Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

sunq

Ny medlem
Jag tror @Budgetresenär menar att du ska söka ”den långa flighten” först och sedan lägga till anslutningar. Sök TYO/KIX/TPE/BKK/SIN-LHR/AMS/FRA/CDG/IST/WAW/VIE. Sök därefter de korta flighterna. När man sedan hittat platser ringer man SAS och kollar om de kan sätta ihop resan (ge inte upp om du får nej vid första samtalet).
Om du sökt via SAS Star Alliance-sökmotor så har den vissa begränsningar, t ex klarar den inte av att visa kompletta resor trots att platser finns.
Ett exempel, jag sökte efter resa till SGN. När jag sökte ARN-SGN hittades inget. Jag valde då att söka LHR/FRA/CDG/VIE/AMS-SGN och då hittade systemet platser VIE-TPE-SGN. Jag kollade därefter om platser fanns ARN-VIE som matchade det jag hittat innan och sedan ringde jag SAS.

Hej!
Tack så mycket för informationen, tror jag har hittat en resa nu. Ska testa ringa och vänta i den härliga väntetiden för att se om de kan lösa en resa åt mig.
Blir kanske lite längre resa än man tänkt sig men får prova lite fler flyg :)


Edit: Men som jag frågade tidigare. Är det samma poäng om man åker NRT-ARN som om man åker NRT-BKK-IST-AMS-ARN ?
Samtliga layovers är mellan 2-4h
 

palmen

Moderator
Hej!
Tack så mycket för informationen, tror jag har hittat en resa nu. Ska testa ringa och vänta i den härliga väntetiden för att se om de kan lösa en resa åt mig.
Blir kanske lite längre resa än man tänkt sig men får prova lite fler flyg :)


Edit: Men som jag frågade tidigare. Är det samma poäng om man åker NRT-ARN som om man åker NRT-BKK-IST-AMS-ARN ?
Samtliga layovers är mellan 2-4h
Ja det är samma poäng, men inte säkert de godkänner den routingen då det inte är "most reasonable".
 

sunq

Ny medlem
Ja det är samma poäng, men inte säkert de godkänner den routingen då det inte är "most reasonable".
Kom fram och pratade med en supertrevlig agent som hjälpte mig trots att jag var lite virrig :) Första alternativet via Hong Kong föll på att det bara var 50min transfer i HK. Men hade ett till alternativ via BKK som de lyckades boka. Bokningsklass I överallt förutom FRA-ARN.
 

Azure

Ny medlem
Hej, första bonusresan bokad i slutet av augusti sedan ett tag tillbaka och har lite frågor som ni veteraner kanske kan besvara, försökte göra det tydligt men har säkert missat något.

Bokningsklass: I
Dit: UME - ARN, ARN - LHR, LHR - LIS, LIS - PDL
Hem: PDL - LIS, LIS - LGW, *4h Transfer* LHR - ARN, ARN - UME

Flygbolag:
UME - ARN-benen med SAS
ARN - LHR-benen med SAS Connect
LHR/LGW - LIS och PDL med TAP

På baggage allowance på sas.se så står det 1 handbagage + 1 under sätet + 2 incheckade väskor per persson på SAS/SAS Connect-rutterna. På TAP-rutterna däremot så står det endast 1 under sätet + 2 incheckade väskor.

Mina funderingar:

1. Stämmer det att bagage-allowance kan variera beroende på flygbolag trots samma bokningsklass (även samma flyg, är a320 neo på samtliga flyg på ditresan)?
2. Vi har en 4h transfer på hemresan då vi måste byta mellan Gatwick och Heathrow, vad är det smidigaste alternativet för att ta sig emellan? Står inget om egen transfer på bokningen så antar att bagage etc hanteras av flygbolagen?
 

palmen

Moderator
Hej, första bonusresan bokad i slutet av augusti sedan ett tag tillbaka och har lite frågor som ni veteraner kanske kan besvara, försökte göra det tydligt men har säkert missat något.

