Grattis Najk. De brukar tystna när de blir 18 eller så.
Skall i kväll laga Bjärekyckling på mitt vis:
Tag en majskyckling (MÅSTE). Lägg den 4 h i ett stort kärl med riktigt salt vatten med litet äppelcidervinäger, koriander, kryddpeppar och svartpeppar. Tag upp, blanchera HASTIGT i kokande vatten.(Doppa djuret och ta upp). Låt rinna av, torka. Klappa in hela djuret med Sriracha. Lägg i en tjock stav smör i magen och hyvla smör på toppen av bröstet. Fågelns bröst.
Ställ in i ugnen på en bädd av lök och skivat äpple. 60 grader. Ni såg rätt. Tag ut det på kvällen när ni kommer hem.
Stycka fågeln. Sjud upp en sås på hälften grädde och kokosmjölk, ett litet glas mörk rom, en skvätt schalottenlöksbuljong på flaska, äppelskivorna och en näve druvor. Champignoner kan med fördel stekas på hög värme utan att brännas och sedan få koka i såsen som ni reducerar till hälften. Smaka av. Ha i litet äppelgele om ni vill. Lägg sedan bitarna i såsen och sjud sakta i 10 min. Servera. Antingen med persiljemandelpotatismos och gelé eller med stora pastarör som i så fall med fördel kan ha fått bli islängda i såsen och klara samtidigt som den reducerar. En Gewuerztraminer är god till.
Till efterrätt rekommenderas en stadig bit tempererad gorgonzola, päron och ett glas Boplaas Port.
Trevlig helg alla flyers. I morgon går jag jour :-(