Senaste nytt

Fyra First och en Business (och två Plus)

Brandten

Medlem
Tack för en grymt bra rapport! Perfekt avvägning mellan text och bilder.

Det har kanske varit lite för lite strul för att bli riktigt spännande så jag hoppas @Brandten återkommer starkt redan nästa år!
Jag ska göra mitt allra bästa att strula! Kanske blir det knas redan i juni när CES Asia drar igång. Det hela beror på om FruBrandten och MiniBrandten ska med = "direktflyg". Flyger jag själv blir det en riktig omväg! :)
 
Del 15 - BKK-CDG

Ja… En dryg timme efter ordinarie avgångstid kom en ur loungepersonalen och informerade om att boarding hade börjat. Jag rafsade ihop mina saker, tackade för mig och sprang bort mot gaten.

20180115_100926.jpg

20180115_101238.jpg

Det skulle bli resans andra flygning med en A380 och den här gången låg första klass-kabinen längst fram på övervåningen.
Jag möttes av bugningar och välkomnanden från kabinpersonalen när jag klev in genom dörren.

Blev tilldelad pyjamas och fick förfrågan om jag önskade något att dricka. Jag tänkte att det kunde var fint att avrunda kvällen med ett glas Champagne och frågade vad för champagne dom serverade.
- Dom Pérignon vintage 2006, sir!
Jo ja tackar jag… Det kan vi väl ta ett glas av då :)

20180115_114030.jpg

20180115_102515.jpg

Jag gick sen till omklädningsrummet/toaletten och bytte om till pyjamas innan jag gjorde mig hemmastadd på min plats.

20180115_101537.jpg

20180115_101544.jpg

Det här var den kabinen jag komma att gilla mest av samtliga jag har testat. Ljust och fint med mycket behaglig färgsättning. Bra utsikt från de tre fönstren och fotöljen var mycket skön och enkel att få till en bra sittställning i. Det fanns gott om förvaringsutrymmen och vid sidan fanns en garderob där man kunde hänga in sina kläder. Jag föredrar helt klart det mot när kabinpersonalen tar hand om, och hänger undan ens kläder någonstans i kulisserna.

20180115_101510.jpg

20180115_101500.jpg

När jag kom tillbaka till min plats låg ett amenity kit från Rimowa där. Det var väldigt välfyllt. Mer om det i ett senare inlägg.

Jag satte mig och bläddrade igenom IFE:n men hittade inget roligt. Eftersom jag ändå hade tänkt sova så satte jag bara på flight map.
Bläddrade lite i den utdelade middagsmenyn och insåg att dom hade kaviarservering innan förrätterna och trots den sena timmen så kunde jag inte stå emot. Så när flygvärdinnan kom och frågade om mina val till mimddagsserveringen sa jag att jag bara ville ha kaviar och att jag sen hade för avsikt att sova.

Hon tittade på mig med bekymrad min och frågade om jag inte ens ville ha lite frukt och ost. Ja jo… tack, det skulle förstås vara gott.

Jag kommer inte behöva äta på en vecka efter den här resan…

Snart taxade vi ut och rullade fram mot startbanan.

Jag började fundera på varför vi var så sena och om det var pga något problem med maskinen.
Kapten gav fullt pådrag på motorerna och jag tänkte inte mer på det.
Jag satt och tittade ut och det slog mig att jag tyckte farten var lägre än den brukar. Det liksom tog sig aldrig.
Visst ökade vi men inte så fort. Efter ett bra tag tänkte jag att… varför lyfter vi inte?? Men som sagt… hastigheten kan inte ha passerat V1 (hastigheten då det i princip är för sent att avbryta starten) än. Eller??
Va fan… är det något fel ändå…???

Lyft då! Lyft då!!

Snart lättade noshjulet något och vi påbörjade den svagaste stigningen jag har varit med om. Jag såg framför mig den där dokumentären om jungfrufärden med A320, där dom aldrig fick upp planet utan kraschade i skogen efter landningsbanan…

Det var riktigt riktigt läskigt faktiskt.

Vi steg dock vidare och nervositeten släppte.

Så snart vi var uppe på marschhöjd informerades vi om att det planet vi skulle ha haft, var trasigt, så dom hade bytt. Därav förseningen.

Jag tänkte därför att starten säkert var normal för A380 och att allt nog var som det skulle.

Snart påbörjades serveringen och jag fick återigen avnjuta denna utökta delikatess.

20180115_113910.jpg

20180115_113947.jpg

20180115_113824.jpg

Efter maten bad jag om att få sängen bäddad och la mig för att sova. Sov riktigt bra hela natten och vaknade 2 timmar innan landning. Precis lagom tills dom andra hade börjat få frukosten serverad.