Bokningsklass: I
Dit: UME - ARN, ARN - LHR, LHR - LIS, LIS - PDL
Hem: PDL - LIS, LIS - LGW, *4h Transfer* LHR - ARN, ARN - UME

Flygbolag:
UME - ARN-benen med SAS
ARN - LHR-benen med SAS Connect
LHR/LGW - LIS och PDL med TAP

På baggage allowance på sas.se så står det 1 handbagage + 1 under sätet + 2 incheckade väskor per persson på SAS/SAS Connect-rutterna. På TAP-rutterna däremot så står det endast 1 under sätet + 2 incheckade väskor.

Mina funderingar:

1. Stämmer det att bagage-allowance kan variera beroende på flygbolag trots samma bokningsklass (även samma flyg, är a320 neo på samtliga flyg på ditresan)?
2. Vi har en 4h transfer på hemresan då vi måste byta mellan Gatwick och Heathrow, vad är det smidigaste alternativet för att ta sig emellan? Står inget om egen transfer på bokningen så antar att bagage etc hanteras av flygbolagen?
Vad det är för flygplanstyp har noll inverkan på hur mycket bagage dubbel får ta. Titta biljetten du fått vad som gäller, sas klarar inte av att visa rätt info online för award bokningar.

Vad det gäller transfer så är det din skyldighet att ta dig emellan och ta med dig bagaget och checka in på nytt. Det kommer inte flygbolaget att sköta åt dig.
En snabb googling föreslår detta för transport
https://www.heathrow.com/transport-and-directions/travel-between-airports
 

Azure

Ny medlem
Tack palmen!
Det stod bara "2 pcs" på biljetterna men inte mer specificerat än så, funkade dock att se TAP-flygningarnas bokningsklass i deras egna app och ska vara deras "executive" vilket bör ha samma baggage-allowance som SAS-flygningarna så det bör vara lugnt. Tack återigen.
 

Nightfly

Medlem
Jag lyckades efter mycken(!) möda boka två awardresor till Seychellerna i höst utan att behöva ringa kundtjänst (CPH-BRU-ADD-SEZ). Jag har egentligen poäng så att det räcker till business, men det sista hoppet mellan ADD och SEZ fanns bara i ekonomi och eftersom SAS sökmotor bara visar "rena" ekonomi- eller businessresor fick det bli ekonomi hela vägen.

Det finns lediga businessplatser på alla de andra sträckorna mellan Köpenhamn och Addis Abeba - både dit och hem. Går det att ringa SAS kundtjänst och byta ut alla sträckor utom ADD-SEZ till business? Någon som har testat något liknande?
 

Flyer722

Medlem
Jag lyckades efter mycken(!) möda boka två awardresor till Seychellerna i höst utan att behöva ringa kundtjänst (CPH-BRU-ADD-SEZ). Jag har egentligen poäng så att det räcker till business, men det sista hoppet mellan ADD och SEZ fanns bara i ekonomi och eftersom SAS sökmotor bara visar "rena" ekonomi- eller businessresor fick det bli ekonomi hela vägen.

Det finns lediga businessplatser på alla de andra sträckorna mellan Köpenhamn och Addis Abeba - både dit och hem. Går det att ringa SAS kundtjänst och byta ut alla sträckor utom ADD-SEZ till business? Någon som har testat något liknande?
Självklart, bara att ringa in och ändra.
 

Olofdorren

Ny medlem
Jag lyckades efter mycken(!) möda boka två awardresor till Seychellerna i höst utan att behöva ringa kundtjänst (CPH-BRU-ADD-SEZ). Jag har egentligen poäng så att det räcker till business, men det sista hoppet mellan ADD och SEZ fanns bara i ekonomi och eftersom SAS sökmotor bara visar "rena" ekonomi- eller businessresor fick det bli ekonomi hela vägen.

Det finns lediga businessplatser på alla de andra sträckorna mellan Köpenhamn och Addis Abeba - både dit och hem. Går det att ringa SAS kundtjänst och byta ut alla sträckor utom ADD-SEZ till business? Någon som har testat något liknande?

jag har försökt detta med tre olika agenter. Samtliga har gett mig svaret att det inte går för att det inte är ”samma biljett” från Ethiopian. Har fått vänta kvar samtliga gånger när de har pratat med mer erfarna kollegor.

Meddela gärna om du lyckas! Har tänkt försöka igen vid tillfälle.
 
Toppen