Martin B
Medlem
Tack för svar."För mig har det varit lite olika när jag pratat över telefon.
En kvinna sa att jag bara fick ha ekomoni på feeder flyg. Dock var hon gode less och trött i luren och kändes okunnig så jag tackade bara och la på utan ändringar.
En annan kvinna var väldigt duktig och trevlig men hon sa att det behövde vara business hela sträckan.
Så väldigt olika bud."
Skrev jag i en annan tråd, dock svarade en person där https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-eurobonus-amex-2-4-1-2-för-1-voucher-tråd-2025.106491/post-1147548
https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/ och där finns det längst ner bland annat:
- Du kan kombinera reseklasser för ut- och hemresa (t.ex. utresa i Economy och hemresa i Business), men inte inom samma riktning (t.ex. CPH–AMS i Economy och AMS–JFK i Business).
- Vår kundservice kan hjälpa medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i annan reseklass) till befintliga bonusbokningar. Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON. Till exempel kan du lägga till UME–ARN–CPH till en befintlig bokning CPH–EWR. Att lägga till ett anslutningsflyg kostar 15 EUR / 150 SEK / 150 NOK / 100 DKK / 15 USD / 25 CAD per person.
Men i ditt fall så är det kanske bäst att boka CPH-SFO buisness och SFO-CPH ekonomi på en biljett. Sen ringa in och lägga feeder på den bokningen.
Men jag har också märkt att agenterna inte heller får upp vissa resor man hittar på awardfares. "Den får jag inte upp" säger dom, och så kan man inte boka något. Dock hittade en duktig agent ett annat feeder flyg som inte jag hittade.
Funktionaliteten på SAS.se kickade igång igen och platserna fanns kvar där så jag bestämde mig för att ringa in och testa igen. Då såg den nya agenten helt plötsligt platserna också. Hon sa först att det skulle gå bra att lägga till ekonomi SFO-CPH utan ändringar på utresan, sen att det inte gick att boka om eftersom det inte var samma klass på hela utresan, sen hittade hon business på ARN-CPH också (som inte fanns tidigare) så då var det till slut inga problem att boka om. Nu saknas bara en feeder flight CPH-ARN på slutet också. Hon sa att det inte var några problem att ringa in senare och lägga till om/när det dyker upp plats.
De regler som du länkar till är motsägelsefulla (1. Det går inte att kombinera resklasser i samma riktning, [med exempel på en typisk feeder-flight] 2. Du kan ringa in så kan kundtjänst kombinera resklasser i samma riktning om det är en feeder-flight).
Jag fick samma uppfattning när jag pratade med de två olika agenterna, att det verkar vara problem att boka eller omboka resor med olika resklasser i samma riktning, men om man väl har de långa benen är det inga problem att få in feeder-flight i efterhand. Varför de inte kan göra det i ett och samma samtal om det nu tekniskt är möjligt förstår jag dock inte.