Senaste nytt

FREE UPGRADE coming your way

palmen

Moderator
HEIF är formatet som alla Apple-prylar automatiskt sparar foton i sedan häromåret (för att spara diskyta utan att kompromissa med bildkvalitet). Det hade varit fint om forumet kunde konfigureras med stöd för det, mha en plugin eller liknande... Men det bör fungera ändå...
Som vanligt är det alltså Apple som hittar på något som ingen annan betraktar som standard och sedan förväntade sig att alla andra anpassar sig ;).

Har iPhone fått stöd ännu att ladda via USB-C eller är det fortfarande lite för high tech så de måste köra en egen standard? o_O
 
  • Gilla
Reactions: hco

sembl

Medlem
Jag har en pixel 6 pro och den tar fantastiska bilder som jag sedan fixar till på datorn. Storleken varierar men mellan 3.5-7MB brukar de hamna på. Imorgon är det premiär för Pixel 7 Pro så jag förväntar mig att de blir aningen större per bild.
 

chaudi

Medlem
Möjligt, men man vill ändå inte förminska kvaliten för mycket heller då man riskerar tappa kvalite istället.
Min kamera har 108 MP men jag väljer att inte köra högsta kvalite då bilderna i så fall skulle bli 30 Mb istället. De bilder jag tar är i jpeg och ligger på ca 3Mb styck, det handlar nog mer om vilken kvalité man själv väljer att ta sina foton i.

[off topic]Eller så beror det på att Samsung är en mycket bättre telefon än iphone när det kommer till kamerna :p [/off topic]

Jag använder en Nokia så Samsung vs iPhone vet jag inte om det har någon betydelse här ;)
Men flera tillverkare stödjer heif/hevc på android nu med, men kan förstå att det inte stöds på forumet p.g.a. licensgrejer.

Jag tar bilder med standardinställningarna så inget konstigt, 12MP, HDR auto. Sedan beror ju allt på motivet hur väl komprimeringen i luren lyckas.
 

trekker

Medlem
Vad är standard storlek på en bild på en mobil?
Känns ju rent spontant att 5Mb borde räcka rätt långt? Med min Samsung så blir bilderna ca 2,5-3,5Mb i 4000x3000 upplösning.
Drar jag full upplösning med mobilkameran blir samma bilder dock närmare 30Mb men det känns inte som något relevant just här.
Jag går aldrig in och fipplar med kamerainställningarna utan använder alltid standardinställningar. Bilden jag försökte ladda upp som inte fungerade var på 3.83MB vilket knappast kan anses för stort.
 

palmen

Moderator
Jag går aldrig in och fipplar med kamerainställningarna utan använder alltid standardinställningar. Bilden jag försökte ladda upp som inte fungerade var på 3.83MB vilket knappast kan anses för stort.
Det har ju ändrats nu från 3 till 5MB. Så borde fungera bra om du testar ladda upp igen.
 

Hachans

Medlem
Ingen aning om vad HEIF är eller om forumet accepterar det då jag antar att det är något filformat.

Det är ju inte alltid man få rätt typ av felmeddelande heller. Om det är så i ditt fall låter jag vara osagt.

Om forumet kan konfigurera a för HEIF låter jag vara osagt, går säkert att googla om man är intresserad att veta vad xenforo stödjer för filformat.

Jag har personligen aldrig haft problem senaste åren med att bilder varit för stora och 5MB borde räcka långt.
HEIF är nästa generations JPG och har använts av Apple de senaste åren för att minska storleken på de bilder man tar utan att kvaliteten minskar. Det blir ju en del megapixlar och då blir JPG stort.

Flera andra stora tillverkare stödjer också formatet, som Google, Adobe etc så borde kunna fixas.
 

palmen

Moderator
HEIF är nästa generations JPG och har använts av Apple de senaste åren för att minska storleken på de bilder man tar utan att kvaliteten minskar. Det blir ju en del megapixlar och då blir JPG stort.

Flera andra stora tillverkare stödjer också formatet, som Google, Adobe etc så borde kunna fixas.
Det går säkert att fixa. Folk här inne brukar ju vara duktiga på att hitta kreativa lösningar. Någon kanske kan leta upp hur man gör för att tillåta HEIF på ett xenforo forum (om det nu inte stöds just nu).
 

Hachans

Medlem
Det går säkert att fixa. Folk här inne brukar ju vara duktiga på att hitta kreativa lösningar. Någon kanske kan leta upp hur man gör för att tillåta HEIF på ett xenforo forum (om det nu inte stöds just nu).

Det verkar som att iPhone konverterar automatiskt. Hur Android (som också kan använda formatet) gör vet jag inte.

Så det är JPG-filerna som blir för stora när de konverteras antar jag.
 

chaudi

Medlem
Jag försöker ladda upp en .jpg bild på 1.78 MB (enligt windows) men får felmeddelande om att även det är för stort.
 

palmen

Moderator
Jag försöker ladda upp en .jpg bild på 1.78 MB (enligt windows) men får felmeddelande om att även det är för stort.
Test med 3+ MB bild
20221014_193642.jpg
 
Toppen