Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

flatwhite

Medlem
Har ett problem. Turkish ställde in flyget vidare från Istanbul och bokade om mig till dagen efter. Min transfertid i Istanbul har därmed gått från ca 3 timmar till ca 27 timmar. Jag har pratat med SAS men enda sättet är att skicka mig på en större Europaturné för att komma till Istanbul lagom till flighten. Läser att Turkish erbjuder hotell för Business Class-passagerare vid 9 timmar eller mer men inte om det finns flyg med kortare transfertid. SAS vill/kan inte flytta fram utresan från Arlanda med Turkish ett dygn så att jag åter får ca 3 timmar på Istanbul. Och jag är inte sugen på en Europaturné med incheckat bagage.

Frågan är om jag kommer få hotell av Turkish eller om jag bör boka något själv och begära ersättning av SAS? Eller ska jag ringa 2-4-1 igen och hoppas på bättre agent?
 

palmen

Moderator
Har ett problem. Turkish ställde in flyget vidare från Istanbul och bokade om mig till dagen efter. Min transfertid i Istanbul har därmed gått från ca 3 timmar till ca 27 timmar. Jag har pratat med SAS men enda sättet är att skicka mig på en större Europaturné för att komma till Istanbul lagom till flighten. Läser att Turkish erbjuder hotell för Business Class-passagerare vid 9 timmar eller mer men inte om det finns flyg med kortare transfertid. SAS vill/kan inte flytta fram utresan från Arlanda med Turkish ett dygn så att jag åter får ca 3 timmar på Istanbul. Och jag är inte sugen på en Europaturné med incheckat bagage.

Frågan är om jag kommer få hotell av Turkish eller om jag bör boka något själv och begära ersättning av SAS? Eller ska jag ringa 2-4-1 igen och hoppas på bättre agent?
Nej de erbjuder inte detta då det finns avgångar med kortare anslutning. Att du inte bokar detta är inte Turkish problem. Om din kortaste möjliga connection är 8+ timmar och det inte finns några flyg med kortare connection så får du hotell, inte annars.
 

pswe

Medlem
Har ett problem. Turkish ställde in flyget vidare från Istanbul och bokade om mig till dagen efter. Min transfertid i Istanbul har därmed gått från ca 3 timmar till ca 27 timmar. Jag har pratat med SAS men enda sättet är att skicka mig på en större Europaturné för att komma till Istanbul lagom till flighten. Läser att Turkish erbjuder hotell för Business Class-passagerare vid 9 timmar eller mer men inte om det finns flyg med kortare transfertid. SAS vill/kan inte flytta fram utresan från Arlanda med Turkish ett dygn så att jag åter får ca 3 timmar på Istanbul. Och jag är inte sugen på en Europaturné med incheckat bagage.

Frågan är om jag kommer få hotell av Turkish eller om jag bör boka något själv och begära ersättning av SAS? Eller ska jag ringa 2-4-1 igen och hoppas på bättre agent?
Det är en god möjlighet att se lite av Istanbul. Du hinner en hel del på ett dygn. Hotellnatten behöver inte vara en av dina dyraste och ändå ge bra nivå.
 

JacobGBG

Medlem
Nej de erbjuder inte detta då det finns avgångar med kortare anslutning. Att du inte bokar detta är inte Turkish problem. Om din kortaste möjliga connection är 8+ timmar och det inte finns några flyg med kortare connection så får du hotell, inte annars.

Kan tilläggas att detta gäller oavsett om det finns tillgänglighet på flyg med kortare connection eller ej.
 

MrRob

Medlem
Hotell är förhållandevis ganska billiga i Istanbul och 27 timmar ger dig gott om tid att ta en titt nere i stan. Föreslår att du "make some lemonade" av situationen om alternativet är en oönskad omväg i Europa.
 

Wyll

Medlem
Hittar inga IST->DPS award alls.
har läst att folk bokat denna 787 rut tidigare någon som vet om Turkish tagit bort award på rutten?
Söker via SAS och United
 

LPC123

Medlem
Vad är normalt för SAS att behöva i tid för att räkna ut skatter etc på en ombokning?
Bokad först hemresan själv eftersom agenten inte såg alla platser medans jag kunde boka på deras *A sök och sedan hjälpte hon mig att applicera alla 3 vouchers och lägga till utresan. Men sen skulle det räknas ut nya skatter och det skickade till Eurobonus avd i söndags men det är fortfarande inte löst?
Kan det at så himla lng tid att lösa? visst det ligger på kö som dom kallar det och dom har säkert en del att göra men 2dar?
Har pratat med dom idag och dom hävdar att det kan ta lång tid.
 

palmen

Moderator
Vad är normalt för SAS att behöva i tid för att räkna ut skatter etc på en ombokning?
Bokad först hemresan själv eftersom agenten inte såg alla platser medans jag kunde boka på deras *A sök och sedan hjälpte hon mig att applicera alla 3 vouchers och lägga till utresan. Men sen skulle det räknas ut nya skatter och det skickade till Eurobonus avd i söndags men det är fortfarande inte löst?
Kan det at så himla lng tid att lösa? visst det ligger på kö som dom kallar det och dom har säkert en del att göra men 2dar?
Har pratat med dom idag och dom hävdar att det kan ta lång tid.
Ja det kan ta flera dagar för dom att göra detta, eller några minuter.
Om det gjordes i söndags så skulle jag absolut ligga på och se till att det blir gjort så inte biljetterna avbokas. Det ska ju "normalt" inte behöva ta mer än 24h för dom att lösa detta, men det är inte "normalt" nu...
 

LPC123

Medlem
Ja det kan ta flera dagar för dom att göra detta, eller några minuter.
Om det gjordes i söndags så skulle jag absolut ligga på och se till att det blir gjort så inte biljetterna avbokas. Det ska ju "normalt" inte behöva ta mer än 24h för dom att lösa detta, men det är inte "normalt" nu...
Har jagat dom både igår och idag men det är lugnt påstår dom :( Så det blir att fortsätta jaga dom då. Finns det något annat nr än vanliga nr för bokning att ringa? Tänkte om man kan komma i kontakt med EB avd som ska göra detta?
 
Toppen