Senaste nytt

Från 14e Mars 2024 höjs avgiften för Amex Elite & Premium

Ingår också väldigt bra reseförsäkring. Tyvärr är det inte någon gratis gäst på PP men med tanke på att det kostar 190:- att betala in en gäst så kan du i alla fall gästa 28 gånger innan du kommer upp i skillnaden mot årsavgiften för Platinum :)
Ahh, dessutom får Platinum ge ut guld, som är 4 ggr/år? Eller den kanske inte får gratis access

Varför skulle SAS sluta med kreditkort bara för de byter allians?
Han syftar nog på att det hintats att EB merge'as in i FB om några år.
 

ARN01

Medlem
Om man jämför med Flying Blue's Amex Platinum så kostar det €660 per år. Tänker Amex att vi alla ändå måste välja det sen när EB är nerlagt?

Hm, intressant eller vad man nu skall välja att kalla det. Kollade bara lite snabbt men man betalar alltså 660 EUR men får ingen 2-4-1 eller nåt som motsvarar tex uppgraderingsvouchers på AF/KLM eller liknande(?) Just 2-4-1 har ju ett väldigt värde med tanke på SAS egna minst sagt begränsade linjeutbud. Verkar som 60 XP är stora ”flygperken” eller kan poängintjäningen anses vara väldigt bra?
 

Hachans

Medlem
Har behov av Priority pass så det är enda skälet till att jag behåller Platinum. Nån som har någon alternativ lösning? Priority pass blir dyrt om man har behov av fria besök och att kunna gästa. Då väger jag kostnaden för Platinum mot förmånerna inklusive Priority pass.

Köp det fristående, du kan gästa många gånger innan du kommer upp i samma kostnader. Fördelen är också att du inte har någon sunk cost fallacy utan kan ta beslut på varje flygplats om det är värt att gå in i loungen eller ej. Det blir ju tyvärr svårare och svårare. Det var en av anledningarna till att jag sa upp mitt kort också, Priority pass tappade värde när loungerna ständigt är överfulla och inte ens släpper in folk. Valde istället att flyga med allians som alltid har lounge, för då släpps man in även om loungen inte tar emot kortkunder.
 
Har behov av Priority pass så det är enda skälet till att jag behåller Platinum. Nån som har någon alternativ lösning? Priority pass blir dyrt om man har behov av fria besök och att kunna gästa. Då väger jag kostnaden för Platinum mot förmånerna inklusive Priority pass.
Kan inte du och gästen skaffa var sitt Swedbank Mastercard Platinum? Då får ni Lounge Key, som är ganska snarlikt Priority Pass.
 

Gus

Medlem
SKulle gärna säga upp Elitekortet nu då jag har 2 st vouchers för 2024 och redan nått EB-guld för innevarande år. Men.... då hyrbilsförsäkringen är värd så mycket (oftast lika mycket med självriskeliminering hos uthyraren som själva hyran) så blir det nog att behålla kortet. Hyr bil utomlands regelbundet. If har visserligen en hyrbilsdel i min hemförsäkring men täcker bara 10.000:- vilket nästan aldrig räcker.
Jag är nöjd med försäkringen hos bank Norwegian. Kostar 349 kr per år och täcker upp till 20 000 kr. https://www.banknorwegian.se/forsakringar/sjalvriskforsakring-hyrbil/
 
Jag är nöjd med försäkringen hos bank Norwegian. Kostar 349 kr per år och täcker upp till 20 000 kr. https://www.banknorwegian.se/forsakringar/sjalvriskforsakring-hyrbil/
Håller med om Norwegian, har själv haft (och använt) den för bilhyror på hemorten (dvs utan resa, då inte Amex försäkring gäller).

Observera dock att hos Norwegian (och de flesta kortförsäkringar) så är det bara en självriskeliminering, dvs man måste ha en annan försäkring i grunden. Amex är en fristående försäkring.

Inom sverige (och hela EU?) är det aldrig ett problem eftersom man inte kan hyra en oförsäkrad bil, men i t.ex. USA måste man hålla tungan rätt i mun.
 

JohanW

Medlem
Det blir ju helt absurt med 7500kr/år, blir att säga upp amex till våren när båda vouchers är intjänade på betalkortet. Sen får man se vad för poängkort man tar därefter.....

Läser man denna ser man alla nya avgifter för betalkorten... Det skall gälla från 1 December 2023?https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/betalkort.pdf

Visa bifogad bild 148074
Men nu är det December och på deras hemsida står det t.ex SAS Amex Classic fortfarande 0 kr i årsavgift.
 
Men nu är det December och på deras hemsida står det t.ex SAS Amex Classic fortfarande 0 kr i årsavgift.
Verkar som att SAS Amex är från 14 Mars 2024. Men undra när de skall informera om detta :)
Det intressanta är att dom skriver månadsavgift och årsavgift på betalkorten, som att man får välja. Jag har försökt att få månadsbetalning på min årsavgift tidigare på betalkortet och de har dom strängt sagt nej på!
 
Toppen