Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hur många poäng kostar en resa där man kombinerar SAS/Star partners? Exv en award i C med SAS LAX-ARN och sedan returen IST-LAX med TK. Gäller fortfarande fri avbokning trots att man flyger med andra bolag än SAS?

Hur många poäng kostar en resa där man kombinerar SAS/Star partners? Exv en award i C med SAS LAX-ARN och sedan returen IST-LAX med TK. Gäller fortfarande fri avbokning trots att man flyger med andra bolag än SAS?
Då blir det Star Alliance award.
Om du bokar som två enkelresor, blir det en SAS award och en Star Alliance award.

Avbokningsreglerna är det samma både för SAS/Wideroe award och Star Alliance award.

Då blir det Star Alliance award.
Om du bokar som två enkelresor, blir det en SAS award och en Star Alliance award.

Avbokningsreglerna är det samma både för SAS/Wideroe award och Star Alliance award.

Ok, alltid bra med fri avbokning!

Vad blir billigare, att boka två enkel resor (US-EU med SAS + EU-US med Star) eller en returresa? Om man nu bokar en enkel med SAS, och det sedan dyker upp C award med SAS, skulle jag bara kunna lägga till detta i den befintliga bokningen och få priset att räknas som en retur?

Vad blir billigare, att boka två enkel resor (US-EU med SAS + EU-US med Star) eller en returresa?
Enkel US-EU med SAS = 60% x 100000 = 60000 poäng
Enkel EU-US med Star = 60% x 110000 = 66000 poäng
totalt 126000 poäng, alltså billigare att boka t.o.r som Star = 110000 poäng
I fallet Asien där skillnaden mellan SAS och Star är större, 1000000 vs 140000 poäng, blir det fortfarande billigare med en t.o.r. än 2 enkla som i fallet ovan, 144000 mot 140000 poäng.
Om man nu bokar en enkel med SAS, och det sedan dyker upp C award med SAS, skulle jag bara kunna lägga till detta i den befintliga bokningen och få priset att räknas som en retur?
Ja.

Verkligen tacksam för er hjälp!

En sista fråga, som MartinH säger så kan jag nu boka enkel med SAS för 60K poäng, och om det senare dyker upp C award med SAS lägga till detta för 40K poäng. Går det att göra samma ändring om jag bokar en retur resa med SAS (utresa)/ Star (hemresa)? Då borde jag få tillbaka 10K poäng samt skatter/avgifter som är dyrare med Star.

Verkligen tacksam för er hjälp!

En sista fråga, som MartinH säger så kan jag nu boka enkel med SAS för 60K poäng, och om det senare dyker upp C award med SAS lägga till detta för 40K poäng. Går det att göra samma ändring om jag bokar en retur resa med SAS (utresa)/ Star (hemresa)? Då borde jag få tillbaka 10K poäng samt skatter/avgifter som är dyrare med Star.
Absolut. Ändringsavgift för SEK 150/pax är det enda som tillkommer.

Toppen