Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

squeezen

Medlem
Störigt hur allt med SAS 2-4-1 regler nu är oklara, det finns ju på star bokningar i reglerna:
2.9 Max flight segments. A maximum of eight (8) flights (segments) are permitted per Star Alliance award ticket.

2.10 Most reasonable routing. Both outbound and homebound journeys must follow the most reasonable routing between the origin and the destination in accordance with industry standard. SAS reserves the right to determine whether the routing follows the most reasonable routing.

Det har ju även innan varit mer frikostigt med icke voucher resor, men det här point to point skitet gör ju reglerna i princip på EU-AP är max 4 segment totalt (t o r) söker ju knappast fram swe-eu1-eu2-asien1-asien2 om man endast kan söka point to point..
 
Nu är jag absolut ingen kung med att boka resor, men även i "vanliga" världen har jag varit med om att man ska söka leg för leg för att hitta en bra resa. Inget konstigt men kanske nåt som algorithem helt enkelt inte plockar upp. Problemet är att när Herr Svensson ringer in och får besked att det inte finns önskade resan lägger han på, trots resan faktiskt fanns. Och AMEX och MC har kanske tjänat X tusen kronor på Herr Svensson utan att han kunde nyttja bonuset.

Det är tur att det finns människor som kan tänka och inte allt sköts av algorithmer. Nu ser vi med kundservicen hur det är när algorithmer tar över :)
Vi tänker helt klart olika.

Herr Svensson vill absolut inte ha 8 segment, helst bara två. Och att söka leg by leg tror jag inte många gör över huvud taget. (Förutom vi som vill maximera eftersom det är samma pris för 8 flygningar som 2).

Angående att de finns biljetter och att man inte kan boka....

Exempel
Det SAS säger är att det ska finnas 4 awards mellan CPH-LAX och 4 mellan ARN-CPH, men av dessa 4 (ARN-CPH) så ska 2 vara vigda åt resenärer med slutdestination CPH.

Du vill ha 4 biljetter ARN-CPH men SAS säger till sig att det finns bara två. Finns det då ändå 4 för att du ser de olika segmenten?

Det är precis så läget är, att vissa biljetter är vigda till en viss slutdestination.

När du säger att resan finns ändå, hur menar du då?
 

Tamas

Medlem
Vi tänker helt klart olika.

Herr Svensson vill absolut inte ha 8 segment, helst bara två. Och att söka leg by leg tror jag inte många gör över huvud taget. (Förutom vi som vill maximera eftersom det är samma pris för 8 flygningar som 2).

Angående att de finns biljetter och att man inte kan boka....

Exempel
Det SAS säger är att det ska finnas 4 awards mellan CPH-LAX och 4 mellan ARN-CPH, men av dessa 4 (ARN-CPH) så ska 2 vara vigda åt resenärer med slutdestination CPH.

Du vill ha 4 biljetter ARN-CPH men SAS säger till sig att det finns bara två. Finns det då ändå 4 för att du ser de olika segmenten?

Det är precis så läget är, att vissa biljetter är vigda till en viss slutdestination.

När du säger att resan finns ändå, hur menar du då?

Jag menar att jag fick åka GOT-BNE i tjänst för några år sedan och för att maximera lyx och stanna inom budgeten kunde jag ju söka fram betydlig billigare C biljett än vad resebyrån försökte sälja. Då var det så att kolla leg mot leg och kombinera. Var inget konstigt: Got-arn-(dme)-sin-bne-sin-cph-got med vanliga bytestid, bara dök inte upp i sökningen direkt, eller var långt ner i listan, vet inte.

Så när Herr Svensson vill åka C till Bali kanske hittas inte av kundtjänst direkt, bara economy t.ex. Då SAS kommer undan billigare förmodligen, behöver inte finansiera C hos andra bolag...
 

palmen

Moderator
Ja vi hittar nog inget i Brottsbalken kring detta men det finns många andra lagar som styr "spelreglerna" som exempelvis Marknadsföringslagen, Avtalslagen och en hel mängd till.

SAS/Amex marknadsför väldigt tydligt att en 2-4-1 voucher ger halva poängpriset på en bonusresa och börjar de helt plötsligt begränsa detta till att enbart gälla vissa typer av bokningar medan de som betalas med fullt poängpris kan vara mer av mer "avancerad karaktär", förefaller det inte orimligt att de skulle kunna anses bryta mot lag.

