Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

MartinH

Medlem
Har en bokad eurobonusaward med Thai med kabinklass Business. Fick precis mail om ändring, och när jag kollar vad som skett är allt samma förutom bokningsklass - tidigare var det bokningsklass I men nu är det ändrat till E???

Har aldrig haft annat än I på businessaward, någon som vet vad som pågår här?

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Det kanske är ett f.d. Thai Smile flyg?
Skärmbild 2024-01-09 170813.png
 

lillemannen

Medlem
Kan vara att man har ändrat till ekonomi + då det var gnäll att man sålde businessklass biljetter som var vanliga stolar med blockat mittsäte
 

Johan1992

Ny medlem
Hej, jag är väldigt ny i detta. Tänkte bara kolla om någon ens tror att möjligheten finns till att hitta buisness biljett till Miami i höst från arlanda. Okt eller nov. Borta ungefär en månad. Vi är 2 personer och ett spädbarn, 90k poäng och en voucher.
 
Hej, jag är väldigt ny i detta. Tänkte bara kolla om någon ens tror att möjligheten finns till att hitta buisness biljett till Miami i höst från arlanda. Okt eller nov. Borta ungefär en månad. Vi är 2 personer och ett spädbarn, 90k poäng och en voucher.
Räcker för ekonomi (förutsatt att spädbarnet fortfarande är "spädbarn" till hösten!).

Inte garanterat direkt från ARN, men finns absolut alternativt med 1 mellanlandning. Ni skulle kunna boka nu och sen hålla lite kolla ifall det släpps direkt
 

palmen

Moderator
Hej, jag är väldigt ny i detta. Tänkte bara kolla om någon ens tror att möjligheten finns till att hitta buisness biljett till Miami i höst från arlanda. Okt eller nov. Borta ungefär en månad. Vi är 2 personer och ett spädbarn, 90k poäng och en voucher.
Då poängen inte räcker till Business är chansen 0% skulle jag säga.
Hade fu haft tillräckligt med poäng skulle det finnas goda chanser att boka med den flexibiliteten.
 

Plissken

Medlem
Har en bokad eurobonusaward med Thai med kabinklass Business. Fick precis mail om ändring, och när jag kollar vad som skett är allt samma förutom bokningsklass - tidigare var det bokningsklass I men nu är det ändrat till E???

Har aldrig haft annat än I på businessaward, någon som vet vad som pågår här?

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Jag har stött på samma problem. Hade en ursprunglig bokning i april i bokningsklass I, nu är den ändrad till E. Problemet är att SAS inte kan validera den nya bokningen i E från Thai eftersom awards bara kan bokas i klass I eller X. SAS kan alltså bara bekräfta bokningen i X, eftersom I inte längre finns på den aktuella flighten. Jag har haft dialog med både SAS och Thai idag utan att komma vidare i frågan, men så här verkar det ligga till: flygningen är bokad som en TG-flight men skulle ha flugits av Thai Smile (vilket inte framgår av bokningen). Men eftersom Thai Smile sedan 1 januari införlivats i Thai Airways (som tidigare nämnts i tråden), så har man tydligen ändrat kabinklasser för de flygplan som tidigare ingått i Thai Smile. De narrowbodyplan (A320) som ingått i Thai Smile säljs nu bara som premium economy och economy. Business finns inte längre (det som i Thai Smile kallades för ”Smile Plus”). PE har konfiguration 3+3 säten med blockade mittsäten, vilket tidigare såldes som Business/Smile Plus.
Till saken hör också att så länge Thai Smile var aktivt så hade man inte access till lounge med Star Gold om man åkte economy med Thai Smile, lounge var bara tillgängligt om man åkte det som nu kallas premium economy (tidigare Smile Plus). Jag utgår från att det ändras nu när de införlivats i Thai Airways, så att man åtminstone har loungeaccess även i economy.
Ganska snurrigt, kan jag tycka. Men kontentan verkar nu vara att på flygningar med TG inrikes och kortare regionala flygningar mellan Thailand och närliggande länder kommer det inte gå att boka business på TG med award om de använder före detta Thai Smilekärror (A320). Åtminstone inte i nuläget.
 

Mr Basic

Medlem
Hur mycket poäng är tillräckligt? Kan man åka business en väg och ekonomi eller plus andra?
Business ToR med voucher 100K
Business+Plus med voucher 90K
Allt ovan förutsatt att barnet ej är 2 år fyllda (om jag minns rätt).
Boka 2 vuxna, ring sedan och lägg till infant.

Edit. Gäller alltså bara SAS-awards, inte Star Alliance-awards.
Edit 2. Gäller endast med voucher från Amex Premium/Elite.
 
Last edited:
Toppen