Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

J
Stort tack! Ja, resan utgår från Europa (Sverige) Jag kollar lite nu under tiden och undrar om inte vår jättefina resa ARN-SYD i Business (3 pax) kommer då gå i stöpet för Garuda är då inte särskilt hjälpsamma...
Garuda har hittills sagt att det är SAS skydlighet att boka om oss, så ja, känns som en evig uppförsbacke.
Jag har erfarenhet tidigare i år när vi hade en resa med Garuda ifrån Amsterdam. Slutade med att vi fick förlängd voucher av SAS och använde den till annat resmål. Erfarenheten nu är att jag uteslutande bara har avbokningsbara hotell när det gäller awards flyg.

Tack! Efter lite googlande ser det ut som det, även om de inhemska indonesiska lagarna inte är uppdaterade i linje med konventionen. (min egen snabba tolkning.)

Men i och med det, och av vad jag kan läsa mig till är då enligt Montrealkonventionen Garuda skyldiga att erbjuda antingen full refund - eller (vilket är det jag är ute efter) "a mandatory re-routing option" även om det inställda flyget är längre bort än 14 dagar?
Precis - driver liknande case mot Kenya Airways och lutar åt att köpa biljetter och sen dra ersättning för dessa i en "small claims court" i Kenya.

J

Jag har erfarenhet tidigare i år när vi hade en resa med Garuda ifrån Amsterdam. Slutade med att vi fick förlängd voucher av SAS och använde den till annat resmål. Erfarenheten nu är att jag uteslutande bara har avbokningsbara hotell när det gäller awards flyg.
Anar det. Problemet är två till Amex som förfaller i december redan och SAS och SAS partners extremt få platser i eco likväl som business, särskilt under skollovsperioder. (I-lands problem men det är ju knappast så de säljer in konceptet…)
Det lilla vi redan bokat är avbokningsbart fram till dagen innan. Vi har till och med avstått att avbokat när det bara var sju dagar innan.

Att boka hotell med pre-payment/non-refundable är ett sånt där lyx man kunde ta sig för när man var ung(are) och våghalsig samt att award-tillgängligheten var av en helt annan nivå (dvs det fanns alltid alternativ när något gått snett).

Den tiden är nog förbi tills dess att EB är fullt intigrerat i FB.

Toppen