Ev. OT, men kan försöka ge översiktlig juridisk syn på det hela (för de som är intresserade). Är såklart inget facit, och det finns givetvis motargument - men blir det tillräckligt allvarligt är det detta som man som jurist får ta ställning till och bedöma.

Det kan både ses som vilseledande marknadsföring - som kan ge höga böter i form av marknadsstörningsavgift (upp till MSEK 10) - men även som rena avtalsbrott eller oskäliga villkor (särskilt med hänsyn till att det är konsumenter som korten och erbjudanden vänder sig till). Att ensidigt ändra villkoren (å det sämre) utan att informera, och att dessutom införa det "retroaktivt" för de som redan tjänat in poäng och erhållit vouchers vore nog att betrakta som oskäligt. Definivt att försämra produkten - eftersom avtalet som ingås innebär att vi i utbyte mot pengar får ta del av Amex (särskilt marknadsförda) tjänster. Produkten vi ska erhålla är en voucher som ger halva-poängpriset på poängresor. Inga övrigt villkor finns - och om de finns är de inte tillräckligt tydliga för att gängse konsument ska förstå dessa.

Se det lite som att du betalar för leasing av en bil. Det marknadsförs kraftigt att det i erbjudandet ingår vinterdäck och gratis bensin på valfri Cir*le K mack när du har haft bilen i 6 månader och om du tecknar ett Cir*le K-kort (du måste använda kortet för att erhålla din bensin) . Plötsligt så bestämmer sig Cir*le K att det inte alltid är gratis bensin, utan enbart på ett fåtal utvalda mackar i Sverige och under vissa förutsättningar. Givetvis är det inte ok, eftersom det inte är stämmer överens med de förutsättningarna som fanns vid ingåendet av avtalet. Alternativen som finns är att 1. Leasingbolaget får pröjsa för din bensin så du får det ni kommit överens om, 2. att bensinbolaget de facto ger gratis bensin och sen fakturerar/löser det med leasingbolaget. Konsumenten ska aldrig lida.

Utöver det vore det ju något av en PR-skandal, framförallt för ett kort som Amex som ska vara lite mer "exklusivt". Att driva en process i marknadsdomstolen kan exvis Konsumentverket göra - så det är alltid ett större hot än "individuella" processer (eftersom gemeneman är livrädda för de kostnader som en rättsprocess för med sig.)

Om Amex märker att folk slutar använda sina kort eftersom det endast ger poäng (i princip lika många eller sämre än MC när det väl är MC-kampanjer), och det dessutom kommer ut i pressen att de har vilseledande marknadsföring/konsumentverket är på dom, så ska ni se att det kommer hända grejer. Om KV väcks till liv finns det även en risk att Finansinspektionen vaknar - och även om Amex inte gör några fel är det en process som kostar mycket tid och pengar. Och en sådan risk brukar bedömas öka ju fler som klagar. Detta vill nog Amex undvika och om någon kan påverka SAS så lär det vara deras samarbetspartners.

Mht till ovan tror jag precis som tidigare talare att det kan vara klokt att påtala för Amex vad som sker hos SAS. Givetvis bör vi inte be om "tydliga regler" eftersom det kan leda till att de faktiskt skapar regler eller villkor som inte "passar oss". Inte heller ska vi "hota" om att anmäla till konsumentverket eller liknande - alltid bättre med morot än piska. Däremot kan det vara klokt att förklara att det känns som att värdet för kortet kraftigt försämras och att man funderar på att avsluta kortet på grund av dess försämrade värde. I en tid av covid-19 är det nog det sista dom vill.

Så summa summarum - ring och ge feedback - men be inte om tydligare regler. Gråzoner är alltid till fördel för oss konsumenter mot bolag :)
Möjligt att det finns halmstrån att greppa här. Men om någon nu får för sig att dra detta till domstol så kan vi vara rätt säkra på att reglerna skrivs om och att det inte kommer att vara till vår fördel.

