Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej

Behover lite hjalp med att forsta utrakningen av merkostnaden i poang for ombokade resor:
Det ror sig om nedan:

RESA 1 (2 vuxna, 1 barn):

Utresa:
RSW-EWR-CPH, StarA, Economy

Inresa:
CPH-LHR-ORD-RSW, StarA, Economy

For ovan bokning anvandes en Amex 2-1



Ombokad till

Utresa:
MIA-YYZ-CPH, StarA, Economy

Inresa:
CPH-NYC, SAS, Business

For ovan bokning anvandes samma Amex 2-1


Poangskillnad: ?


RESA 2 (1 vuxen):

Utresa:
MIA-LIS-CPH, StarA, Business

Inresa:
CPH-KEF-NYC, StarA. Economy


Ombokad till

Utresa:
MIA-LIS-CPH, StarA, Economy

Inresa:
CPH-NYC, SAS, Business

Poangskillnad: ?


Tacksam for svar!

Du kan med enkelhet göra uträkningarna på egen hand genom att se hur mycket varje resa kostar här: https://awardplanner.se/tools/eurobonus-pointchart-map

Om du bokar SAS flighter som en SAS Award är priset för enkelresa 50% istället för 60% som det är på Star Alliance Awards
 

Isac85

Medlem
Du kan med enkelhet göra uträkningarna på egen hand genom att se hur mycket varje resa kostar här: https://awardplanner.se/tools/eurobonus-pointchart-map

Om du bokar SAS flighter som en SAS Award är priset för enkelresa 50% istället för 60% som det är på Star Alliance Awards
Tackar for den.

Forstar det mesta utom en sak.

Utresa StarA (USA-EU)= 42000 + 42000 + 42000 = 126.000poang da barnrabatt ej existerar och den ar bokad som enkelresa da vi aker SAS hem.
Hemresa: SAS Business (EU-USA)= 50000+50000+25000 (barnrabatt) = 125.000poang.

2for1 appliceras pa vuxen biljett + barnbiljett eftersom man maste gora sa.. Discount -42000-25000= 67.000 poang

Totalt poangpris= 126000+125000-67000= 184.000poang

Ar ovan ratt uppfattat?
 

palmen

Moderator
Tackar for den.

Forstar det mesta utom en sak.

Utresa StarA (USA-EU)= 42000 + 42000 + 42000 = 126.000poang da barnrabatt ej existerar och den ar bokad som enkelresa da vi aker SAS hem.
Hemresa: SAS Business (EU-USA)= 50000+50000+25000 (barnrabatt) = 125.000poang.

2for1 appliceras pa vuxen biljett + barnbiljett eftersom man maste gora sa.. Discount -42000-25000= 67.000 poang

Totalt poangpris= 126000+125000-67000= 184.000poang

Ar ovan ratt uppfattat?
Förstår inte riktigt vad du räknar på då det är två resor.

Men om vi börjar med resa 1:
Det står att du använt samma 2-4-1 voucher för ut och hemresa, då måste det vara bokat som en bokning. Då Star Allianc eär inblandat räknas allt som Star Alliance i boknignen, även om det är SAS som flyger.
3 personer ekonomi på utresa och business på hemresa (ingen barnrabatt då det är Star Alliance)
Priset blir då 35k i ekonomi på utresan per person (hälften av 70k), hemresan kostar 65k per person i business (hälften av 130k). Med andra ord borde priset vara 100k per person och med en voucher blir det då 50k+50k+100k = 200k poäng

Resa 2 som inte innehåller någon voucher som jag tolkar det:
Star Alliance Economy ut och SAS Business hem bokat som tor (då det står att det är en resa och inte två resor).
Uträkningen blir samma som ovan, 35k på utresa och 65k på hemresa, dvs 100k för denna bokning.


Tittar man din uträkning så verkar du ha tagit priset för enkel väg (60% av tor) och använt dig av det. För att detta ska stämma så måste ni bokat som enkelresor och inte tur och retur.
 
D

Deleted member 53670

Guest
Hej

Behover lite hjalp med att forsta utrakningen av merkostnaden i poang for ombokade resor:
Det ror sig om nedan:

RESA 1 (2 vuxna, 1 barn):

Utresa:
RSW-EWR-CPH, StarA, Economy

Inresa:
CPH-LHR-ORD-RSW, StarA, Economy

For ovan bokning anvandes en Amex 2-1



Ombokad till

Utresa:
MIA-YYZ-CPH, StarA, Economy

Inresa:
CPH-NYC, SAS, Business

For ovan bokning anvandes samma Amex 2-1


Poangskillnad: ?


