Senaste nytt

Fredagstråden™

Det är faktiskt ett riktigt gott råd, om du har tankar på fler behörigheter så smid medan järnet är varmt, har sett flera kompisar i 40+ som tragglar teorin igen...

Ja, för skall du få till den sena kvällsbussen får Arlanda till Västerås, kanske det är enklast att köra det själv? För det var väl D-kort som @agehall syftade på?

Själv syftade jag nog främst på E. Utökad B-behörighet tycker jag är en självklarhet, men har man teorin färsk så är BE the way to go. Jag önskar jag hade jobbat kvar på Scania lite längre så jag hunnit ta lastbilskort också.

Rent krasst - ju fler och tyngre fordon man har rätt att framföra desto bättre är det. Man vet aldrig när man måste dra ett tungt släp eller hjälpa någon att flytta.

Fast jag skulle nog försöka skaffa mig så mycket körvana som möjligt innan LA-besöket. Trafiken där kan vara lite "överväldigande" om man inte är van.

Jag tycker ärligt talat det är mycket värre att köra i Stockholm (eller Göteborg!) än att köra i godtycklig stad i USA - de är så mycket "snällare" i trafiken än vad vi är. Det enda man ska se upp med, är att man ofta blir omkörd på fel sida...

Detta är väl iofs ett motiv till att hålla nere bokstavskombinationerna... :p

Sant.

Jag tycker ärligt talat det är mycket värre att köra i Stockholm (eller Göteborg!) än att köra i godtycklig stad i USA - de är så mycket "snällare" i trafiken än vad vi är.
Håller helt med! Dock minns jag att det kändes rätt ovant och lite läskigt första gången jag körde på exempelvis 405:an med kanske 7-8 filer i samma riktning. Sen kan det ta lång tid så viss körvana är nog ändå att rekommendera.

Apropå jämförelsen med Stockholm. Kör man fel i LA kör man "runt kvarteret" och sen är man "på banan" igen. Kör man fel i Stockholm hamnar man i någon jädra tunnel och det tar en timma innan man kommer rätt. :eek:

Toppen