SAS skriver att de har rätt till att bestämma vad som är rimlig routing och kan då neka massa med detta argument. Kom ihåg att det inte var länge sedan man bara fick göra ett stopp i Asien på väg tex Australien tex. Eller så kanske de gör som Aegean, max 2 flighter på en award per riktning, inga undantag, eller varför inte som British Airways och ha max en flight per award? Vi ska komma ihåg att Eurobonus är en av de absolut mest generösa programmen att boka awards med, trots försämringar vi sett senaste dagarna.
Vi vill inte ha ett liknande scenario som han som gick till DoT i USA när han blev nekad ombordstigning på en biljett där han fullt medvetet nyttjat en "feature" i bokningsdialogen för att få en fördelaktig resa. Han vann hos DoT, vilket resulterade i att alla andra blev blåsta på detta välkända lilla trick då det stängdes ner någon dag senare. Risk för att exakt samma sak händer här om någon går för sig att dra det via domstol.

Resor finns fortfarande att boka. Men just nu är det total haveri i det hela, exakt orsak vet vi ju inte men förhoppningsvis rättas det till så det blir "normalt" igen inom någon vecka.
 
Vi vill inte ha ett liknande scenario som han som gick till DoT i USA när han blev nekad ombordstigning på en biljett där han fullt medvetet nyttjat en "feature" i bokningsdialogen för att få en fördelaktig resa. Han vann hos DoT, vilket resulterade i att alla andra blev blåsta på detta välkända lilla trick då det stängdes ner någon dag senare. Risk för att exakt samma sak händer här om någon går för sig att dra det via domstol.
Kan man läsa mer om detta någonstans?
 

palmen

Moderator
Kan man läsa mer om detta någonstans?
Sök på flyertalk om Avianca, DoT och denied boarding så hittar du nog. Alla vi som köpte Avianca miles och tänkte nyttja att vissa flygplatser inte var angivna i rätt zon och lite sånt gick miste ombord konfekten. Chainsaw, boomerang, cabbotage mm var begrepp som man blev van vid att tolka. Resultatet var att hela Frequent Flyer communityt blev av med några av de bästa award möjligheterna som fanns, för att en person ville ha tillbaka priset för sin biljett. Kommer jag ihåg det rätt var det en kanadensare som drog det hela vägen och sabbade för alla.
 
Möjligt att det finns halmstrån att greppa här. Men om någon nu får för sig att dra detta till domstol så kan vi vara rätt säkra på att reglerna skrivs om och att det inte kommer att vara till vår fördel.

SAS skriver att de har rätt till att bestämma vad som är rimlig routing och kan då neka massa med detta argument. Kom ihåg att det inte var länge sedan man bara fick göra ett stopp i Asien på väg tex Australien tex. Eller så kanske de gör som Aegean, max 2 flighter på en award per riktning, inga undantag, eller varför inte som British Airways och ha max en flight per award? Vi ska komma ihåg att Eurobonus är en av de absolut mest generösa programmen att boka awards med, trots försämringar vi sett senaste dagarna.
Vi vill inte ha ett liknande scenario som han som gick till DoT i USA när han blev nekad ombordstigning på en biljett där han fullt medvetet nyttjat en "feature" i bokningsdialogen för att få en fördelaktig resa. Han vann hos DoT, vilket resulterade i att alla andra blev blåsta på detta välkända lilla trick då det stängdes ner någon dag senare. Risk för att exakt samma sak händer här om någon går för sig att dra det via domstol.

Resor finns fortfarande att boka. Men just nu är det total haveri i det hela, exakt orsak vet vi ju inte men förhoppningsvis rättas det till så det blir "normalt" igen inom någon vecka.

Mitt inlägg med diverse halmstrån var mest för att ge en generell överblick av hur man kan se det rent juridiskt - om man tycker det är intressant :).

I övrigt instämmer jag med dig till fullo. Naturligtvis är detta inget någon bör ta till domstol (både mht vad du nämner och för vad en sådan process kan komma att kosta vs. vad man har att vinna). Inte heller tror jag att ngn vinner på att reglerna förtydligas på något vis. Därför min enkla rekommendation om att endast ge feedback på vad som händer - dvs. Omöjligheten att lyckas boka en resa om det inte i princip är direktflyg. Amex måste ju ändå värna om att ha nöjda kunder?
 

palmen

Moderator
Mitt inlägg med diverse halmstrån var mest för att ge en generell överblick av hur man kan se det rent juridiskt - om man tycker det är intressant :).

