Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Thai Airways slutade med Premium Economy 28 oktober, 2018 på TG960/TG961.

Antar att problemet var att den dagen flögs sträckan med B777-200, som har gamla business class layouten med 2-2-2 seating och ej ”lay flat” stolar.
 
Nu förstår jag inte, du har bokat Business, men de satte dig i en Premium Economy kabin på en 777-200 istället?
Om så är fallet så har du rätt till ersättning enligt 261/2004 där du ska titta på de delar som rör nedgradering.

Om det nu är så att du själv tycker att den business produkt du fick mer är att likställa med premium economy så har du dock inte rätt till ersättning för nedgradering enligt 261/2004.

777 200 har inte Business utan premium economy säten. Dom bytte i plan i BKK då B 777 300 var ur funktion så satte dom en en 200.
Min poäng är att du vet inte vad du får när du bokar Business BKK STO då Thai kan byta plan från 777 300 till 777 200 utan att du får rätt till ersättning
 
Last edited by a moderator:

palmen

Moderator
777 200 har inte Business utan premium economy säten. Dom bytte i plan i BKK då B 777 300 var ur funktion så satte dom en en 200.
Min poäng är att du vet inte vad du får när du bokar Business BKK STO då Thai kan byta plan från 777 300 till 777 200 utan att du får rätt till ersättning
Det är business på 777-200 planen, åtminstone är det Thai Royal Silk Class vilket är benämning för Thais business kabin.
Boeing 777-200 | Our Aircraft | Thai Airways

Att du inte tycker att det är ett business säte är upp till dig, men det är Thai Business, även om det är en äldre version av den.
Jag har aldrig sett ett premium economy säte som har 60" utrymme samt är angle lie flat på något annat reguljärt bolag.

Thai kan även byta till B747-400 på den sträckan och man hamnar i First stolarna.
 

bankb

Medlem
Precis landat med TG953 i Phuket. Ska jag ändå försöka vara lite objektiv kring hårdvaran så är det inte så tokigt när man ser en familj med två barn, det är ju betydligt luftigare och bredare gångar. Att det inte är helt plant stör inte barnen allt för mycket.

Dessutom väldigt lite passagerare inte ens 50% i business och ungefär lika i Eco. Så lillgrabben fick sova i eget säte hela resan :)

Tidigare i tråden har ju nämnts att det är lite charterkänslan på 953 och 963. Det stämmer verkligen.... eller jag baserar det helt enkelt på att jag var på väg att slå ihjäl med passagerarna när de för 10 gången bara skulle kika ut genom fönstret mitt under flighten. Inte så mysigt att bli väckt av dagsljus i hela kabinen...

Hade aldrig velat flyga den gamla kabinen när jag är ute själv. Men mycket bättre än väntat med familjen, bra start på resan.
 

M_C1

Medlem
Nu är jag kanske ute och cyklar men efter att ha läst denna tråd är jag något konfunderad...

Har bokning på TG960 BKK-ARN, 22 april. Den flygs enligt bokning med 773, men är denna nu också bytt till 772 enl. er erfarnehet?
 

palmen

Moderator
Nu är jag kanske ute och cyklar men efter att ha läst denna tråd är jag något konfunderad...

Har bokning på TG960 BKK-ARN, 22 april. Den flygs enligt bokning med 773, men är denna nu också bytt till 772 enl. er erfarnehet?
Tests göra en ny bokning så ser du vilken typ av plan som gäller nu.
Annars kan du även titta detta på itamatrix eller i Expertflyer
 

Bryant

Medlem
Då var det dags igen. Vår resa i november har blivit en -200 istället för en -300. Jag tänker dock positivt då det med denna konfig blir lättare att hjälpa kidsen då vi sitter mycket närmre varandra...
 

Canadien

Medlem
Brukar de byta tillbaks till 300 ibland nära inpå? Ser att min bokning just nu är 777-200 men hoppas ju lite att det blir en modernare business class...
 

alpha

Medlem
Hej.
Vi har redan en resa bokad ARN->BKK och planerar att dra vidare till Chiang Mai (CNX) direkt när vi kommit till BKK. Resan BKK->CNX har vi inte bokat än, men när vi gör det kommer det innebära att vi har två separata bokningar; ARN->BKK och sedan BKK->CNX. Båda flygen kommer vara med ThaiAir.

Visst är det sannolikt att de på Arlanda kan checka in väskorna hela vägen till CNX så att vi inte behöver krångla med väskor i Bangkok? Är det något annat man bör tänka på när det rör sig om två separata bokningar?
 
Toppen