Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

RhinoG

Medlem
Har en resa med LH, Thai och LOT T/R GOT-BKK via Tyskland och Turkiet. Har dykt upp bättre alternativ på vägen hem från och med Istanbul, men det är med Turkish via MUC. Gillar TK, men det brukar vara ett helvete med married segments och man är alltid lite orolig för ombokningar osv. Detta är på ett datum när det inte finns andra alternativ förutom det vi redan har bokat.


Hur hade ni gjort? Tänker som sagt på risken för ombokning, samt att något händer med övriga ordinarie ben som jag verkligen inte vill förlora.
 
Ringde och gjorde en ombokning igår, men konstigt nog har det inte alls utfärdats någon ny bokning. Ringde precis igen för att fråga vad som händer, och då säger killen på telefon att EB-avdelningen kanske har mycket att göra och att jag därför bör vänta till nästa måndag? Blir en HUACA, men är det någon annan som hört något liknande?

EDIT: Ringde igen och denna personen fick tag på EB-avdelningen och sa att dom skulle ta en titt nu direkt, så får se om dom löser det. Dock så la han mig på On-hold och sen la på telefonen efter 10 sekunder...
 
Last edited:
Ringde och gjorde en ombokning igår, men konstigt nog har det inte alls utfärdats någon ny bokning. Ringde precis igen för att fråga vad som händer, och då säger killen på telefon att EB-avdelningen kanske har mycket att göra och att jag därför bör vänta till nästa måndag? Blir en HUACA, men är det någon annan som hört något liknande?

EDIT: Ringde igen och denna personen fick tag på EB-avdelningen och sa att dom skulle ta en titt nu direkt, så får se om dom löser det. Dock så la han mig på On-hold och sen la på telefonen efter 10 sekunder...
Självklart så lyckas dom göra ombokningen fel... Glömde ett ben på hemflyget och säger nu att EVA har parat ihop mitt första flyg med det andra (Married nu, var ej det innan för hade inte andra flyget i början). Personen sa nu att dom skulle höra av huvudkontoret imorgon om dom kan lösa det, men tycker att det är konstigt att VIE-TPE är married med TPE-CAN

Dessutom så har dom tagit mer betalt från mig, hade tidigare betalat totalt 2300 is katter, men i senaste mailet säger dom att jag endast betalat 1900.. Så får se vad dom säger iom att jag påpekade det, samt att inte behöva betala ytterligare en ombokning iom deras fel.
 

André B

Medlem
Fick det där välkända mailet om att SAS inte lyckats omboka min award, en av delsträckorna skulle helt plötsligt avgå när jag var i luften med tidigare flyg.
Ringde in för att fixa och totaländrade routing och allt på hemresan, fick allt ändrat utan avgift eller omräkning av skatter då det blivit just en schemaändring. Toppenbra :)
Krävdes dock en HUACA då agent nr 1 inte kunde se något alternativ för min ombokning, "jag kan inte ändra din bokning, de awards du hittar är bara för nybokningar"... Aldrig hört på maken.
 
Fick det där välkända mailet om att SAS inte lyckats omboka min award, en av delsträckorna skulle helt plötsligt avgå när jag var i luften med tidigare flyg.
Ringde in för att fixa och totaländrade routing och allt på hemresan, fick allt ändrat utan avgift eller omräkning av skatter då det blivit just en schemaändring. Toppenbra :)
Krävdes dock en HUACA då agent nr 1 inte kunde se något alternativ för min ombokning, "jag kan inte ändra din bokning, de awards du hittar är bara för nybokningar"... Aldrig hört på maken.
Att vissa award bara är för nybokning är är inget konstigt och en vanligt förekommande fenomen...
LH first är ett sånt fenomen jag själv stött på flera gånger...
 
Last edited:

Wick

Medlem
Hej,

Har hållt på med poänginsamling i snart 1.5 år för att på sikt kunna utföra en resa med dessa.
Min Mamma fyller 60 i November 2024 och har sin bästa vän på Nya Zeeland som bott där i snart 15 år och vi har aldrig fått till en resa under alla dessa år så jag tänker att det är ett guldläge att försöka bjuda henne (och mig själv) på en Business Class resa dit!

Har i skrivande stund 220 000 EBP, har sett att resor inom business till stillahavsområdet går på 275 000EBP så jag ska försöka pressa mig upp under närmaste månaderna för att underlätta bokningsmöjligheterna.
Har ringt och bollat lite med SAS och även suttit och klickat runt på olika rutter på Awardfares samt Star Alliance bonusresor men inte lagt ner så jättemycket tid på det än så länge.

Detta är lite bakgrund på hur det ser ut och lite vad jag vet i nuläget så nu till några frågor till er mer erfarna poängresare! :)

1. Borde jag boka så snart som möjligt tex till Asien eller från Asien till Nya Zeeland med 220 000EBP i Business och sen eventuellt boka om när jag kommit upp i
275 000EBP för att inte riskera att skiftet till Sky team påverkar negativt?
2. Vilka bolag rekommenderas i Business på denna typ av resa?
3. Tips på bra rutter jag kan söka på till Nya Zeeland på Awardfares eller någon annan sida?
4. Finns det några perioder som är bättre/sämre att jaga businessresor?
5. Får man besöka alla Star Alliance Lounges när man flyger i Business? Om någon reser med oss men inte i Business, har de någon möjlighet att besöka dessa?

Kommer säkert på flera frågor med tiden men det får jag lösa, lång tid kvar till avresa men skönt att vara ute i god tid!

Tack så mycket på förhand, så kul att det finns såna här forum för okunniga själar som mig själv :)

Med vänlig hälsning,
Daniel
 
Last edited:
Toppen