Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

RhinoG

Medlem
Avboka och boka om och hoppas de kommer tillbaka samt betala avgiften. Men om ni är oroliga över detta så är det nog bäst att höra av sig till flygbolaget och se vad de säger. Jag har ingen aning om hur Turkish resonerar eller hur de i immigration i Mexico agerar på sånt här.
Det kanske går utan problem, namnen finns ju i både pass och biljett så borde vara ok, men det är bara en gissning från min sida.
Tack för svar!

Känns lite olustigt, men har lite tänkt att det borde vara lugnt eftersom namnet är det första som står i passet, och mig veterligen finns det inget sätt egentligen urskilja vad som är tilltalsnamnet utifrån passet. Eller tillgår flygbolagen + immigrationen annan information tro?
 

Jannes

Medlem
Vi reste till USA och resekompisen har mellannamn som tilltalsnamn. Skrev alla namn enligt passet i ESTA men biljetterna var tilltalsnamn + efternamn. Inga problem någonstans, de bara frågade att man hade ESTA och kollade att namn stämde med pass.
Detta var Lufthansa-gruppen.
 

RimaZ

Medlem
Har precis bokat separata två bokningar enligt följande:

CPH - IAD Business 2 pax
MIA - CPH Business 2 pax

&

CPH - IAD Plus 2 pax
MIA - CPH Plus 2 pax

Kan jag omboka till Business på plus-bokningen om det skulle dyka upp lediga platser innan avgång (i oktober så vem vet hur det ser ut när det närmar sig) och är det då bara att ringa EBG-supporten så löser de det hela mot en ombokingsavgift (på 750kr?)?

Ursäkta en fråga som troligen inte är helt ovanlig.
 

Mr Basic

Medlem
Har precis bokat separata två bokningar enligt följande:

CPH - IAD Business 2 pax
MIA - CPH Business 2 pax

&

CPH - IAD Plus 2 pax
MIA - CPH Plus 2 pax

Kan jag omboka till Business på plus-bokningen om det skulle dyka upp lediga platser innan avgång (i oktober så vem vet hur det ser ut när det närmar sig) och är det då bara att ringa EBG-supporten så löser de det hela mot en ombokingsavgift (på 750kr?)?

Ursäkta en fråga som troligen inte är helt ovanlig.
Japp, 750kr pp och ombokningstillfälle.
 

henke12

Medlem
Tack för svar!

Känns lite olustigt, men har lite tänkt att det borde vara lugnt eftersom namnet är det första som står i passet, och mig veterligen finns det inget sätt egentligen urskilja vad som är tilltalsnamnet utifrån passet. Eller tillgår flygbolagen + immigrationen annan information tro?
@Jannes
Smula OT, men mellannamn i Sverige är på väg bort, verkar använts om man haft flera efternamn


Det vanliga är (väl?) flera förnamn(varav ett tilltalsnamn) och ett efternamn

Typ
Johan Bertil Caesar Andersson, där Bertil är tilltalsnamnet


Jag har ett sånt namn och har aldrig rest i annat namn än "Bertil Andersson" över hela världen utan problem.
Men som @palmen skriver jag givetvis Adam Bertil Caesar Andersson i ESTA och dylikt

Och nej, passet hintar inte vilket namn som är tilltalsnamn


På samma tema är det heller ingen ko på isen om man missar någon bokstav i namnet eller stavar fel.
Erik Andersson kommer inte stöta på nåt problem om han råkat köpa en biljett i namnet "Erik Andrsson"


Jag tror ni kan slappna av :)
 
Man kan vinna 1 miljon på triss och man kan få sas att boka om en påbörjad resa. Vad som är störst chans att det inträffar låter jag vara osagt, men båda är väldigt svåra att lyckas med.

SAS supporten hanterar inte bokingar eller support via mail så där har du inte mycket att hämta. De kommer högst troligt säga att de beklagar att du fått fel information och om du har synpunkter på det får du skicka in ett claim efter resan och i bästa fall få ett plåster på såren men högst troligt bara en ursäkt.

Sen kan ju SAS alltid få för sig att ändra sina regler och nu helt plötsligt tillåta ändringar efter avresa, utan att de har ändrat info i T&C eller på hemsida. Det ser jag dock som mindre chans än att du vinner 1 miljon på triss.

Vad någon på kundtjänst säger trumfar tyvärr inte vad T&C som du accepterat säger.
Ringde in i helgen och även denna agenten uttryckte aldrig att ändring/ombokning inte skulle vara tillåtet. Ombokningen av hemresan reserverades således och mycket riktigt biljetterades det igår. Nu blev det dessutom en "riktig" ombokning då jag inte bara uppgraderade utan också ändrade avgång.

Nu ska jag kanske inte skåda en gåvohäst i munnen men fick tyvärr betala ombokningsavgiften på 750 kr. Som jag förstår dig och andra här räcker det med att ett leg på en bonusresa utförs av ett annat Star Alliance bolag för att hela bokningen ska betraktas som en Star Alliance-resa.

Första kontakt med kundtjänst därför
som menar att även om ett ben på utresan var på annan Star Alliance metall (efter ofrivillig ombokning gjord av SAS) så har de" behållit mig på SAS biljetter " och därför ska SAS ombokningsavgift gälla.

Andra kontakt med 2-4-1 numret där agenten initialt inte visste att det var olika avgifter för SAS respektive Star Alliance-resor men efter att kollat med sin mentor fick jag beskedet att avgifterna ska appliceras utifrån hur bokningen såg ut från början, eftersom min var ren SAS bonus initialt ska jag därför betala 750 kr.
Detta låter tveksamt för mig. Om jag själv ville ändra SAS bonusresa till en Star Alliance resa skulle jag ju få betala mellanskillnaden i poäng och Star Alliance serviceavgiften. Skulle jag därefter vid eventuella ytterligare ändringar/ombokningar alltså fortfarande förväntas betala den högre SAS ombokningsavgiften?
 
Toppen