Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Søkte litt på ARN-ZNZ for deg. Det var ikke mye tilgjengelighet på kort varsel, men jeg fant to ruter i business:

17.07 SK535 ARN-DUB 0925-1110
17.07 MS776 DUB-CAI 1420-2045
17.07 MS851 CAI-ADD 2235-0310
17.07 ET813 ADD-ZNZ 1020-1300

16.07 LO458 ARN-WAW 1930-2110
17.07 LO417 WAW-GVA 0725-0820
17.07 ET727 GVA-ADD 2245-0635
18.07 ET813 ADD-ZNZ 1020-1300

Selv om Egyptair business ikke er så mye å skryte av, kommer du frem på litt over et døgn. Det andre alternativet medfører overnatting i WAW 16.07-17.07, og en lang stopp i GVA. Ingen SK flights på alternativ #2, og SK535 i alternativ #1 flys av Air Baltic, så streiken er ikke et problem.

Tack så hjärtligt, det var väldigt bussigt.

Problemet är dock att jag inte kan åka förrän nästa vecka, dvs tidigast den 18/7…

När man får en tidtabellsändring får man ju boka om eller av och få avgiften etc tillbaka. Men hur mycket ändring måste det vara? Finns det någon gräns i minuter timmar och var står det i så fall?

Hmm jag fick 15 min och ville då passa på att byta dagar men fick pröjsa 150 pp. Agenten sa att det är minst en timme för att boka om fritt. Stämmer inte det alltså?

Enligt Eu261 så är det 1h ändring om flyget läggs senare för att den ska räknas som "canceled" (om meddelat 14 dagar i förväg. Tidigareläggs flyget så slår alla ändringar igenom.

Hur lång tid tar det innan man får tillbaka voucher och poäng efter att man bett SAS ställa in hela resan då ett ben cancelerats? Han sa att vouchern skulle förlängas till sista Augusti men glömde fråga när poäng och voucher syns igen..

Hmm jag fick 15 min och ville då passa på att byta dagar men fick pröjsa 150 pp. Agenten sa att det är minst en timme för att boka om fritt. Stämmer inte det alltså?

Beror säkert på vem man frågar.

Men jag har som sagt var ändrat på kortare tidsändringar, och jag har även bekant som gjort detsamma.

Före corona så fick man boka om fritt. Sedan hittade en del agenter på en egen "tretimmarsregel". Nu har de kanske hittat på en "entimmesregel"?

Hej, jag skriver sällan inlägg även om jag varit medlem ett tag och läser så ursäkta noob-questions. Har också scannat av lite olika trådar men finner inget tydligt samlat svar.
I ljuset av den turbulens som är funderar jag på att tömma poängkontot lite grann så inte det brinner inne eller devalveras för mycket. Har några frågor knutet till det:

- Vad gäller vid ändring av biljetten senare? (med 2-4-1 voucher och poäng. Betalas tillbaka? etc)

- Kan jag boka biljetter till andra personer (i andras namn) Gäller även med 2-4-1?

- Om jag inte hittar fullständig resa. (Exempelvis bara Buenos Aires till Frankfurt men inte Frankfurt till Arlanda) Vad kan jag då lägga till senare och hur?

- Samma scenario men hittar bara ekonomiklass. Kan jag ändra till Business senare?

- När kan man vara 'säker' på att en star alliance-bokning blir av? Är det när man får biljetter, när planet avgår, två veckor innan? etc Om jag bokar med Eurobonus. Dvs förpliktigar ex Lufthansa redan vid bokningstillfället eller kan det bli problem senare om SAS inte betalar dem.

- På annat tema. Om jag får besked om kancellering - måste jag ringa in i tio timmars telefonkö eller kan jag bara vänta på att SAS hör av sig med nytt förslag?

För övrigt väldigt bra nivå på forumet och tror flera av er kunde bidragit till en bättre SAS-strategi framåt :)

- Om jag inte hittar fullständig resa. (Exempelvis bara Buenos Aires till Frankfurt men inte Frankfurt till Arlanda) Vad kan jag då lägga till senare och hur?

Kan svara på denna iaf :) Det går att ringa in till 2-4-1 supporten och lägga till anslutningar. Gjorde detta nyligen då jag bara hittade t/r FRA-JFK, fick lägga till t/r ARN-FRA. Kostade dock 150kr/pp för ändringen i bokningen.

Toppen