Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har sett att många rekommenderar att använda sig av Air Canadas hemsida för att leta award resor. Men jag hittar inte hur man söker efter bonus resor på deras sida o hittar ingen guide i detta forum. Mer än tacksam för en kortare guide hur man hittar resan ARN-EZE mha AC sida.
Du har det direkt på startsidan. Så här ser det ut för mig på telefonen.
Screenshot_20230225_135423.jpg

Eftersom SAS huvudsakligen flyger från EWR, och marknadsför EWR som "New York", så vore det ett rejält skott i foten att koppla bort EWR från NYC. Därmed inte sagt att de skulle vara inkapabla att göra det...

Det är ovanför SAS huvud. EWR tillhör inte längre NYC city-code och ska därför skiljas från NYC fares i exempelvis Amadeus.

Min poäng är att de alltså inte längre kan förväntas vara ”syskon flygplatser” som dom var när dom tillhörde samma city-code. Att SAS sedan väljer att ha en mer extensiv tolkning av begreppet NYC (metropolitan area) är kanske inte så konstigt med tanke på deras destinationer. Men det hade inte heller varit konstigt om dom framöver inte skulle tillåta transfer på en Star Alliance biljett mellan ewr och Jfk/lga pga just detta.

Verkar som de flesta flybolag inkluderar EWR vid NYC-sökningar och förmodligen fortfarande behandlar flygplatserna som co-terminals. Jag har sökt på United, American Airlines, Delta m.fl.

"Metropolitan Areas will continue to be used for schedules and availability – for example, here EWR will remain in the Metropolitan Area of NYC and any GDS availability request for NYC will continue to show EWR."

Ovan från följande artikel:

EDIT - tillägg:
Enligt artikeln är det skillnad på city codes och metropolitan areas och EWR kommer fortsätta tillhöra NYC metropolitian area men inte NYC city code och det påverkar isåfall inget annat än möjligheten för flygbolagen att enklare differentiera prissättningen.

Last edited:
Verkar som de flesta flybolag inkluderar EWR vid NYC-sökningar och förmodligen fortfarande behandlar flygplatserna som co-terminals. Jag har sökt på United, American Airlines, Delta m.fl.

"Metropolitan Areas will continue to be used for schedules and availability – for example, here EWR will remain in the Metropolitan Area of NYC and any GDS availability request for NYC will continue to show EWR."

Ovan från följande artikel:

EDIT - tillägg:
Enligt artikeln är det skillnad på city codes och metropolitan areas och EWR kommer fortsätta tillhöra NYC metropolitian area men inte NYC city code och det påverkar isåfall inget annat än möjligheten för flygbolagen att enklare differentiera prissättningen.

”What this means for fliers is a possible limitation to “freely change flights,” Scott Keyes, founder of Scott’s Cheap Flights told Travel+Leisure. “Currently, many airlines allow travelers to switch flights within a city code — say, from arriving in JFK to arriving in LGA — without a penalty. Removing EWR from the NYC city code could restrict that option for many passengers.”

Källa: https://secretnyc.co/newark-airport-changes-city-code/

• Gilla
Reactions: JPE
Har någon varit med om något liknande?

Jag bokade förra året en eb-resa från got-ist-cun-ist-got. Resan skulle ske mellan 18/4 - 4/5 2023. Resan blev cancelled av turkish, så jag ringde sas som kunde lösa att vi reste got-ist-cun-ist-arn-got. Den nya resans datum är 20/4 - 7-9/5 (22h mellanlandning Istanbul). Flygbolag Turkish.

Det som har hänt är att det, en gång i november och en gång förra veckan har skett ”schedule changes” för mitt flyg bokat 18/4 got-ist (vilket ska vara borttaget eftersom vi ska åka den 20/4). Denna bokning dyker sedermera upp i checkmytrip och sas-appen parallellt med den ”nya” bokningen, men den gäller för 18/4-4/5 fast endast för sträckan got-ist-got.

Jag har ringt sas support båda gånger som tar bort den sträckan. De kan inte se vad det beror på heller och tycker det är märkligt. Idag fick jag återigen ett mail om ”mitt flyg” till ist den 18/4 och att den har ny avgångstid. Bokningen uppdateras och nu ligger den prallelt med bokningen vi vill ha. Allt under samma bokningsreferens. Jag fattar inte vad som pågår.

Nu har jag börjat oroa mig för att den här ”spökresan” ska ställa till problem på så sätt att den uppdateras och dyker upp kort innan ”spökresans” avgång, vi hinner inte checka in och därför avbokas hela bokningen. Ska ringa sas imorgon för att ta bort sträckan och se om de kan göra något åt detta.

Vet någon här vad som pågår och vad jag ska göra?

Last edited:
Är det någon som lyckats sy ihop en resa till USA med SAS 3 pers i C? Vilken strategi användes isåfall för att ro iland den tredje platsen? Boka två biz och en i plus och sen hoppas på att kunna omboka plus? Eller är det inte ens lönt att försöka?

Är det någon som lyckats sy ihop en resa till USA med SAS 3 pers i C? Vilken strategi användes isåfall för att ro iland den tredje platsen? Boka två biz och en i plus och sen hoppas på att kunna omboka plus? Eller är det inte ens lönt att försöka?
Boka en avgång där de har fler platser än 2 som awards. Chicago under vintern brukar krylla av sådana flighter.

Toppen