Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

eddo

Medlem
Screenshot 2023-01-23 at 12.08.21.png


Reagerade på höga skatter ARN-FRA-IST-KUL tur och retur. Ovan gäller 2 personer. Är det normalt? Kanske bara är jag som inte har koll men klart dyrast av de liknande resor jag bokat tidigare.

Lägger jag på även LLA-ARN tor är vi uppe i 5 036 kr.
 

Gus

Medlem
Visa bifogad bild 138298

Reagerade på höga skatter ARN-FRA-IST-KUL tur och retur. Ovan gäller 2 personer. Är det normalt? Kanske bara är jag som inte har koll men klart dyrast av de liknande resor jag bokat tidigare.

Lägger jag på även LLA-ARN tor är vi uppe i 5 036 kr.
Jag tycker det låter billigt. Jag betalade 2213 kr per person i skatter för arn-fra-ist-bkk för en ENKELresa (se post 7363 i denna tråd). Bävar lite för vad det kommer kosta när jag ska lägga till returen om någon vecka (vi är fyra personer i bokningen, hade jag åkt själv hade det inte varit hela världen). Kommer skatterna bli det dubbla så man närmar sig 4000 kr? Samtidigt är väl flygskatten från Sverige och serviceavgift på 450 kr de stora posterna?

Vill du få ner priset mer, så får du byta rutt. Kolla exempelvis denna: https://www.businessclass.com/forum...ng-av-bonusresor-här-2023.103382/post-1019670
Bra pris på denna rutt. En stor anledning måste väl vara att man slipper den svenska flygskatten? Har Danmark ingen flygskatt alls? Är det dyrt att byta plan i Tyskland tro? Både jag och @eddo har byte i Frankfurt.
 

Gus

Medlem
Ja Frankfurt är bland de dyrare ställena att byta på i Europa.
Okej, tack för svar. Jag hade gärna sluppit att byta plan i Frankfurt och istället åkt till Istanbul direkt från Arlanda dagen före planet till Bangkok avgår. Vi åker till IST-BKK på nyårsafton. Turkish har släppt 4 platser i business varje dag i december på ARN-IST fram till den 13 december, sen är det stopp.

På sträckan CPH-IST finns det 4 platser i business i princip varje dag i december. Brukar Turkish släppa fler platser på Köpenhamnssträckan än Arlanda? Tror ni Turkish kommer släppa fler platser ARN-IST närmare inpå avgång?
 

eddo

Medlem
Tack för input @Tonton, @Gus och @palmen . Då har jag nog bara haft tur vid mina val av resrutter/destinationer tidigare. :)
Några hundralappar hit eller dit spelar ju ingen större roll, blev mest förvånad då jag oftast betalat runt 1 500 kr tidigare så länge det inte varit väldigt komplicerade rutter/liknande.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Tack för input @Tonton, @Gus och @palmen . Då har jag nog bara haft tur vid mina val av resrutter/destinationer tidigare. :)
Några hundralappar hit eller dit spelar ju ingen större roll, blev mest förvånad då jag oftast betalat runt 1 500 kr tidigare så länge det inte varit väldigt komplicerade rutter/liknande.
Man ska inte underskatta den svaga SEK-kursen. Det mesta inom flygbranschen är i grund och botten prissatt i USD. Det gör att det har blivit dyrare för oss, även på dessa avgifter.

Hursom, njut av resan!
 
Halloj,

Har en liten fundering inför att boka min första award. Detta har sannolikt avhandlats x antal gånger tidigare så ber om ursäkt i sådana fall.
Skulle vilja åka sent under december 2023. Dessa biljetter börjar dyka upp nu.

Är det säkrast att boka utresan nu direkt när den dyker upp, sedan returen när jag hittar den tillbaks (dvs när den släpps xx dagar efter att utresa släppts)?
Om ja, är det korrekt uppfattat att jag;
1. Bokar utresan som en enkelresa när den blir tillgänglig
2. Inväntar att returen släpps
3. Ringer SAS och ber dem lägga till en retur dvs. bakar ihop resan?
4. Betalar mellanskillnaden i poäng från 1 enkel till t/r (dvs ej 2x enkelresor)?

Resan i fråga är ARN-ZNZ, 2 pax i business, vilket lär bli med ET åtminstone initialt. TK är ett bättre alternativ personligen men tycker att det finns dålig tillgång på TK för de datumen.

Tack på förhand :)
 

palmen

Moderator
Halloj,

Har en liten fundering inför att boka min första award. Detta har sannolikt avhandlats x antal gånger tidigare så ber om ursäkt i sådana fall.
Skulle vilja åka sent under december 2023. Dessa biljetter börjar dyka upp nu.

Är det säkrast att boka utresan nu direkt när den dyker upp, sedan returen när jag hittar den tillbaks (dvs när den släpps xx dagar efter att utresa släppts)?
Om ja, är det korrekt uppfattat att jag;
1. Bokar utresan som en enkelresa när den blir tillgänglig
2. Inväntar att returen släpps
3. Ringer SAS och ber dem lägga till en retur dvs. bakar ihop resan?
4. Betalar mellanskillnaden i poäng från 1 enkel till t/r (dvs ej 2x enkelresor)?

Resan i fråga är ARN-ZNZ, 2 pax i business, vilket lär bli med ET åtminstone initialt. TK är ett bättre alternativ personligen men tycker att det finns dålig tillgång på TK för de datumen.

Tack på förhand :)
Ja du bör göra precis så som du skriver.
 

Gus

Medlem
På tal om dyra avgifter på awardbokning. När man bokar online så specificeras det ganska tydligt vad som ingår i priset man betalar. Men på kvittot man får efter att ha bokat via telefon så är det bara 2 rader med specifikation. Om man loggar in på sin bokning på Lufthansas hemsida får man upp detta fina detaljerade kvittot. :)

Det här är för min enkelresa ARN-FRA-IST-BKK.

Screenshot_20230124_152823_Chrome.jpg
 
Toppen