Senaste nytt

Frågor om platstillgång på flighter

Det betyder att det finns 9 (eller flera) platser till salu.

Men om du nu inte förstår informationen du efterfrågade, vad hade du tänkt dig att få ut av den? (Jag är genuint intresserad, inte ironisk!)

... och jag är genuint intresserad av att lära mig mer om den här världen, och helst utan att framstå som en obildbar idiot. Men om man inte frågar kan man inte få svar, eller hur? Men då vet jag att 7, 8 eller 9 betyder att det finns FLER än detta antal platser TILL SALU (inte nödvändigtvis lediga) och kommer inte att fråga om det fler gånger.

... och jag är genuint intresserad av att lära mig mer om den här världen, och helst utan att framstå som en obildbar idiot. Men om man inte frågar kan man inte få svar, eller hur? Men då vet jag att 7, 8 eller 9 betyder att det finns FLER än detta antal platser TILL SALU (inte nödvändigtvis lediga) och kommer inte att fråga om det fler gånger.
Inte riktigt, står det t ex V4 så vill flygbolaget bara sälja 4 platser, inte fler i den bokningsklassen. Och det kan finnas både färre eller fler fysiska platser lediga på planet i kabinklassen (t ex Ekonomi) ifråga. Men eftersom det bara är en värdesiffra så betyder 9 att det finns minst 9.

Ja, det är inget fel i att fråga vad siffrorna betyder, men om man först ber om platstillgången, dvs siffrorna, och sedan direkt frågar om vad det betyder, så börjar iaf jag fundera över ordningen på frågorna... (Du är långt ifrån ensam om att göra detta - på FlyerTalk känns det som att varannan frågeställare gör så) Det är lite som att be någon förklara strängteori på franska för att sedan fråga vad det är för språk denne använder... ;)

Då höjer man rösten ett tonläge. Upprepa tills du når önskat utfall. Det funkade tyvärr alltid i Afrika.

Inte alltid, inte på större flygplatser. Dom är för vana och hänvisar bara uppåt. Jag gav mig efter 4 timmar var hungrig och trött. Och i det stora hela gjorde det inget. De som fick billjetter till tidiga planet var med på mitt, de fick bara gå upp tidigare.

För att göra livet lite surare så är det så att en del flygbolag (exempelvis American Airlines) har 7 som max så där betyder 7 helt enkelt "7 eller fler". De flesta bolag har 9 som max och då betyder 9 givetvis "9 eller fler" platser. 8 har jag inte sett någon som har som max. På vissa (i synnerhet) codeshares verkar faktiskt gränsen vara 4 även om det i praktiken betyder "4 eller fler".

Kan man läsa sig till det någonstans? Troligen. Men det bygger mest på erfarenhet och mycket empiriskt studerande och en hel del spekulerande.

Toppen