RESA 2 (1 vuxen):

Utresa:
MIA-LIS-CPH, StarA, Business

Inresa:
CPH-KEF-NYC, StarA. Economy


Ombokad till

Utresa:
MIA-LIS-CPH, StarA, Economy

Inresa:
CPH-NYC, SAS, Business

Poangskillnad: ?


Tacksam for svar!

Vet inte om du menar ofrivilligt ombokad eller att du själv gjort ombokningen, då är det bara följa tabellen.
Om omfrivilligt är det väl bara tacka att du fått en business-resa i "Resa 1".
 
Hej, en fråga till någon kunnig. Vill boka poängresa SIN - Darwin Tor 23 Jan - 12 febr 2025. Går inte på SAS hemsida. Ringer in till SAS ( 3 Huaca). Får svar att det går inte alt de kan inte boka Singapore airlines som är enda direktflyget. Sista agenten sa man kunde ringa Singapore airlines och boka via dom. ?? Går det med Eurobonus poäng? Andra möjligheter?? Hoppas någon av er vet. Tack.
 

LPC123

Medlem
Hej, en fråga till någon kunnig. Vill boka poängresa SIN - Darwin Tor 23 Jan - 12 febr 2025. Går inte på SAS hemsida. Ringer in till SAS ( 3 Huaca). Får svar att det går inte alt de kan inte boka Singapore airlines som är enda direktflyget. Sista agenten sa man kunde ringa Singapore airlines och boka via dom. ?? Går det med Eurobonus poäng? Andra möjligheter?? Hoppas någon av er vet. Tack.
Nej att boka SQ har varit stängt länge och nej det går inte att boka direkt med SQ heller.
 

Maxxan

Medlem
Funderar på att boka en award-resa med Turkish på en del av sträckan. Har dock för mig att jag har hört att det inte ska vara möjligt att lägga till två ben Turkish efter varandra, om inte hela sträckan till/från t.ex ARN finns tillgänglig.

Om jag bokar SEA-IST, kan jag då lägga till IST-ARN dagen efter? Hade varit trevligt att slippa en extra mellanlandning i t.ex WAW.
 

Maxxan

Medlem
Funderar på att boka en award-resa med Turkish på en del av sträckan. Har dock för mig att jag har hört att det inte ska vara möjligt att lägga till två ben Turkish efter varandra, om inte hela sträckan till/från t.ex ARN finns tillgänglig.

Om jag bokar SEA-IST, kan jag då lägga till IST-ARN dagen efter? Hade varit trevligt att slippa en extra mellanlandning i t.ex WAW.
Kan vara värt att förtydliga att jag tänkte boka båda flygen samtidigt, där jag anländer i Istanbul på en söndag och sen flyger vidare till Arlanda 14 timmar senare på en måndag. Sträckan SEA-IST-ARN finns inte tillgänglig som en egen resa.
 

Ledhund

Medlem
Bonusprogram: SAS EuroBonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish Airlines, Austrian Airlines
Kabinklass: Eko+Business
Avreseort: GOT
Destination: HKG / BKK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R Open Jaw
Antal poäng (per person): 82500 inkl 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2505kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Jul 2024
Bokad: Mars+maj
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

GOT-FRA - Ekonomi Lufthansa
FRA-IST - Business Turkish Airlines
IST-HKG - Business Turkish Airlines
BKK-VIE Austrian Airlines
VIE-FRA Business Lufthansa
FRA-GOT Business Lufthansa

Hade inga större förhoppningar om att lyckas sy ihop ursprungsbokningen FRA-IST-HKG till något kul och vettigt mitt prick i jultider, men plötsligt så händer det!


Erfarenhetsmässigt, kommer vi kunna checka-in i business disken trots första sträckan i ekonomi eller är det dålig stil?
 

Mr Basic

Medlem
Erfarenhetsmässigt, kommer vi kunna checka-in i business disken trots första sträckan i ekonomi eller är det dålig stil?
Om du flyger eco så ska du checka in där (om du inte har status som berättigar till annat). Gissar att det är fler som ”bara” flyger GOT-FRA i eco. Om man flyger business vill man ju inte att det står eco-passagerare (som också saknar status) i business-kön till check in.
 
Toppen