Jag börjar misstänka att jag inte har alla hästar i stallet, spelar inte med full kortlek,det lyser men ingen är hemma. Med andra ord inte riktigt är som alla andra barn. Satt i går och bokade en resa till Gibraltar från Stockholm i september... det tog totalt fyra timmar att få följande bokat:
7 september, kvällsflyget med Males till Budabest (enkel resa). Detta är för att jag ska kunna ta del av Malevs Statusmatch, även om jag inte flyger tillräckligt mycket längre för att uppehålla mitt Star Alliance guldkort (som jag brukar kalla Mr Shiny) så vet jag inte hur jag skulle "kunna leva" utan gratisspriten i flygloungerna. Ett Malev-kort skulle kunna göra att man laddar via London i stället för Frankfurt när man ska ut i vida världen, det får duga, och sedan hoppas att man kan statusmatcha tillbaks till Star Alliance under 2012.
Övernattning i Budapest, och turistande.
8 september: Budapest-Geneve-London, retur London-Stockholm, bokat via Flygstolen.se med Swiss/Sas.
Övernattning i London
9 september, enkelbiljett ner till Gibraltar med BA
9-12 sep, "jobb" i Gibraltar
12 Sep, biljett nummer fyra, enkelbiljett Gibraltar-London.
Varför då denna i mina kollegors galna lösning? Well, som sagt vill jag få till en resa/biljett med Malev, så jag kan få till statusmatchningen. Det var prio ett. Sedan finns det inga bra kommunikationer till Gibraltar förutom från England, alternativet är Malaga eller något liknande och sedan taxi...
Gibraltars flygplats är lite lustig. Förutom att den är en militär flygplats så ligger den mitt i infarten till landet… så pass mitt i så att start/landningsbanan korsar huvudvägen (tillika enda vägen in i landet). När det är dags att starta eller landa så fäller man helt enkelt ner bommar för att stoppa bilarna och fotgängarna att passera… som ni förstår blir det inte så himla många landningar per dag.
Det ni ser i toppen av bilden är tullstationen mellan Gibraltar och Spanien.
Citat:
Gibraltar Airport has the distinction of being the closest airport to the city that it serves, being only 500 metres from Gibraltar’s city centre.
Därefter var fokus "så billigt som möjligt, helst så mycket som möjligt med Star Alliance". Jag har i princip gett upp hoppet om att behålla Bmi Guldkortet i år, men möjligen skickar jobbet mig på en resa till Las Vegas, och när jag då räknar på det så kommer jag komma inom en liten milageruns räckvidd i tillägg, om så blir fallet. Så jag försöker lägga de få resor jag ändå gör på Star Alliance, så man kanske kanske kan lyckas behålla kortet.
Slutligen blev det en "matress run" också av bara farten, behöver precis två övernattningar via Hotels.com för en gratisnatt...