Jag hade kvällen innan gjort mina frukostval som bestod av frukt, pankakor och kaffe. Det luktade riktigt gott i kabinen när jag vaknade, då dom andra verkade ha gjort ungefär samma val.

20180115_210712.jpg

20180115_210733.jpg

20180115_210726.jpg

Innan jag började äta satte jag på filmen Due date, på IFE:n. En riktigt rolig film som jag förvisso har sett några gånger innan, men fortfarande garvar högt åt emellanåt.

20180115_224145.jpg

Lagom tills vi landade, rullade eftertexterna på filmen. Bra timing :)

20180115_224158.jpg

20180115_225109.jpg

20180115_225126.jpg

Vi landade i ett regningt Paris och en riktigt bra flygning var över.

20180115_224905.jpg

Fortsättning följer…
 

Attachments

  • 20180115_224158.jpg
    20180115_224158.jpg
    33,8 KB · Visningar: 281
Last edited:

majer

Medlem
Tack för förstklassig rapportering! Instämmer med tidigare talare, riktigt hög klass på den här rapporten.

Vad gäller starten med A380 så upplever jag också den som långsam. Att man sitter på övervåningen bidrar säkert till en minskad fartupplevelse men sen är A380 lite seg i sig. Jag klockade starten med Lufthansas A380 PEK-FRA till 48 sekunder innan alla hjulen lättat från marken.
 
Tack för förstklassig rapportering! Instämmer med tidigare talare, riktigt hög klass på den här rapporten.

Vad gäller starten med A380 så upplever jag också den som långsam. Att man sitter på övervåningen bidrar säkert till en minskad fartupplevelse men sen är A380 lite seg i sig. Jag klockade starten med Lufthansas A380 jämförde
PEK-FRA till 48 sekunder innan alla hjulen lättat från marken.

Tack snälla!

Bra info.
Jag har ju inte flugit A380 innan den här resan, så jag jämförde med upplevelsen på ICN-LAX-benet när jag nu tyckte det kändes långsamt.
Skillnaden var att jag då satt på nedervåningen, så det ligger nog mycket i det du skriver.
 

Airman

Medlem
Härlig tråd! Rolig rapport!

Precis som du undrade jag vad som var fel första gången jag satt på en a380 som skulle lyfta. Jag trodde vi skulle krascha, den kom ju ”aldrig” upp i fart! Satt också och tänkte V1, Rotate, kom igen, kom igen, kom igen! :D
 

AntonL

Medlem
Riktigt bra och underhållande rapport! Längtar till nästa bonusresa :) Finns väldigt mycket i drycker och matväg som jag uppskattar när man är i väg på äventyr, men känslan av att vakna upp på ett flyg och känna lukten av kaffe och, så som i ditt fall, pannkakor är bland det bästa som finns :)
 
Del 16 – CDG och hemåt.

När vi landat på CDG hade jag ca 4 timmar tills nästa plan skulle gå.

20180115_230100.jpg

20180115_235717.jpg

Jag gick mot Star alliance-loungerna och hoppades på att kunna komma in i first-loungen, men på frågan om den funkade som arrival lounge, pekade mannen bakom disken demonstrativt på en skylt med texten ”Departures only”. Jag fick således nöja mig med bussines loungen eftersom jag reste på C-biljett sista sträckan: CDG-CPH.

Gick in och tog en dusch innan jag severade mig själv lite kaffe och startade datorn.

Snart plingade det till i telefonen och jag fick via "Check my trip" veta att nästa plan var en timme sent.

Jag försvann i andra tankar medan jag jobbade med datorn. Kollade till på klockan… 10:50. 20 minuter till ordinarie boarding skulle börja alltså. Kollade departures-tavlan på nätet men kunde inte se något om någon försening. Kollade SAS-appen men inte heller där informerade man om någon försening.

Jag rafsade ihop mina saker och sprang upp till mannen bakom disken. Har förseningen uteblivit??
Han pekade på skärmen bakom mig och det stod fortfarande ”delayed” och ny avgångstid: 12:10.

20180115_233134.jpg

Jag gick ner och fortsatte med det jag höll på med innan.

Tittade på klockan igen och såg att hon var 11:50. Snart dags att gå alltså…

Sen kom jag på det… Neej!! Det är ju avgång 12:10 – inte boarding!!!

Skylten nedanför loungen angav att det skulle ta ca 13 minuter att gå till gaten. På boardingpasset stod det att gaten stänger 10 minuter innan avgång. Faaaaan!!!

