Senaste nytt

Fredagstråden™

Grattis Najk. De brukar tystna när de blir 18 eller så.

Skall i kväll laga Bjärekyckling på mitt vis:
Tag en majskyckling (MÅSTE). Lägg den 4 h i ett stort kärl med riktigt salt vatten med litet äppelcidervinäger, koriander, kryddpeppar och svartpeppar. Tag upp, blanchera HASTIGT i kokande vatten.(Doppa djuret och ta upp). Låt rinna av, torka. Klappa in hela djuret med Sriracha. Lägg i en tjock stav smör i magen och hyvla smör på toppen av bröstet. Fågelns bröst.
Ställ in i ugnen på en bädd av lök och skivat äpple. 60 grader. Ni såg rätt. Tag ut det på kvällen när ni kommer hem.
Stycka fågeln. Sjud upp en sås på hälften grädde och kokosmjölk, ett litet glas mörk rom, en skvätt schalottenlöksbuljong på flaska, äppelskivorna och en näve druvor. Champignoner kan med fördel stekas på hög värme utan att brännas och sedan få koka i såsen som ni reducerar till hälften. Smaka av. Ha i litet äppelgele om ni vill. Lägg sedan bitarna i såsen och sjud sakta i 10 min. Servera. Antingen med persiljemandelpotatismos och gelé eller med stora pastarör som i så fall med fördel kan ha fått bli islängda i såsen och klara samtidigt som den reducerar. En Gewuerztraminer är god till.

Till efterrätt rekommenderas en stadig bit tempererad gorgonzola, päron och ett glas Boplaas Port.
Trevlig helg alla flyers. I morgon går jag jour :-(

I helgen står dop på agendan och jag ska faktiskt sjunga och spela piano under dopet.

Björn Afzelius "Sång till friheten" (Du är det finaste jag vet...) fick det bli efter noggrant övervägande, så nu gäller det bara att få rösten och spelandet så finslipat som möjligt inför söndagen.

Samma aktiviteter här! :)
Fast jag har det på agendan varje vecka/helg...

Hemkommen utan trassel från Montréal och har börjat jobba igen.
Fixar det sista på kontoret för idag.

Kollar upp lite feldebiteringar från diverse hotell samt har fixat resa ARN-SFT, LLA-KRN i slutet av månaden då jag ska på ett ombuds- och styrelsemöte i Skellefteå. Tur att jag redan är på ARN dagen innan, på väg hem från Ungern. Det underlättade logistiken något. Hade varit lite struligare att ta sig från Kiruna till Skellefteå över en dag... Och då jag har bilskjuts mellan Skellefteå och Luleå, så hinner jag kvällsflyget och kommer ändå hem samma dag som planerat. Ska bara hitta något vettigt att göra med den outnyttjade biljetten ARN-KRN (T-klass).

Det blir middagsgäster lite senare ikväll. Vänner som snart ska gifta sig. Flickvännen ska vara toast madame och jag ska stå för musiken!
Kanske att vi åker upp till stugan i Abisko lördag kväll och stannar till tisdag. Får se...

Gratulerar Najk!

Tack!
Grattis Najk! Förstås det där med lugnt hemma kanske jag inte är så säker på.

Det var nog mer ett önsketänkande ;) det är fortfarande full rulle tydligen...

Verkar som att det dyker ner en ny Frequent Flyer Baby varenda vecka här i tråden :)

Absolut! att resa med infants är både gratis och smidigt. det blir värre att försöka få dem att sitta still när de närmar sig 2år... Då gäller det att ta nattflygningar om man ska IC.

Grattis Najk. De brukar tystna när de blir 18 eller så.
Tack !:)

En dag för sent för fredagstråden, men ändå: Ligger vid utomhuspoolen på Intercontinental i Berchtesgaden i sydöstra Tyskland (2 timmar från München). Fantastiskt väder, 27 grader, kristallklar sikt över bergen och med Örnnästet snett ovanför. De har en enstjärna här - Le Ciel - som vi ska besöka i kväll. En härlig helg, med andra ord :)

Toppen