Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag ringde och fick höra att den inte blivit utfärdad därför att agenten jag talat med tidigare hade
gett mig fel uppgifter om skatter.
Jaha varför har ingen hört av sig om det då...
Tog ytterligare en halv dag att få biljetten
Tips inför framtida (om)bokningar där bokningen ska skickas till kö för biljettering, be agenten skriva att du godkänner skatter och avgifter oavsett belopp. Alternativt ange ett högsta belopp som du godkänner.

Annars blir det ofta som du skriver, agenten räknar fel, backoffice meddelar agenten att hen ska höra av sig till dig men det blir inte gjort och biljetten ställs därför inte ut.

En grej jag funderat på tidigare och som är aktuellt för min kommande resa: Jag har bokat bonusresa från julkalendern när det var rabatt, klantigt nog är det T/R-biljett, där jag egentligen borde bokat dom separat.

1. Kommer inte ihåg, men är det möjligt att splitta detta till 2 enkelresor?
2. Om ja, kostar detta pengar i form av ändringsavgift?
3. Tänker iom att jag bokat C/PY, men ifall PY-sträckan öppnas i C vill jag ju nu egentligen inte betala fullpris på ena vägen (Därav att jag borde ha bokat två enkelresor istället)

Gällande det här med biletter som ev. ej har blivit korrekt utfärdade av SAS, men att resan ändå är klar/tillgänglig i appen… Kan en sådan bokning dras tillbaka även när man har reserverade platser på flyget i fråga (om det nu alls går att boka sittplatser på en ”obiljetterad” resa)?

Gällande det här med biletter som ev. ej har blivit korrekt utfärdade av SAS, men att resan ändå är klar/tillgänglig i appen… Kan en sådan bokning dras tillbaka även när man har reserverade platser på flyget i fråga (om det nu alls går att boka sittplatser på en ”obiljetterad” resa)?
Jag har ingen egen erfarenhet kring detta då det tack och lov än så länge alltid ställts ut biljetter eller någon som ringt för att konfirmera felaktiga skatter eller dyl. Men just platsreservation skulle jag inte se som någon trygghet alls, det går ju vanligtvis att reservera platser innan betalsteget i vanliga bokningsflödet och platserna ligger då bokade tills platserna går tillbaka om betalningen inte slutförs.

• Gilla
Reactions: hco
En obiljetterad resa kan ibland gå att boka platser på och se okej ut i appen, men så länge du inte har fått kvitto på mejlen med biljettering hänger den i luften.

En obiljetterad resa kan ibland gå att boka platser på och se okej ut i appen, men så länge du inte har fått kvitto på mejlen med biljettering hänger den i luften.

Är e-post verkligen den enda distributionskanalen här? Går det inte att söka fram en biljett själv, på bokningsnummer e.d?

Är e-post verkligen den enda distributionskanalen här? Går det inte att söka fram en biljett själv, på bokningsnummer e.d?
På SAS hemsida kan man se biljettnummer.

"Mina Resor"
"Hantera Bokning" på bokningen i fråga
Under "Resenärer" klicka på nedåtpilen vid en passagerares namn

Du borde se kontaktuppgifter, bonusprogram, Assistans OCH E-biljettnummer.

1770806628915.png

EDIT: Du menade ifall man kan få UT biljetten på annat sätt? Kanske igenom att be kundservice skicka den pånytt?
Tror inte SAS erbjuder self-service för att hämta biljetten igen.

• Gilla
Reactions: L.S
På SAS hemsida kan man se biljettnummer.

"Mina Resor"
"Hantera Bokning" på bokningen i fråga
Under "Resenärer" klicka på nedåtpilen vid en passagerares namn

Du borde se kontaktuppgifter, bonusprogram, Assistans OCH E-biljettnummer.

Visa bifogad bild 172630

EDIT: Du menade ifall man kan få UT biljetten på annat sätt? Kanske igenom att be kundservice skicka den pånytt?
Tror inte SAS erbjuder self-service för att hämta biljetten igen.
Dock kan ju en biljett ha eticket utan att den är korrekt om man gjort en ombokning där man exempelvis lagt till feeders men den "nya" bokningen då inte fått nytt e-ticket. Den kan då visa den "gamla" e-biljettnummer. Säkrast är att ringa och verkligen be de kolla noggrant om man misstänker något.

Toppen