Del 6 - 4 timmar i Seoul
Väl av planet i ICN hade jag ungefär fyra timmar att slå ihjäl till nästa flight som skulle avgå 14:40 lokal tid. Huvudvärken hade inte släppt, trots att jag fått en tablett av en av flygvärdinnorna. Nu hade jag även börjat må lite illa. Inte alls bra.
Såg därför fram emot en lång dusch i loungen.
När jag klev av planet möttes jag av en tjej (oklart vem hon representerade) som frågade om jag ville ha en assistent med mig, eftersom jag reste i första klass. Jag tackade ja, då jag ville ha en snabb och smidig väg till loungen.
Tjejen ropade dit en kollega som tog min väska och visade vägen till sääkerhetskontrollen. Det var en bra bit att gå men det gick fint. Ända tills jag kom till säkerhetskontrollen...
Jag har en penna som jag alltid brukar ha med mig. En sk. Tactical pen. Den är lite grövre och har en glaskross-spets i ena änden. Det brukar inte vara några problem att ha med den eftersom den bara ser ut som en vanlig penna.
Nu vågade jag dock inte chansa på något utan när jag insåg att den satt kvar i kabinväskan, tänkte jag att det är bäst att ta upp den och lägga den löst i en balja tillsammans med klocka, mobil osv.
Det var nog rätt att göra, men jag kunde ju ha räknat ut med lillfingret att dom inte skulle låta mig resa vidare med den.
Så... bye bye pennan!
Bortsett från det så gick det bra.
Gick bort mot Asianas ”First lounge”.
På väg dit passade jag på att stanna upp igen. Insupa atmosfären… Det är som jag skrev tidigare något med flygplatser. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men jag gillar det.
En sak som jag inte riktigt förstod mig på var att på olika ställen på airside, satt det upp till 20 personer på golvet, med stora säckar med olika varor. Det såg ut att vara allt från parfymer till elektronikprylar. Dessa säckar tömde dom på golvet och sorterade enligt något system. Bredvid gick en man eller kvinna med stora säckar där dom samlade ihop skräpet som blev.
Jag fattade inte alls vad dom höll på med för det var MÄNGDER med varor. Tusentals...
Nåväl… jag hittade till loungen men blev hänvisad tillbaka till en disk en bit bort, där jag skulle få nytt boarding pass. Nu verkade det som att det skulle uppstå nya problem då jag inte hade angett alla uppgifter innan jag reste. Det visade sig att jag hade glömt lägga till boende-adress för första natten i USA. Tack och lov hittade jag det ganska snabbt, då det fanns wifi i hela flygplatsen och efter att det var avklarat var det bara att gå tillbaka till loungen och kliva in.
-Welcome mr. Onelife!
Började med att gå ett varv och se hur det såg ut och vad jag hade att vänta mig kommande timmar, innan jag som sagt njöt av en längre dusch.
Inne i duschrummet hittade jag en väldigt märklig toa. Har hört talas om dom men inte upplevt dom. Stjärttvätt liksom…? Det kan inte vara hygieniskt? Jag vågade inte testa såhär i början på resan men kanske vid tillfälle på hemresan…
Huvudvärken och illamåendet hade börjat släppa men inte helt, så något starkare att dricka var det inte tal om. Däremot upptäckte jag till min stora glädje en frys med Hägendasz-glass, ur vilken jag snabbt tillgrep två bägare.
Beredde mig även en kopp kaffe och gick och satte mig i en fotölj riktad ut mot plattan.
Trots att dekorerna på fönstet, som jag antar skulle skydda mot solen, gjorde det svårt att se ut så var det ganska trevligt.
Tiden går ju fort när man har ro… trevligt och snart var det dags att packa ihop och springa bort mot gaten.
Prioboardingen funkade exemplariskt så snart satt jag på planet.
Fortsättning följer…