Del 4 - 8 timmar i München
Jag hade sett till att få många timmar i MUC för att hinna prova så mycket av det Lufthansa First har att erbjuda. Dels båda louncherna men också en sväng med en Porsche.
Jag började med frukost uppe i FCL i Treminal 2 - satelliten.
Har ju varit på FCT i FRA innan och hade det att jämföra med. Inte så bra skulle det visa sig.
För det första förvånades jag över att det var så mycket mindre. Eller det kändes iaf mindre. Är dock inte så säker på att en jämförelse i antal kvadratmetrar hade gett samma utslag.
Vad som dock definitivt var mindre var utbudet på frukostbuffén. Det var iofs. inte hela världen. Det fanns ändå mycket gott att välja på och hungrig behövde jag INTE gå därifrån.
När frukosten var inmundigad gick jag bort till baren för att be om en kopp kaffe. Där blev jag nog stående i 5-10 minuter innan någon i personalen dök upp. Jag hade önskat en lite mer alert personal än så. Men men… Vad är väl en bal på slottet?
Hur som helst så fick jag mitt kaffe, tog en utsökt chokladpralin (eller två) och satte mig och tittade ut över plattan. Jag hade verkligen kunnat sitta där hur länge som helst. Lugn och skön atmosfär, med oändligt med gott att äta och dricka, och en i mina ögon fantastisk utsikt (sa någon flygnörd?)
Tiden var dock knapp och jag bestämde mig för att ta mig till Avis-disken utanför terminalen.
Väl ute i foajén, där jag skulle ta tillbaka mitt pass från ”border police” stod det en kille och pratade med Polisen. Killen hade tydligen väldigt svårt att ta in att man inte fick vara där uppe/inne utan 1 kl-biljett. Man fick mer eller mindre fösa undan honom så att jag kunde komma fram och få hjälp.
När jag så bad om passet möttes jag av en rynkad panna.
Men , du ska ju inte åka förrän om flera timmar. Jag kan ha passet här till dess.
Nä, jag ska lämna flygplatsen i några timmar så jag behöver det.
Nu kom även en FCL-assistent fram.
Hon såg väldigt bekymrad ut. Hon nämnde något om Seoul och Visa och Schengen.
Nu kände jag att ”fan nu blir det problem igen”.
Dom båda utbytte några raska meningar på tyska men jag förstod inte mycket mer än orden ovan. Jag passade på att flika in att jag ju bara skulle ha en kort layover i Seoul innan jag skulle vidare till LAX. Hade dom inte rynkor i pannan innan så hade dom det definitivt nu.
Kunde se hur dom tänkte:
Eeeh ok… Han bor i Sverige, flög från Köpenhamn till München, för att sen flyga vidare till Seoul… för att komma TILL LOS ANGELES!?!? Och nu vill han UT från flygplatsen??? För att köra bil i några timmar…?? A ja… låt grabben gå…
Sagt och gjort.
Tog mig till Avis-disken och kunde efter en kvarts pappersexercis kvittera ut nycklarna till en Porsche 911 4S Targa. Efter ytterligare 15 minuter hade jag lyckats tråckla mig ut ur det välfyllda parkeringshuset.
Det visade sig vara en MYCKET trevlig bil och väl värt dom €99 det kostade. Kan varmt rekommendera det. Glöm då inte att testa launch (inte lounge, hehe…) control. För er som inte vet så är det när man väljer körläge Sport+, lägger i D, håller nere bromsen samtidigt som man trycker gasen i botten med andra foten. Sen släpper man upp bromsen och håller tungan rätt i munnen – och ett hårt tag om ratten… hehe... Satan vilket drag det var i bilen!! Om jag inte är helt fel ute så är det 420 hk i 4S-modellen.
Nåväl…
Efter en 2,5 timmar lång biltur begav jag mig åter mot flygplatsen och lämnade tillbaka bilen.
In igenom ännu en säkerhetskontroll och slutligen en promenad mot den andra First Class Loungen. Den i huvudterminalen.
Den var ungefär lika stor som den andra loungen men hade inte alls lika trevlig utsikt. Ingen alls faktiskt.
Jag satte mig vid ett bord i restaurangdelen och beställde in oxfilé. Funderade på att ta schnitzel som man ”ska” men bangade.
Maten och det tillhörande vinet (som inte har dykt upp vid fototillfället) smakade mycket bra.
Efter maten var det dags att bada. Här hade jag förväntat mig att det skulle vara som i FCT men där gick jag bet – till viss del. Fick tjata lite för att få en gummi-anka, det fanns inget badskum, badkaret tog 20 minuter att fylla till 2/3 (sen gav jag upp) osv. Skulle kunna räkna upp fler saker, som egentligen är skitlöjligt, men ni vet… Helheten…
Här tror jag att man gör klokt i att först testa FCL i MUC och SEN (inte senator) prova FCT. Inte tvärt om.
Nåväl. Det ovan låter småaktigt, och är egentligen inget jag hänger upp mig på, men för någon annan så kanske det kan vara bra att känna till att upplevelsen är bättre i FRA. Eller jag kanske ska säga att MIN upplevelse var bättre där.
Så… Efter badet tog jag en kopp kaffe och lite choklad innan det var dags att gå bort till gate H32.
Hade haft en extremt trevlig dag i München och var redo att ge mig upp i luften igen.
Fortsättning följer…