Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Får endast upp en viss SAS-bonus resa i Star-systemet men inte i SAS vanliga system (syns bara ibland i star-motorn).
Om jag bokar denna, för den högre poängtaxan, så antar jag att det är gratis att avboka som vanlig star-award?
Om jag ändrar resan, genom att ringa in, går det att få "SAS-poängtaxan" då det endast är SAS-leg?
När det gäller att konvertera en resa från Star Alliance till SAS och vice versa vet jag inte vad som gäller. Det bästa är nog att ringa in och fråga. Du lär ju aldrig få tillbaka dina 450 kr om du senare bokar av den rena SAS-awarden + att du då även förmodligen får betala den nya avbokningsavgiften.

Det verkar som om SAS sökmotor inte tycker om för lång transfertid. Anslutningar med en transfer på över 10 timmar visas inte (enligt min erfarenhet). Så det blir till att söka ben för ben och sedan boka per telefon.Transfer är upp till 24 timmar, vilket är tillåtet. Efter det blir det ett stopover, vilket inte är tillåtet
Var några stycken av er som instämde med dethär, så jag ringde in. Fick ett lite trött mottagande, och efter lite pillande så "går det inte att boka dessa ihop". Killen i luren hävdade att han försökte manuellt, men jag är lite tveksam för det verkade gå väldigt fort att hitta (men han kanske var väldigt snabb på att söka).
Är det bara att försöka igen, finns det några "magiska ord" man kan använda för att komma vidare. "Lägg först in flygning #2, sedan #1" osv?

Som en positiv not, nu fick jag äntligen biljetterat en bonusresa i sommar med LOT som hängt i flera månader efter en ändring. Varför tog det så länge, och nu var det gjort på 2 sekunder? Oberoende, skönt att ha det på det klara nu.

Hej!
Har bokat en SAS bonusresa där man lyckats fått ena benet i business men andra i ekonomi samt ser att det i pengar finns hemresa i business väldigt prisvärt om man åker T/R (enbart vid T/R ej vid enkel), är det möjligt att boka en T/R och vaska det ben som inte är aktuellt? Finns det risk för avbokning eller annan problematik?

Hej!
Har bokat en SAS bonusresa där man lyckats fått ena benet i business men andra i ekonomi samt ser att det i pengar finns hemresa i business väldigt prisvärt om man åker T/R (enbart vid T/R ej vid enkel), är det möjligt att boka en T/R och vaska det ben som inte är aktuellt? Finns det risk för avbokning eller annan problematik?

Skippar du utresan på en destination där priset ändras så mycket kommer du med stor säkerhet bli avbokad om du skippar utresan.

Och har du två bokningar på samma flyg kan även en eller båda av de bokningarna också bokas av.

Är det någon som vet om SAS helt har strypt bonusplatser CPH-HND under hela vintersäsongen och även tidig vår? Ser att det finns poängpriser men inte en enda avgång har någon guldplupp som visar att det finns bonusplatser, endast vanliga biljetter för poäng.

Har flera bevakningar och det har inte plingat till alls trost att de 330 dagarna har passerat, eller är det black out på samtliga datum?

Hej. Ska boka min första bonusresa. Har tittat på Awardhacks och Sas egna bokningstjänst, även Star Alliance men lyckas inte hitta några resor alls. Vad gör jag för fel?

T.ex om jag vill boka en resa till Cebu eller Osaka. När som helst, datum spelar ingen roll. Hur gör jag för att hitta en sådan resa? Det verkar inte finnas en enda någonstans eller gör jag fel?

Hej. Ska boka min första bonusresa. Har tittat på Awardhacks och Sas egna bokningstjänst, även Star Alliance men lyckas inte hitta några resor alls. Vad gör jag för fel?

T.ex om jag vill boka en resa till Cebu eller Osaka. När som helst, datum spelar ingen roll. Hur gör jag för att hitta en sådan resa? Det verkar inte finnas en enda någonstans eller gör jag fel?
Hittar massor med tillgång i ekonomi, t.ex. Arlanda-Osaka i April nästa år med Star Alliance sökningen.

Min rekommendation är att söka från större europeiska Star Alliance hubbar och till Tokyo först, och sedan försöka lägga till ytterligare ben ifall du absolut måste till just Cebu/Osaka.
Kom också ihåg att flesta platser släpps 11-12 månader innan avgång och bokas upp fort. Du nämner inte varifrån du vill flyga eller när? Kanske du söker inom ett svårare tidspann?

Ah, ursäkta. Menade i business class. Går det att hitta på något enkelt sätt? Utan att behöva klicka datum för datum. Tar ju flera dagar att gå igenom ett år då för att hitta resor.

Ja, Awardhacks Star Alliance sökning, 14 dagar åt gången är väl ganska bra. Sök från FRA/MUC/ZRH osv till Tokyo Haneda eller Narita.
Är du villig att betala 10 USD för en månad Pro på Awardfares så kan du söka kombinationer av avreseorter och målorter på en gång, så går det ännu fortare.

Jag rekommenderar varmt att läsa de "pinnade" trådarna i Eurobonus-forumet för att få ett hum om hur man bäst söker, när det finns mest tillgänglighet osv.
Om du sedan behöver hjälp med någon specifik resa hjälper det om vi vet varifrån du vill resa och när.
Det är absolut värt det att lägga ner lite möda på att lära sig allt detta, och dessutom är det lite kul.

Toppen