Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Försöker bli klok på huruvida Ethiopian flyger A350 mellen VIE och ADD. Någon som vet?

För mig verkar det som att de bytt upp till A350 på den linjen ganska nyligen, men jag är nybörjare på sånt här. Någon med bättre koll med mig?

Awardfares säger A350 för resa i april nästa år. Men de senaste trip reports jag hittar som är några månader gamla säger 787.
Min erfarenhet från när jag själv undersökte bland annat den rutten var att ET relativt frekvent gör equipment change. Flera av deras linjer verkar konsekvent ha samma flygplanstyp, men VIE, FRA, BRU etc varierar något enligt den informationen jag kom över.
Har dock aldrig flugit ET så var inte superinvesterad i hur det blev. @Mattias Holmén kanske har någon erfarenhet/tanke?

Gjorde den bokningen förra veckan. Japan till USA sen vidare.
Vad hade du för routing, inte till EU i slutet? Det kanske inte blir riktigt samma men blev nekade nyss för TYO-HNL-USA-EU pga 3 zoner. Hawaii som stör detta antar jag?

Agenten lade in det utan problem men blev nekat av EB-avdelningen. Är det lönt att testa igen ? :)

Försöker bli klok på huruvida Ethiopian flyger A350 mellen VIE och ADD. Någon som vet?

För mig verkar det som att de bytt upp till A350 på den linjen ganska nyligen, men jag är nybörjare på sånt här. Någon med bättre koll med mig?

Awardfares säger A350 för resa i april nästa år. Men de senaste trip reports jag hittar som är några månader gamla säger 787.

Jag har aldrig lyckats pricka in en från varken VIE, BRU eller ARN.

Däremot från LHR och FRA samt mellan ADD-ZNZ :)

Vad hade du för routing, inte till EU i slutet? Det kanske inte blir riktigt samma men blev nekade nyss för TYO-HNL-USA-EU pga 3 zoner. Hawaii som stör detta antar jag?

Agenten lade in det utan problem men blev nekat av EB-avdelningen. Är det lönt att testa igen ? :)
Kommer avsluta min resa i Köpenhamn. Kan va det med 3 zoner men har inte koll på reglerna för det. Kan ju alltid testa igen, har ju inget att förlora. Vet inte om du har möjlighet isåfall kanske det kan funka att du bokar resan till Hawaii på en bokning och sen från Hawaii på en bokning. Blir ju lite fler poäng/voucher.

Ngn annan än jag som upplever problem att boka Star Alliance award via SAS-appen? Vad jag än skriver i för destination (och tid) så kommer det upp ett meddelande ”Please enter a valid date”.

Såg denna bokning nu, är det inte liknande som jag fick nekad? EU-US-Australien-Asien-EU, 4 zoner. @BAM054 det var inga problem att få igenom denna?

Min resa skulle i slutändan bli, EU-Asien-Hawaii-US-EU. Har just nu NRT-HNL bokat som del av ditresan och försökte lägga till hemresa HNL-US-EU.

Då var hemresan fixad!

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: TAP, United, Thai
Kabinklass: Business
Avreseort: Oslo
Destination: Australien
Enkelresa eller Tur&retur: Open Jaw
Antal poäng, per person: 137 500 (Amex 2-4-1)
Skatter & avgifter, per person: ca 2000 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Augusti 2024
Bokad: Januari & juni 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares, SAS, United
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 3

OSL-LIS: TAP, A321neo
LIS-SFO: TAP, A330-900neo
SFO-MEL: United, 787-9

SYD-BKK: Thai, A350
BKK-OSL: Thai, A350

Visa bifogad bild 153845

Last edited:
Såg denna bokning nu, är det inte liknande som jag fick nekad? EU-US-Australien-Asien-EU, 4 zoner. @BAM054 det var inga problem att få igenom denna?

Min resa skulle i slutändan bli, EU-Asien-Hawaii-US-EU. Har just nu NRT-HNL bokat som del av ditresan och försökte lägga till hemresa HNL-US-EU.
Australien är en annan zon så inte riktigt samma sak.

Tidigare har man endast fått flyga till Hawaii via USA, sedan har SAS i omgångar tillåtit via Asien, men krav på samma väg dit och hem. Kan vara det som ställer till det.

Toppen