Senaste nytt

Fredagstråden™

Har gjort Mikkeller Bar och är just nu på Wijnjas Ost- och Vinkällare på Kungsholmen och inväntar efterrätten.
Läste följande visdomsord i förordet till vinlistan här:

"Man måste alltid vara berusad. För att inte känna tidens förfärliga ok, som krossar och tynger er till jorden, måste ni berusa er, oavlåtligt. Men med vad? -Med vin, med poesi eller med dygd, alltefter behag. Men berusa er!" /Charles Baudelaire (1821-1867)

Det här blir en kombination av "Det här gjorde ni bra SAS" och "Finns det någon kompetens kring långsiktigt underhåll hos Banverket m fl?". Började dagen med att göra en #rob74 imorse på Holiday Inn Express vid LHR. D v s, hörde varken larmet på TV'n eller mobilen 04.40. Vaknar av att det är ljust, kollar klockan, 06.06, helv... SAS-fligheten går 07.00. Får tag på en taxi, efter lite väntan, personalen vid check-in säger, snabba dig till gate 9 så kasnke du hinner. Naturligtvis plockas min väska ut för extrakontroll i security, inser att det är ingen idé att argumentera. Väl vid gate ca 06.54, allt stängt, planet står där ute. Tack och lov hade jag en plusbiljett, inga problem att boka om till nästa flyg, fast jag såg att det var en anna prisnivå på plusbiljtten nu. Tack SAS:D Sedan hade jag nytta av mitt svarta prio och kunde koma med på ett senare tåg än det bokade. Sen kom banverket och andra aktörer som har hand om underhåll och förbyggande felavhjälpning in i bilden. Nu sitter jag på ett X2000 skulle gått 15.14. 15.14 kom meddelanadet: att p g a en nedriven kontaktledning i Katrineholm är det nu totalstopp i trafiken. Nu 15.52 ska vi tyligen transporteras oss till Flemingsberg, eftersom det börjar bli trångt på centralen.

Återigen funderar jag på om det är någon på Bnaverket, eller andra aktörer som har hand om underhållet, som har tittat i de gamla böckerna om TQM och hur man systematiskt och enkelt jobbar med att förbygga fel.

Slutrapport. Man hade lyckades tydligen få till det så att det blev enkelspårsdrift förbi den nedrivna kontaktledningen och istället för 17.15, kom jag till Skövde 19.05 och lyckades fånga stadsbussen 19.10 som ankom 2 min sent , vilket jag uppskattade den här gången. Så jag är hyfsat nöjd ändå, eftersom jag även fick en del tankearbete på pränt under tågresan och inte kom hem till tacon och lite rött för sent:)

Trevligt när restaurangpersonalen känner igen en och tar en i hand när man kommer och går.
Kvällens besök var mitt tredje på Wijnjas Ost- och Vinkällare. En trerätters middag med vinpaket:

1. Cheesecake på kantareller med krassesallad och rostad lök
Vin: Raisignac, Jean-Luc Pasquet. Aperitifvin tillsatt med konjak och kolsyrat - ganska speciellt och inte helt vanligt... (Frankrike)
2. Ugnsbakad kummelrygg med dillfrörostad mandelpotatis och mélange på blomkål, hallon och salvia
Vin: Spätburgunder (Pinot Noir), Shelter Vinery Hans-Bert Espe und Silke Wolf (Baden, Tyskland)
3. Crêpes Suzette "Nouvelle"
Vin: Rietvallei Red Muscadel (Sydafrika)

som avslutades med kaffe och avecavecavecavec... Dvs jag hade svårt att välja, så det fick bli en quadruppel... ;-)

1. Château d'Arlay, Vieux Marc du Jura (grappa, fast på franska)
2. Domaine de Baumaurd, Eau-de-Vie de Baumard Chenin Blanc
3. Calvados, Comte Louis de Lauriston, Domfrontais 1974
4. Rom, Héritières Clement, Agricole Rhum Martinique 1976

Sedan fick jag något litet gott "on the house" också innan hemgång.

Dagens champagne, som fördrink, blev en Pertois-Moriset Blanc de Blancs Grand Cru.

Ja, och så blev det en ung Calvados (La Vigannerie, Fine, 3-årig) innan efterrätten, för matsmältningen. Rätt spritig och med mycket äpple i smaken. Gjorde susen...

Bra början på denna helg. Får se vad man hittar på under lördagen... :)

Attachments

• ForumRunner_20140329_032604.png
    ForumRunner_20140329_032604.png
    {memory} MB · Visningar: 261
Last edited:
New York i torsdags, Stockholm, Göteborg igår och idag blir det en tur till Falkenberg för spaweekend med flickvännen :) Reseintensiv avslutning av mars!

God morgon från Aten och lite varmare temperaturer än hemma. Härlig långfrukost på hotellet.

Denna vecka slår nog rekord i intensitet och antal aktiviteter som går att klämma in under en vecka. Måndag-fredag har ganska bokstavligen handlat om att åka buss och taxi mellan olika möten, events och flygplan. Och det börjar kännas av. Intensivt kanske och möjligtvis lite slitsamt men enbart åt det positiva hållet. Fantastiskt skoj att så många är intresserade i BusinessClass-projektet och vi får så mycket positiv respons när vi är ute. Det är jätteroligt!

Trodde nästa vecka skulle bli lite lugnare men ser ut som det blir havregrynsgröt i guldloungen igen redan på måndag.

Idag kommer jag för övrigt besöka min 300:e lounge. Ny milstolpe! :)

Planering av poängresor skapar ju en hel del i-landsproblem:D Bokade ju SIN-BOM SQ F, med hopp om att få prova suites. Frångick min tidigare plan att försöka pricka in FRA-BOM LH F i en 747-400 med sängen, den skulle jag verkligen vilja pröva innan den försvinner. Tanken var att om det inte dyker upp någon A380 med SQ, skulle jag gå tillbaka till ursprungsplanen LH F. Samtidigt ser jag nu att jag skulle kunna ta mig till SIN från FRA via HKG, Cathay F hela vägen till SIN, lockande alternativ. Blir det ingen SQ-suites så får jag ändå SQ F, samt prova på The Private Room och sedan hoppas på att LH F med den separata sängen kommer att finnas kvar ett tag. Beslutsvånda, beslutsvånda, livet som frequent flyer freak är inte lätt :D:D:D

Har strosat omkring i Gamla Stan och njutit av det fina vädret.
Nu är jag på Monks, Wallingatan, för ett par öl.
Ska bege mig ut till ARN om några timmar.

Fredag! Solen skiner (men det är kallt som satan) och en hel helg av utmaning framför mig, kunde inte vara bättre! Ska också hinna med att träffa en gammal vän för lite drinkar och catching up. Life is good! :D

Toppen