Senaste nytt

Fredagstråden™

Jaha, ännu en fredag. Inga roliga resor men uppklarnande väder och därmed möjlighet att ha surströmmingsskiva ute. Vertikalprovning med tre årgångar Oscars surströmming, rikligt med Nils Oscar öl och hemkryddad akvavit med enbär, koriander, stjärnanis, kummin och pomerans.

För de som inte är sugna på sura sillar kommer här ett recept som också passar årstiden:
Timjansfrostad ål:

Tag en fet ål av god grovlek (MINST 4 cm i diameter). Be fiskhandlaren flå den. Om han inte gör det-spika upp den med en spik genom huvudet (på ålen).Skär ett cirkulärsnitt runt och dra nedåt. Om fiskhandlaren flår den-be att få en plastpåse med några nävar is. Lägg ned ålen i den samt häll över en burk timjan och en näve flingsalt. Åk hem. Sätt på mandelpotatisen och grillen. Gör en stark senapssås på basis av mjöl, smör och grädde samt apotekssenap. Tag upp ålen från påsen. Torka av. Lägg på grillen. Halstra. Gör ett timjanpotatismos med grädde och äggula. Servera med kall ale och den snaps Ni känner för. Njut av brittsommaren.

Helt ordinär vecka utan större överraskningar. Det är höst här i Kiruna och de gula löven lämnar träden i rask takt. Men det är fortfarande hyfsade temperaturer och ingen snö i sikte än.
Blir sugen på att resa till Melbourne igen, efter att ha läst lite här i tråden... :) Det var tre år sedan sist, så det börjar bli dags snart.
Borde hinna skriva Asien-reserapport innan veckans slut också. Får väl offra nån natt till det.

Ännu ett inlägg i fredagstråden men nu har jag glädjen att berätta om min nyfödda dotter! Hon kom igår kväll och är helt fantastisk! Känner mig jättestolt som pappa och livet förändrades verkligen igår. Det var ganska dramatiskt och en dag man aldrig glömmer.

Ska bo på Danderyds Sjukhus hela helgen så jag är hemma en snabbis och plockar upp det viktigaste: B&W Zeppelin stereo, Nespresso-maskin, 3G router osv. Ska se på AFL Finals från en sjuksäng imorgon med min dotter sovandes på magen - BÄST!

Ännu ett inlägg i fredagstråden men nu har jag glädjen att berätta om min nyfödda dotter! Hon kom igår kväll och är helt fantastisk! Känner mig jättestolt som pappa och livet förändrades verkligen igår. Det var ganska dramatiskt och en dag man aldrig glömmer.

Stort grattis!

Ska bo på Danderyds Sjukhus hela helgen så jag är hemma en snabbis och plockar upp det viktigaste: B&W Zeppelin stereo, Nespresso-maskin, 3G router osv. Ska se på AFL Finals från en sjuksäng imorgon med min dotter sovandes på magen - BÄST!

Riktigt stort grattis!

Efter ännu en 60+ timmars vecka så är det nu snart helg. blir som vanligt mycket sömn för att försöka ta igen det man missat i veckan. Om vädret tillåter kanske det blir en sista sväng på hojen innan den åker in i garaget för vintern.

Toppen