I övrigt instämmer jag med dig till fullo. Naturligtvis är detta inget någon bör ta till domstol (både mht vad du nämner och för vad en sådan process kan komma att kosta vs. vad man har att vinna). Inte heller tror jag att ngn vinner på att reglerna förtydligas på något vis. Därför min enkla rekommendation om att endast ge feedback på vad som händer - dvs. Omöjligheten att lyckas boka en resa om det inte i princip är direktflyg. Amex måste ju ändå värna om att ha nöjda kunder?
Jag tror ändå att vi kan tjäna på att få tydligare publika regler som efterföljs. Nu är det lite computer says no, frågar man varför blir ofta bara svaret "därför". Man kommer inte vidare från det. Hade vi haft tydliga regler om vad som var ok så hade vi kunna planera utifrån det.
Sen finns det ju en hel del saker i dagsläget som man får boka trots att det inte är "most reasonable routing". Det kan med andra ord vara positivt och negativt att få den delen definierad.

Ett exempel på computer says no utan rimlig förklsring var min resa under sommaren 2019. Skulle åka Hawaii till Sydafrika och närmaste vägen är då via Asien. Det tyckte inte Tallinn som hävdade bestämt att det är mer rimligt att åka via Europa och föreslog rutten HNL-LAX-EWR-FRA-JNB när jag ville åka HNL-PEK-BKK-SIN-JNB. Efter att haft tur och kunnat göra en voucher bokning via vanliga supporten så fick jag dock som jag ville och kunde åka närmsta vägen istället för via USA och Europa.
 

Lukas S

Medlem
Vi tänker helt klart olika.

Herr Svensson vill absolut inte ha 8 segment, helst bara två. Och att söka leg by leg tror jag inte många gör över huvud taget. (Förutom vi som vill maximera eftersom det är samma pris för 8 flygningar som 2).

Angående att de finns biljetter och att man inte kan boka....

Exempel
Det SAS säger är att det ska finnas 4 awards mellan CPH-LAX och 4 mellan ARN-CPH, men av dessa 4 (ARN-CPH) så ska 2 vara vigda åt resenärer med slutdestination CPH.

Du vill ha 4 biljetter ARN-CPH men SAS säger till sig att det finns bara två. Finns det då ändå 4 för att du ser de olika segmenten?

Det är precis så läget är, att vissa biljetter är vigda till en viss slutdestination.

När du säger att resan finns ändå, hur menar du då?

Fast det du pratar om där är väl married segments eller motsv? Helt annan fråga? Det är ju inte tal om att SAS inte velat boka något pga att systemet inte tillåter det eller för att det strider mot reglerna, utan att SAS bestämt sig för att det tar för mycket tid att knappa in leg-för-leg om - och bara om - man använder sig av en voucher. Så det är de facto så att biljetterna finns och är bokningsbara.

Min issue här är att SAS har infört helt andra regler för 2-4-1 än för vanliga poängbokningar, vilket kraftigt försämrar voucherns värde. Att motivera det med att det tar 45 sekunder längre för agenterna att lägga in leg-för-leg känns som ett enda stort hån mot oss trogna kunder med hög spend på både SAS och Amex.

Vill också förtydliga att jag på intet sätt vill ha några åtta flygningar eller en avancerad routing (varken nu eller nån annan gång jag reser). Det jag pratar om är att flyga mellan Stockholm och San Francisco med en mellanlandning i EU. En resa som dyker upp i ett svep utan problem på både United och ANA, och som SAS låter mig boka om jag inte använder voucher. Jag söker leg-för-leg eftersom SAS IT är för uselt för att hitta resan i ett svep - inte för att jag vill ha många legs.

Och, om det nu är så att SAS ändrar sig på den här punkten (vilket jag innerligt hoppas) är det ändå helt katastrofal timing att dessa regler gäller just nu, när man kan börja boka bonusresor för den svåra "julsäsongen". Om SAS ändrar sig om sju veckor är det för sent att få tag på bra biljetter.
 

chaudi

Medlem
Ringde idag igen för att boka resan till Tokyo. Pratade med en annan person än igår men fick samma svar: det går inte att söka på ett ben i taget.
Bokade resan iaf så är det bara att hoppas på att det lättas upp lite i framtiden.
Annars blir även resan till Whitehorse som blev inställd förra året omöjlig att boka på nytt.
 
Toppen