Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

En nybörjarfråga, inför första EB Award resan i sommar:
Fick en notis om ändring, och en delsträcka har blivit cancellerad på utresan. Dock har den tydligen bytts ut direkt mot en motsvarande (VIE-FRA) som faktiskt är lite bättre tidmässigt, mindre stress på FRA vid nästa byte. Jag kan alltså i appen och på hemsidan se den gamla flygningen översträckad och den nya placerad ovanför den, och kunde även välja sittplatser.

Borde jag få nya biljetter till e-posten? Eller är här nu en risk att det inte biljetteras och hela bokning rinner ut i sanden? Tittar jag på bokningens e-biljettnummer på hemsidan så är de samma som de pdf-filer jag har i e-posten.
Bör jag jaga kundtjänst efter biljettering?

Om du inte automatiskt har fått mail med nya biljetter, bör du ringa till kundtjänst.

Vet att det har vart

ICN är en lågoddsare men kan även det vara ett möjligt alternativt.

Har själv resa till BKK från Juldagen till 12 jan bokad och har nästan dagligen i ca 6 månaders tid kollat alternativ på utresan (Eco via indien) utan större framgång så jag skulle nog börja fundera på alternativa lösningar om jag var du. Sannolikt en av de hetaste award destinationer just nu.
Har kikat ett par dagar nu och det ramlar in rätt friskt med alternativ allt eftersom. Nu finns en del att välja på 5-6 dagar fram i tiden. Förhoppningsvis fortsätter samma mönster till det är dags för hemresa för oss.

Vi har köpt tur och retur biljetter i ekonomi, om vi lyckas hitta business award hem är det bara en stor bonus för oss.

• Gilla
Reactions: Gus
Sedär. Då dök det upp 5 platser som married segment BKK-ZRH-VIE i business, BKK-ZRH dök ej upp, ej heller BKK-ZRH-ARN trots att det finns awards ZRH-ARN i business som funkar tidsmässigt.

Mitt mål är då att ringa in och ersätta ZRH-VIE med ZRH-ARN. Bör inte vara några problem?

Ställer frågan istället för att bara testa då jag ogärna kör HUACA från solstolen om det är lönlöst, släpper hellre platsen då och åker ekonomi hem.

Last edited:
Sedär. Då dök det upp 5 platser som married segment BKK-ZRH-VIE i business, BKK-ZRH dök ej upp, ej heller BKK-ZRH-ARN trots att det finns awards ZRH-ARN i business som funkar tidsmässigt.

Mitt mål är då att ringa in och ersätta ZRH-VIE med ZRH-ARN. Bör inte vara några problem?

Ställer frågan istället för att bara testa då jag ogärna kör HUACA från solstolen om det är lönlöst, släpper hellre platsen då och åker ekonomi hem.
Om det är married segments kommer de inte kunna ersätta. Agenten kanske försöker göra sen efter en del knappande konstaterar hen att inte går. Det var mitt upplevelse för ett tag sen.
Försöka kan man alltid dock

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

Om det är married segments kommer de inte kunna ersätta. Agenten kanske försöker göra sen efter en del knappande konstaterar hen att inte går. Det var mitt upplevelse för ett tag sen.
Försöka kan man alltid dock

Sent from my SM-A528B using Tapatalk
Ok, synd. Jag antar att det är married eftersom BKK-ZRH ej dyker upp...

Tänkte dela med mig av lite tips när det gäller att SAS inte ser ytterligare ben man ska lägga till. Jag har tidigare snappat upp vid tillfälle att de inte ser benet när de "söker i bokningen" men söker de "utanför" bokningen så ser de benet.
Jag bokade häromdagen direktflyg med SAS LPA-ARN och skulle ringa in och lägga till utresa och hade hittat

BMA-BRU-LIS
övernattning
LIS-LPA

Agenten lade först till BMA-BRU-LIS och skulle sedan söka efter LIS-LPA men hittade inget. Jag bad agenten gå ut ur bokningen och då hittade hon benet men då gick det inte att lägga till. Då bad jag om att ta bort BMA-BRU-LIS och testa att först lägga till LIS-LPA. När hon hade gjort det hittade hon BMA-BRU-LIS när hon sökte inne i bokningen och kunde lägga till det. Så med lite guidning går det ibland att göra underverk med kundtjänst! :)

Har kikat ett par dagar nu och det ramlar in rätt friskt med alternativ allt eftersom. Nu finns en del att välja på 5-6 dagar fram i tiden. Förhoppningsvis fortsätter samma mönster till det är dags för hemresa för oss.

Vi har köpt tur och retur biljetter i ekonomi, om vi lyckas hitta business award hem är det bara en stor bonus för oss.

Japp om man har is i magen och kan vänta in på sista veckan så kan det lossna en del awards. Det är ju en roulette. Faran är om det ej skulel komma tillv ad man vill ha och är tvungen att köpa en revenue sista-minuten biljett så här nära jul så är det risk att det blir dyrt.

Jag fick bekräftat av Swiss att det var married segments.

SAS lyckades dock avboka benet ZRH-VIE och istället boka ZRH-CPH-ARN med SAS i Go, plus ej möjligt fast tillgång finns... Att lägga ZRH-ARN med Swiss var heller ej möjligt fast award fanns tillgängligt.

På SAS sidan såg det ut så här en stund efter vårt samtal:

BKK-ZRH-CPH
CPH-ARN

Innan det slogs ihop till en bokning.

Jag lyckades få tag på två bonusbiljetter i business hem från LAX när de biljetterna släpptes för oktober 2023 igår. Jag blev tvungen att ringa in och göra bokningen eftersom sista benet till Kiruna inte gick att få fram som förslag när jag sökte själv. På utresan fick jag nöjda mig med bonusbiljetter i Plus, men han på kundtjänsten lyckades inte göra rätt, så det blev i Go. Nu på morgonen fanns det fortfarande platser kvar i Plus, men det gick inte att hitta när jag själv försökte ändra bokningen. Efter att ha ringt in igen verkar det ha löst sig, men det sista hon sa var att hon skickade ärendet till avdelningen som räknar på skatter och avgifter och ställer ut biljetterna. Min fråga är hur lång tid det brukar ta? Hela resan är alltså med SAS.

Hon sa också att skatter/avgifter kunde ändras mot vad jag betalade igår, men jag förstår inte riktigt varför det skulle bli så när det enda som ändrats är klassen på vägen ut. Söker man på en enkelresa KRN-SFO blir det samma skatter/avgifter i Go som i Plus. Först i Business ökar det något. Är det något jag missar?

Toppen