Kanske, kanske inte. Mest troligen inte eftersom det inte finns någon kvar som ska betala för din biljett.Kanske redan är någon som ställt frågan. Men om man bokar en bonus biljett med staralliance bolag och fått biljetten utställd. Men SAS går i konkurs, kommer jag ha biljetten kvar?
Så länge du betalar med kreditkort borde du kunna få skatterna tillbaka den vägen. Mer osäkert med bokningsavgiften kanske. Och definivit rökt med poängen, skulle jag tro.Så egentligen ganska riskfyllt med tanke på att man betalar för skatter etc i samband med bokningen med andra ord.
Jag bokade i dag en backup *A HND-BKK ToR med tallin, inga problem och kom fram helt ok i tellefonköNågon som bokat Star alliance via telefon idag?
Kanske redan är någon som ställt frågan. Men om man bokar en bonus biljett med staralliance bolag och fått biljetten utställd. Men SAS går i konkurs, kommer jag ha biljetten kvar?
Om du inte bokar är ju frågan vad poängen är värda om SAS skulle gå i konkurs.
Så kanske bättre att boka och ha en biljett som ”kanske” fungerar än poäng som du inte kan använda.
Jag tänker att själva ”köptransaktionen” mellan bolagen sker vid biljettbokningen.
Kanske redan är någon som ställt frågan. Men om man bokar en bonus biljett med staralliance bolag och fått biljetten utställd. Men SAS går i konkurs, kommer jag ha biljetten kvar?
Fast i normalfallet är det bolaget som flyger långsträckan som styr biljettnumret, dvs hela bokningen kommer att ha Lufthansa prefix om Lufthansa kör långsträckta.Nu killgissar jag, men jag tror att alla biljetter med 017-stock (SAS biljettnummer) skulle bli oanvändbara vid den tidpunkten - även om den så kallade köptransaktionen sker vid biljettbokning. killgissning som sagt.
Oavsett har du rätt - alltid bättre med en "kanske fungerar" än än som absolut inte fungerar.
Med det sagt, så tror jag att risken för att SAS och Eurobonus konkar är minimal.
Fast i normalfallet är det bolaget som flyger långsträckan som styr biljettnumret, dvs hela bokningen kommer att ha Lufthansa prefix om Lufthansa kör långsträckta.
Är det annorlunda när SAS ställer ut biljetterna?