Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ni kan inte göra nåt innan flyget är inställd. Däremot du kan vara förberedd med alternativ så om det ställs in kan du ringa till SAS eller vara på flygplatsen och försöka få alternativ rutt med andra bolag.

Det SKA inte spela någon roll. Kundtjänst kan vid ett pressat läge försöka få det till det, då får man påminna dom om EU-regler.
Det är dock inte SAS som ska boka om utan Lufthansa. Ringer man sas och ändrar måste det finnas bonusplatser för att boka om bonusresa med andra bolag.
Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det företag man bokat via.

Det är dock inte SAS som ska boka om utan Lufthansa. Ringer man sas och ändrar måste det finnas bonusplatser för att boka om bonusresa med andra bolag.
Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det företag man bokat via.
Alltså, LH har ju också en kundtjänst.

Är du säker på det? I veckan var jag i NY och naturligtvis blev returen med Austrian inställd, jag fick kontakt med dem via chat och de påpekade att SAS var tvungna att boka om eftersom det var mer än 72 timmar innan flyget skulle gå. Detta bekräftades av SAS agenten när jag ringde till kundsupporten (som gjorde ett väldigt professionellt jobb skall påpekas).

Jag hade alltså en *A Bonusbiljett inköpt med EB poäng i C med Austrian via Wien

Är du säker på det? I veckan var jag i NY och naturligtvis blev returen med Austrian inställd, jag fick kontakt med dem via chat och de påpekade att SAS var tvungna att boka om eftersom det var mer än 72 timmar innan flyget skulle gå. Detta bekräftades av SAS agenten när jag ringde till kundsupporten (som gjorde ett väldigt professionellt jobb skall påpekas).

Jag hade alltså en *A Bonusbiljett inköpt med EB poäng i C med Austrian via Wien
Ja, enligt EU261/2004 är det alltid utförande flygbolag som är skyldiga att boka om när de ställer in flyg, oavsett när de ställs in.
SAS kan alltid hjälpa till att boka om när man hittar nya awards om det är en award biljett, men sas kommer inte boka om till revenue på något annat bolag för att tex Lufthansa strejkar.

I ditt fall så var det Austrian som var skyldiga att boka om dig. De hänvisade till SAS och du hade tur att de lyckades boka om dig, vilket jag gissar var till en annan award biljett.

Fick mail från SAS att tiderna på några av mina flygningar har ändrats.

Kollar på bokningen nu, och ser att transfer time i Brussel nu endast är 45 min mot tidigare 55. Har för mig att MCT är 50 min.

Flyger med Brussel Airlines, award. Resan är först i sommar.

GOT-BRU-ARN

Hur skall man agera?

Fick mail från SAS att tiderna på några av mina flygningar har ändrats.

Kollar på bokningen nu, och ser att transfer time i Brussel nu endast är 45 min mot tidigare 55. Har för mig att MCT är 50 min.

Flyger med Brussel Airlines, award. Resan är först i sommar.

GOT-BRU-ARN

Hur skall man agera?
Inte alls, bara sitta lugnt. Byte i Bryssel inom Schengen gör man på typ 10 minuter så det ska inte vara några problem alls.
MCT är 35 minuter för SN-SN
SN-SN II .35 REGION SCH - REGION SCH

Inte alls, bara sitta lugnt. Byte i Bryssel inom Schengen gör man på typ 10 minuter så det ska inte vara några problem alls.
MCT är 35 minuter för SN-SN
SN-SN II .35 REGION SCH - REGION SCH

Tack. Försökte söka själv på MCT med expertflyer, men jag är nybörjare, så jag gjorde nog fel.

Bra att veta att MCT är 35 min med SN-SN.

Jag sitter still i båten och hoppas på det bästa.

Toppen