Ihop med alla saker! Ner i hissen! Bort mot gaten…
Har aldrig varit på CDG innan men insåg att jag var tvungen att passera en passkontroll (som tack och lov var utan kö). Mannen i båset gjorde sig dock ingen brådska.

Väl ute på andra sidan sprang jag ner i gången mot gaten. Där fanns ett rullband att gå/springa på. Broblemet var bara att det var avstängt!!! Sprang igenom gången, uppför backen/trapporna och möttes av en… säkerhetskontroll!!!

Av med alla metallprylar! Ut med datorn! Förbi kön och verkligen slängde in sakerna i maskinen.

In igenom bågen!

PIIIIIIIP!!!!!

Fan, glömde ta av mig klockan!

-Nej, det gör inget. Sträck fram händerna! löd uppmaningen från vakten. Hon tog fram lite papper, gnuggade det i mina händer, in med möget i en maskin, vänta… Grönt! Du kan gå vidare!

Sprang mot gaten och hann PRECIS fram tills dom skulle stänga.

Jag hörde cabin crew nämna något om att det bara var en kvar men att dom inte kunde vänta på honom. Sekunden efter hörde jag ”bording completed”, varför jag antar att det var mig dom hade väntat på. Suck…

Jag hann!

Satte mig på min plats – 1A - och kunde pusta ut.

Vi rullade ut på startbanan och sista benet var påbörjat.
Accelerationen i den här maskinen kändes betydligt tryggare än den förra :)

20180116_031721.jpg

20180116_031811.jpg

Väl uppe i luften påbörjades serveringen.

20180116_033131.jpg

Hade siktat in mig på en BC-special, dvs. Ringi och polarrulle. Ringin fick jag men istället för polarrullen skickades en matlåda fram på brickan. Någon sorts fiskrätt och en frittata.

20180116_033729.jpg

I jämförelse med vad jag fått för måltider på övriga flygningar stod sig detta… slätt. Hehe…
Chokladbiten smakade dock mycket bra. Glass hade varit ännu godare ;) Ping! @Mr Basic :)

Flygningen var behaglig och vi närmade oss Köpenhamn.
Vi seglade så småningom ner nord-väst om Öresundsbron och tog mark på bana 22 vänster på CPH.

20180116_044044.jpg

20180116_044055.jpg

20180116_044334.jpg

Landade 43 minuter efter ordinarie ankomsttid och det var några som la benen på ryggen när dörren öppnades, för att hinna med sina anslutningar. Jag hade redan missat tåget jag hade tänkt åka med och tog mig tiden att gå bort till taxfreen för att köpa med mig några saker till dom där hemma, i väntan på nästa tåg. Jag hann ganska precis komma ut till bagagebandet när det började rulla och mina väskor kom bland dom första. Smooth!

20180116_050357.jpg

Väl ute i ankomst-/avgångshallen såg jag det jag kom till för en lite dryg vecka sedan. Cirkeln var sluten och det kändes lite overkligt när jag tänkte på vad jag hade gjort sen jag var där sist.

20180116_051349.jpg

En riktigt rolig resa var över och frågan är om det inte är dags att planera för nästa.

Någon som har något förslag? :)


Stort tack för att ni har läst kommenterat. Kul!!
 

Attachments

  • 20180115_235717.jpg
    20180115_235717.jpg
    34,4 KB · Visningar: 241
Mycket like på detta och stor avundsjuka känner jag!

Tur att du skrev att det var mycket Smarta Hem (även i år). Jag skrev ju det förra året att allt skulle vara uppkopplat och jag misstänkte att det skulle bli ännu mer i år då allt kändes försiktigt och på teststadiet förra året där producenterna ville mycket men samtidigt ville se/känna hur publiken tog emot det. Kanske har det vidareutvecklas från prototyp förra året till riktiga gadgets i år?

Gick det att ana vad det kommer att bli mycket av nästa år?

Bättre sent än aldrig... ;)

Jag tror som du att smarta hem kommer växa otroligt mycket.
Det som slog mig i år, med VR, och smarta hem framförallt, är att det känns rätt spretigt på sina håll. Alla vill vara med och det utmynnar i en hel del produkter som saknar syfte.
Nu var jag ju inte där förra året, men jag kan tänka mig att självsäkerheten var större i år, vilket gjorde att producenterna har vågat satsa på smalare produkter.

Till nästa år tror jag vi får se mycket mer AI samt färre drönare. Iaf för privat bruk.
Det är för kraftiga inskränkningar i var/hur man får flyga för att det ska tilltala den stora massan.
 
Toppen