Senaste nytt

Från 14e Mars 2024 höjs avgiften för Amex Elite & Premium

Hachans

Medlem
Mitt Platinum rök för några månader sen, har inte saknat det minsta lilla med undantag för loungen i non-Schengen i CPH.

Avvaktar lite med Elite då jag precis betalt årsavgiften men det lutar åt att det ryker också, beroende på om jag kan öka min kredit hos SEB då den är rätt låg eftersom jag bara använt det som backup.
 
Mitt Platinum rök för några månader sen, har inte saknat det minsta lilla med undantag för loungen i non-Schengen i CPH.

Avvaktar lite med Elite då jag precis betalt årsavgiften men det lutar åt att det ryker också, beroende på om jag kan öka min kredit hos SEB då den är rätt låg eftersom jag bara använt det som backup.
Samma här, sagt upp Platinum men nedgraderat Elite till Classic. Funderar dock på att säga upp det helt. Du vet väl att du får tillbaka outnyttjad årsavgift?
 

obs

Medlem
Ja då blir det nog hej då till Amex eller i alla fall Elite kortet. Suget efter att resa har minskat en del också iom den svenska valutas kraschlandning så 2-4-1 känns inte helt så attraktivt numera. Reseförsäkringen på Elite kortet är förvisso bra också iom hyrbilsförsäkringen. Men jag har å andra sidan en lika bra försäkring på mitt danska Eurocard som kan aktiveras för få kronor per dag om inte jag betalar resan med det kortet. Är nu också SAS LTG medlem så jag har inte behov av de extra 20.000 poäng längre.

6000 kr per år känns inte riktigt längre försvarbart....
 

Antonic

Medlem
Samma här! Platinum ryker så fort 2000kr är förbrukat inom någon vecka & Elite kommer ryka så fort poängen för uppgraderingen från Premium trillar in.

Pratat med en del "vanliga" Amexanvändare och de börjar överväga att säga upp sina kort också.
 

adhoc76

Medlem
Har behov av Priority pass så det är enda skälet till att jag behåller Platinum. Nån som har någon alternativ lösning? Priority pass blir dyrt om man har behov av fria besök och att kunna gästa. Då väger jag kostnaden för Platinum mot förmånerna inklusive Priority pass.
 
Historiken med Amex Elite Betalkort
1 Januari 2020 från 4000kr/år --> 6000kr/år
14 Mars 2024 från 6000kr/år --> 7500kr/år

Hälften av tiden var det omöjligt att utnyttja en del förmåner då det var pandemi...

Och vad för ytterligare förmåner har man fått? Man fick lounge on the go under en kort tid. Man tog ner intjäningen under en stund men höjde tillbaka den igen när väl årsavgiften höjdes från 4K - 6K.

Man förstår att man vill ha mer vinst men det här börjar bli väldigt orimligt. Oavsett hur mycket värde @palmen än skriver att det är så är det väldigt osäker framtid vad som händer med Eurobonus. Jag personligen kommer börja överväga ifall man ska fortsätta på den här vägen, har lifetime gold på SAS nu (även om det är osäkert vad som händer även med det).

Det jag ser mest värde på personligen kommer var att nedgradera mitt elitekort till ett premium efter jag dragit mina båda vouchers i vår. Visst man tappar 5% i intjäning men att lägga 7500kr per år kontra 1620kr per år, för en extra voucher, 20K baspoäng och 5% extra intjäning.

Vet inte hur stor massa i den här nördvärlden av resor som skulle kunna påverka Amex? Om vi är tillräckligt många som säger upp korten kanske de kompenserar upp med någon förmån.

Vem börjar skicka första mailet?
 
Last edited:
Har behov av Priority pass så det är enda skälet till att jag behåller Platinum. Nån som har någon alternativ lösning? Priority pass blir dyrt om man har behov av fria besök och att kunna gästa. Då väger jag kostnaden för Platinum mot förmånerna inklusive Priority pass.
Handelsbanken's Platinum (2400 kr/år om jag minns rätt) ger PP. Tror några andra storbanker ger det också
 
Toppen