Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

FilipJ

Medlem
Letar efter resa för 5 pax och har hittat *A i C för 4 pax och economi för den femte på den flight som är intressant för oss.
1. Antar det är bäst ringa in så alla ligger på samma bokning (om det blir ombokningar etc) eller kan man inte blanda klasser på samma bokning?
2. Jag förutsätter att jag kan ringa in om det skulle släppas fler platser i C och uppgradera den femte?
3. Går det (i mån av plats såklart) uppgradera en *A economy till C vid incheck/gate eller på annat sätt för poäng även om det inte syns platser på awardhacks eller sas egna hemsida? Hade förstås varit lite trist sätta hela familjen i C och flyga själv i Economy... Tycker informationen på SAS hemsida under "Uppgradera hos Star Alliance" är lite tvetydig eller så är det jag som är trög:
1. Det måste vara två separata bokningar.
2. Den separata bokningen kan uppgraderas med giltiga poäng och ev voucher.
3. Sannolikt nej. Vilket bolag? Är det SAS ni flyger med är det mer sannolikt, men räkna med barocka priser och inte bara ”mellanskillnaden”.
 
1. Det måste vara två separata bokningar.
2. Den separata bokningen kan uppgraderas med giltiga poäng och ev voucher.
3. Sannolikt nej. Vilket bolag? Är det SAS ni flyger med är det mer sannolikt, men räkna med barocka priser och inte bara ”mellanskillnaden”.
Tusen Tack!

3. LX eller LH, trodde det var det denna tabell visade på https://www.sas.se/eurobonus/poang/flyga-med-poang/uppgradera-star-alliance/

Som EuroBonus-medlem kan du använda dina EuroBonus-poäng för att betala för en uppgradering till en högre serviceklass hos alla Star Alliance-flygbolag, förutsatt att du begär en uppgradering minst 24 timmar före avgången

1711700639692.png
 

Wrazxc

Ny medlem
Hej,

Håller på och knåpa ihop min första bonusresa här och har försökt läst på lite men skulle behöva lite hjälp.

Jag har en 2-4-1 voucher och hade tänkt åka med en vän till Sydamerika. Vad jag förstår "kostar det 99k poäng med en enkelresa och 165k poäng för en ToR.

Jag hittar ingen till mitt resmål direkt vi säger tex Lima som passar bra men en hel del resor som mellanlandar i Lima. Exempelvis Munchen - Frankfurt - Lima - Bogota. Muchen - Frankfurt är jag ju inte heller intresserad av men vad jag förstår så skall jag kunna boka den resan och sen ringa in och säga att jag vill inte ha Muchen- Frankfurt utan ett passande flyg från exempelvis Arlanda och ta bort Lima - Bogota?

När jag sedan skall boka hemresan, måste det då vara samma flygsträcka för att det bara skall kosta 165k poäng eller kan jag då exempelvis boka Lima-Bogota-Paris?

Om det inte skulle passa med något flyg från Lima. Skulle jag då kunna boka Bogota-Paris och be dom lösa Paris-Arlanda och boka ett flyg själv från Lima - Bogota? Räknas det iså fall som "roundtrip" eller 2 separata resor?

Tack på förhand :D
 

palmen

Moderator
Tusen Tack!

3. LX eller LH, trodde det var det denna tabell visade på https://www.sas.se/eurobonus/poang/flyga-med-poang/uppgradera-star-alliance/
Det gäller enbart för dyra köpta bokningsklasser i ekonomi, det måste dessutom finnas award i Business tillgängligt, samt att denna funktion varit ur funktion över 2 år.

Med andra ord kan man nog säga att oddsen för att Concorde flyger igen reguljärt är 100x större än att du lyckas uppgradera en LH/LX award i ekonomi med eurobonuspoäng.
 

Maxxan

Medlem
Det verkar som att poängresor med SAS endast kan bokas per telefon om man reser med spädbarn. Är det möjligt att boka poängresan online för två vuxna, och sedan ringa in en vardag för att lägga till spädbarnet i bokningen?
 

nissefalk

Medlem
Jag hittar inte rätt info i tråden nu, jag hittar en star aliance resa med Thai i Business men den går inte att boka online samma problem som nämns flera gånger i denna tråden, dvs priset finns inte längre tillgängligt.

Jag kommer fram till SAS i USA och de kan inte boka med AMX voucher vilket är fine det förstår jag, men, dom säger också att man inte kan lägga till in voucher senare, stämmer det verkligen har för mig att jag lagt till voucher efter en bokning är gjord. Jag har poäng så det räcker att boka utan voucher men vill ju använda den vouchern så tänkte jag kan ringa in till rätt nummer på Tisdag efter helgerna, voucher finns och är giltig
Stämmer det verkligen att det inte gå att applicera en redan utställd giltig voucher i efterhand
 

Tamas

Medlem
Jag hittar inte rätt info i tråden nu, jag hittar en star aliance resa med Thai i Business men den går inte att boka online samma problem som nämns flera gånger i denna tråden, dvs priset finns inte längre tillgängligt.

Jag kommer fram till SAS i USA och de kan inte boka med AMX voucher vilket är fine det förstår jag, men, dom säger också att man inte kan lägga till in voucher senare, stämmer det verkligen har för mig att jag lagt till voucher efter en bokning är gjord. Jag har poäng så det räcker att boka utan voucher men vill ju använda den vouchern så tänkte jag kan ringa in till rätt nummer på Tisdag efter helgerna, voucher finns och är giltig
Stämmer det verkligen att det inte gå att applicera en redan utställd giltig voucher i efterhand
Nej, det stämmer inte, man _kan_ applicera vouchern i efterhand.
 

henke12

Medlem
Tack, försökte nu boka genom att ringa in men de kan inte heller boka platserna de säger att de är waitlisted, låter skumt men får vänta tills på Tisdag och prova med SAS AMX nummer på Tisdag
Tips till framtida inlägg:

Ingen är säker på vad du menar med din hemsnickrade förkortning AMX

De flesta inklusive mig gissar att det är Amex du menar.
Men förkortningen är i våra ögon okänd :)
 
Toppen