Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Så om det ändras så man inte tycker det är lönt att åka, då skall man kostnadsfritt bara kunna boka av den del av resan som påverkas, och vill man boka av de andra delarna skall man betala de 750:- (vid en ren SAS-award alltså)?
Nej, du har självklart rätt att avboka hela biljetten om du vill. Detta är reglerat i EU261/2004 vad man får göra vid "inställt flyg" (och vi har ju lärt oss att över 3h räknas som inställt).
Välj på
* ombokning till första bästa flyg
* ändra resan till ett senare tillfälle
* avboka hela resan

Ingenstans så finns det stöd i EU261/2004 att man ska få ändra en annan del av resan när det blir ett inställt/ändrat flyg.
 
Nej, du har självklart rätt att avboka hela biljetten om du vill. Detta är reglerat i EU261/2004 vad man får göra vid "inställt flyg" (och vi har ju lärt oss att över 3h räknas som inställt).
Välj på
* ombokning till första bästa flyg
* ändra resan till ett senare tillfälle
* avboka hela resan

Ingenstans så finns det stöd i EU261/2004 att man ska få ändra en annan del av resan när det blir ett inställt/ändrat flyg.
Sant, men att ändra hemresan kan ju faktist gå under "ändra resan till ett senare tillfälle", så utifrån det så kan man argumentera att ändra den del av resan som inte är påverkad och faller under EU261/2004.
 

Davvelavve

Medlem
I detta fall har man ju fått mera tid på plats. Men jag ser faktiskt inte varför man skulle få ändra gratis något som inte ändrats.
Helt rimligt att man har rätt att ändra den del av resan som påverkas, men rimligheten i att få ändra något helt annat ser jag inte.
I detta fall behöver man ta en extra semesterdag på utresan, vilket jag ville kompensera med att åka hem en dag tidigare. Jag tycker själv det är ganska rimligt men förstår om det inte är tillåtet.
 

palmen

Moderator
Sant, men att ändra hemresan kan ju faktist gå under "ändra resan till ett senare tillfälle", så utifrån det så kan man argumentera att ändra den del av resan som inte är påverkad och faller under EU261/2004.
Ja om du ändrar utresan så den blir till ett senare tillfälle så kan du även ändra hemresan till ett senare tillfälle.

EU261/2004 hänvisar till den del av resan som ändras, inte andra delar av resan.

Så här står det ordagrant i förordningen (8.1.C), lycka till att hävda i domstol att det är hemresan som avses när det står ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum.

Artikel 8
Rätt till återbetalning eller ombokning
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan


a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,
- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,
b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller
c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.
 

palmen

Moderator
I detta fall behöver man ta en extra semesterdag på utresan, vilket jag ville kompensera med att åka hem en dag tidigare. Jag tycker själv det är ganska rimligt men förstår om det inte är tillåtet.
Vad som är rimligt är ju subjektivt. I slutändan får man ju titta på vad T&C säger och vad EU261/2004 säger som reglerar detta i EU och där finns inget stöd alls att få ändra hemresa gratis bara för att utresan ändras någon timme.
 

TP12

Medlem
Vad som är rimligt är ju subjektivt. I slutändan får man ju titta på vad T&C säger och vad EU261/2004 säger som reglerar detta i EU och där finns inget stöd alls att få ändra hemresa gratis bara för att utresan ändras någon timme.
Man får nog ta generella avtalsmässiga principer i beaktande med dvs. har man bokat en resa som ska vara X dagar och den sedan blir X +1 dag, vilket kan ställa till det med tex. semesterdagar, så kan man nog ha ett case att driva om man skulle vilja det.
 

palmen

Moderator
Man får nog ta generella avtalsmässiga principer i beaktande med dvs. har man bokat en resa som ska vara X dagar och den sedan blir X +1 dag, vilket kan ställa till det med tex. semesterdagar, så kan man nog ha ett case att driva om man skulle vilja det.
Fast i detta fall så är resan fortfarande X dagar även efter förändringen.
Man har ju trots allt valet att boka av hela resan om nu allt faller samman för att man måste åka 6h tidigare.

Jag önskar alla som vill driva detta case vidare lycka till
 

Davvelavve

Medlem
Fast i detta fall så är resan fortfarande X dagar även efter förändringen.
Man har ju trots allt valet att boka av hela resan om nu allt faller samman för att man måste åka 6h tidigare.

Jag önskar alla som vill driva detta case vidare lycka till
Efter tredje HUACAn så bokades den om till dagen innan kostnadsfritt i alla fall. Det hjälpte att det fanns bonusplatser den dagen annars hade det med största sannolikhet varit kört.
 

palmen

Moderator
Efter tredje HUACAn så bokades den om till dagen innan kostnadsfritt i alla fall. Det hjälpte att det fanns bonusplatser den dagen annars hade det med största sannolikhet varit kört.
Då det var en ren sas award ska det inte behövas awards för ombokning med sas. Men lättare sagt än gjort att lösa det med sas när awards saknas, jag har dock lyckats några ggr genom åren.
 
Toppen