, hade jag sett till att ha bilen i en timme till, eftersom jag ändå inte kunde checka in förrän en timme senare. Fick således sitta och rulla tummarna i avgångshallen tills det var dags.
Väskorna kunde jag bara checka in till HND eftersom jag skulle byta flygplats i Tokyo, men när det väl var klart tänkte jag snabba mig på upp till loungen. Tji fick jag…
Trots att jag var incheckad först av alla som stod och väntade, visade det sig att jag skulle hamna i ett smärre kaos vid säkerhetskontrollen. Gick upp för trappen till departures och möttes av en gigantisk skock med människor. Där var det alltså stopp. Lönt att ha en separat incheckningskö för First och Business, när man ändå fastnar i samma kö som alla andra, till säkerhetskontrollen!
Det tog eoner av tid att ta sig igenom där men så småningom satt jag ändå i Uniteds första klass-lounge.
Där inne var det lugnt och skönt men inget direkt märkvärdigt i övrigt. Jag blev erbjuden en meny att välja mat från, utöver det som fanns i buffén.
Här hade jag hoppats på att få se någon mega-kändis, som jag skulle kunna skryta om i ”Jag mötte Lassie-tråden”, men där gick jag bet. Det satt iofs. en man i ett sällskap på fyra personer, som jag är mer eller mindre övertygad om att han är skådis, men efterom jag inte kan placera honom till vare sig namn eller film så är det inte mycket att komma med. Haha…
När det så blev dags för boarding gick jag bort till gaten, men där blev jag stående i 20 minuter innan jag fick gå på. Oklart vad förseningen berodde på. Passagerare med småbarn fick gå på i tid så jag vet inte… Det var iaf. tillräckligt för att irritera mig, men som den svensk jag är knöt jag näven i fickan och såg glad ut (nåja…) ändå.
Fortsättning följer…