Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej, tittar på semesterresa nästa sommar.
Kan lösa hela altet till Arlanda, men skulle hellre flyga till LPI. Kan boka enbart till AMS nu för att invänta biljetter till LPI och i nödfall lägga på ARN senare, till problemet, det är openjaw, så jag tolkar det som att jag behöver lägga på feeders LPI-AMS ToR vid samma tillfälle för att få igenom biljettering pga. annars double open jaw.
Tips på vägen? Boka till ARN och ta den "omvägen" eller boka till AMS och invänta feeders?
Korrekt. Har samma issue.

Dessutom är cashbiljetter ams lpi ofta väldigt dyra.

Fler flights till lpi åt folket helt enkelt!

• Gilla
Reactions: JPE
Hej!
Kan någon bekräfta att jag tänker rätt att när nu flygbolaget (Garuda) ställer in ett flyg på en utställd award-biljett är det Garudas skydlighet att boka om till annat flyg, inkl. annat flygbolag? Detta gäller för en resa 2026 och bokad som EBB Award. Dvs. att när biljetten är utställd går awards-biljetter under samma regelverk som vanliga betalda (cash) biljetter?

Eftersom Garuda är ett icke-europeiskt flygbolag kanske andra regler gäller för dem tänker jag?
Detta gäller därtill icke-europeiska flygrutter; t/r Indonesien - Sydney

Varmt tack!

Hej!
Kan någon bekräfta att jag tänker rätt att när nu flygbolaget (Garuda) ställer in ett flyg på en utställd award-biljett är det Garudas skydlighet att boka om till annat flyg, inkl. annat flygbolag? Detta gäller för en resa 2026 och bokad som EBB Award. Dvs. att när biljetten är utställd går awards-biljetter under samma regelverk som vanliga betalda (cash) biljetter?

Eftersom Garuda är ett icke-europeiskt flygbolag kanske andra regler gäller för dem tänker jag?
Detta gäller därtill icke-europeiska flygrutter; t/r Indonesien - Sydney

Varmt tack!
Utgår resan från Europa så är det deras skyldighet. Om de verkligen rättar sig efter detta är en annan fråga. Det kan bli mycket diskussion, och svårt att ens få tag på rätt person som har förmåga att lösa det hela.

I detta fall så blir det lite snårigare, då är det Indonesiens egen motsvarighet (Minister of Transportation Regulation No. PM 89 of 2015) som gäller. Jag har tittat lite på den då jag själv är på väg till Bali nästa år och min tolknign av den att om cancellation sker mer än 14 dagar innan avfärd så är de ej skyldiga till något mer än att ersätta fulla kostnaden för flygresan. Kan vara något jag missat (snårigt regelverk) men AI summeringar av samma dokument stödjer detta vad jag kan se.

• Gilla
Reactions: hco
Utgår resan från Europa så är det deras skyldighet. Om de verkligen rättar sig efter detta är en annan fråga. Det kan bli mycket diskussion, och svårt att ens få tag på rätt person som har förmåga att lösa det hela.

I detta fall så blir det lite snårigare, då är det Indonesiens egen motsvarighet (Minister of Transportation Regulation No. PM 89 of 2015) som gäller. Jag har tittat lite på den då jag själv är på väg till Bali nästa år och min tolknign av den att om cancellation sker mer än 14 dagar innan avfärd så är de ej skyldiga till något mer än att ersätta fulla kostnaden för flygresan. Kan vara något jag missat (snårigt regelverk) men AI summeringar av samma dokument stödjer detta vad jag kan se.
Har inte Indonesien signerat montrealkonventionen?

Stort tack! Ja, resan utgår från Europa (Sverige) Jag kollar lite nu under tiden och undrar om inte vår jättefina resa ARN-SYD i Business (3 pax) kommer då gå i stöpet för Garuda är då inte särskilt hjälpsamma...
Garuda har hittills sagt att det är SAS skydlighet att boka om oss, så ja, känns som en evig uppförsbacke.

Har inte Indonesien signerat montrealkonventionen?
Tack! Efter lite googlande ser det ut som det, även om de inhemska indonesiska lagarna inte är uppdaterade i linje med konventionen. (min egen snabba tolkning.)

Men i och med det, och av vad jag kan läsa mig till är då enligt Montrealkonventionen Garuda skyldiga att erbjuda antingen full refund - eller (vilket är det jag är ute efter) "a mandatory re-routing option" även om det inställda flyget är längre bort än 14 dagar?

Toppen