Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Skumt, den säger att det finns availability "just now". Men kontentan är att Awardfares inte hittar "mer" än det man hittar genom SAS egna sökmotor?

Awardfares söker tillgängligheten som finns hos SAS. Det är inte så att det blir mer tillgänglighet genom Awardfares. Men det är lättare att söka. Nu är jag iofs partisk.

Med det sagt - har du testat att klicka på direktlänken till SAS-sökmotor från Awarfares? Den borde ta dig direkt till sökningen på SAS hemsida.

Det finns ett fåtal fall när availability skiljer sig åt mellan Awardfares och de flesta svenska användarna. Det är eftersom tillgängligheten på awards skiljer sig åt (till och från) beroende på ifall man söker på .se/.no./.dk/com, och Awardfares länkar till den sida som är ditt "hemmaland".
 
Awardfares söker tillgängligheten som finns hos SAS. Det är inte så att det blir mer tillgänglighet genom Awardfares. Men det är lättare att söka. Nu är jag iofs partisk.

Med det sagt - har du testat att klicka på direktlänken till SAS-sökmotor från Awarfares? Den borde ta dig direkt till sökningen på SAS hemsida.

Det finns ett fåtal fall när availability skiljer sig åt mellan Awardfares och de flesta svenska användarna. Det är eftersom tillgängligheten på awards skiljer sig åt (till och från) beroende på ifall man söker på .se/.no./.dk/com, och Awardfares länkar till den sida som är ditt "hemmaland".
Jag tänkte att awardfares kanske sökte point to point och sen presenterar det på ett annat sätt än vad SAS visar.
Nej, testade direktlänken utan resultat, provade även att ändra antalet resenärer till 1 för att se om det blev något fel där, men icke.
Men då vet jag, jakten fortsätter!
 
Jag tänkte att awardfares kanske sökte point to point och sen presenterar det på ett annat sätt än vad SAS visar.
Nej, testade direktlänken utan resultat, provade även att ändra antalet resenärer till 1 för att se om det blev något fel där, men icke.
Men då vet jag, jakten fortsätter!

Om du har lust - DMa vilka flighter du söker på, så ska jag kika närmare på det!
 
Vi är tre på väg till/från Tokyo 3-4 veckor typ från mitten av maj nästa år med två 2f1-Amex-vouchers. Har sett det kommit ut biljetter dit i premium, dock vill vi ju ha business om det går. Men är det bättre att knipa enkelresorna med premiumbiljetter, så man har något i alla fall dit, och sedan ändra till business om det dyker upp och lägga till hemresan när den väl dyker upp?
 
Vi är tre på väg till/från Tokyo 3-4 veckor typ från mitten av maj nästa år med två 2f1-Amex-vouchers. Har sett det kommit ut biljetter dit i premium, dock vill vi ju ha business om det går. Men är det bättre att knipa enkelresorna med premiumbiljetter, så man har något i alla fall dit, och sedan ändra till business om det dyker upp och lägga till hemresan när den väl dyker upp?
Det vet väl du? :p
 
Vi är tre på väg till/från Tokyo 3-4 veckor typ från mitten av maj nästa år med två 2f1-Amex-vouchers. Har sett det kommit ut biljetter dit i premium, dock vill vi ju ha business om det går. Men är det bättre att knipa enkelresorna med premiumbiljetter, så man har något i alla fall dit, och sedan ändra till business om det dyker upp och lägga till hemresan när den väl dyker upp?

Den som gapar efter mycket...

Det finns ingen garanti att Biz-biljetter kommer dyka upp.
 
Är det möjligt att boka plus, och sedan boka om själv till business om möjligt dyker upp? Eller är det då igen att ringa in och få betala avgift till kundtjänst?
Vet att det går att göra ändringar i resan, men ej säker vad som går att göra själv när det gäller bonusresor.
 
Se upp för Kenya Airways! Är på pågående resa och två separata bokningar har fått inställda flyg, ca två respektive tre veckor innan avgång. Smått kul o omöjligt o få tag på kundservice. Ena fick jag förslag på ombokning som funkar men inte är rolig, andra inget förslag alls o de jag kan välja på genom sidan funkar inte o boka pga fel. SAS lär ju bara hänvisa till Kenya trots det är poängbokning...

Liten uppdatering här.. skulle kunna skriva en uppsats om denna resan men "kortfattat"...

Bara på första bokningen, VFA - NBO - SEZ, fick vi totalt tre inställda flyg. Först rök NBO - SEZ några veckor innan - ombokad till samma flyg dagen efter. Gav oss en extra dag i NBO istället så inga problem egentligen. Men sedan rök VFA - NBO när vi var på flygplatsen - flygbolaget skyllde på flygplatsens öppethållning (?!). Fick spendera en extra natt i Victoria Falls och p.g.a. väldig brist på alternativ blev vi ombokade VFA - JNB - NBO - SEZ, SAA på första leget och Kenya på resten, med riktigt lång mellanlandning i JNB också. Så två inställda nu, men inte var det över inte! Väl framme i NBO ca 1,5 dag senare än planerat så fick vi på dagen besked om att även NBO - SEZ hade blivit inställd, ombokad till flyg dagen efter... Totalt blev det tre nätter i ett annat land än planerat på raken. På en sträcka som från början var två legs, tre timmar var. Poängresa i ekonomi som grädde på moset.

Så till andra bokningen, hemresan, SEZ - NBO - CDG - CPH, poängresa i business (som tur var med tanke på vad som hände). NBO - CDG blev inställd också några veckor innan. Inga tidiga alternativ erbjöds, utan först tre dagar senare, SEZ - NBO - AMS - CPH. Fanns inga SEZ - CDG med AF eller liknande heller dagarna emellan (inte revenue heller). Då det var rätt ok framförhållning och det funkade med när jag skulle jobba såg vi det som tre extra dagar i Seychellerna :). Men var det slut där? Nej... när vi var på flygplatsen i SEZ blev SEZ - NBO inställd. Kenya flyger ibland E190 på den rutten vilket gör att de får endast ett försök till landning, sedan räcker inte bränslet utan de måste diverta direkt. Lite vindskjuvning och där rök den flygningen, de fick åka o landa i Mombasa istället (roligt för de passagerarna..), och vi fick åka tillbaka o bo en till natt i Mahé. Då kom vilden fram och jag i princip tvingade dem o omboka oss på Qatar istället, vilket de gick med på. SEZ - DOH - CPH, med rätt kort mellanlanding. Bra flygtider också, och Qatar i business är ju en definitiv uppgradering - och jag hann hem i tid till jobbet med en timmes marginal ungefär.

Slutsats - 5 inställda flyg på två bokningar. Tur man har en fruga som är (nästan hah!) lika resvan som en själv så vi kunde utnyttja dom positiva delarna och anpassa oss. Men till er som planerar eller har bokningar med Kenya, se upp. Se till o ha massor med luft i schemat och var redo på det värsta. Vi träffade flera under resan som haft liknande upplevelser, tyvärr. Statistiskt ställer de in ca 5% av deras flygningar. Inga bra siffror inte. Kanske inte sannolikt att åka på vår "upplevelse" visserligen, om jag räknat rätt är det en risk på ca en på 3,2 miljoner..

Liten rolig notis. Vi hade även en direktflygning med Air Botswana som även den blev inställd. Om vi antar de ställer ca 5% av deras med, är det en risk på 1 på 64 miljoner :)
 
Last edited:
Toppen