Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

eddo

Medlem
Ja det gjorde det - jag ringde till SAS och de satte oss på Istanbul - Warszawa - Stockholm dagen efter istället med Polish Airlines. Enl. bifogad fil.

Riktigt bra agent jag pratade med. Älskar deras engelska kundservice.

Får se nu bara om vi sett sista ändringen av flygning ännu. Dock lite skönt att sista två legen nu utförs av Polish Airlines och inte Turkish Airlines då de flygningarna nu kanske känns lite mer säkra att faktiskt ska utföras.
Du hade tur som fick behålla utresan trots >24h stop i Instanbul (förutsatt att ombokningen är biljetterad och klar).

Ring inte SAS om den bokningen igen om du inte måste. ;)
 

aruba1

Medlem
Precis som eddo skriver har du haft tur, då utresan är enligt SAS villkor ogiltig. Frågan är om du har fått biljetter utställda? Har du fått PDF filen så är det bara att gratulera och absolut inte ringa till kundtjänsten.
 

Simon90

Medlem
Du hade tur som fick behålla utresan trots >24h stop i Instanbul (förutsatt att ombokningen är biljetterad och klar).

Ring inte SAS om den bokningen igen om du inte måste. ;)
Jag tänkte faktiskt inte ens på att den regeln finns. Biljetten är biljetterad och klar.
 

Attachments

  • Biljett.png
    Biljett.png
    67,2 KB · Visningar: 120

GOTBound

Medlem
Kostnaden för att boka om en Star Alliance till ren SAS award; är kostanden: 750 kr + 450 kr i sunk cost eller enbart 450 kr i sunk cost?
 

Flyer722

Medlem
Du hade tur som fick behålla utresan trots >24h stop i Instanbul (förutsatt att ombokningen är biljetterad och klar).

Ring inte SAS om den bokningen igen om du inte måste. ;)
Precis som eddo skriver har du haft tur, då utresan är enligt SAS villkor ogiltig. Frågan är om du har fått biljetter utställda? Har du fått PDF filen så är det bara att gratulera och absolut inte ringa till kundtjänsten.
Det är inte så att SAS aktivt kollar igenom bokningarna och avbryter dessa om stoppet är längre än 24h. Det är bara du själv som kan ringa in och säga att du inte vill ha ett längre stop när det blir tidtabellsändring.
 

eddo

Medlem
Det är inte så att SAS aktivt kollar igenom bokningarna och avbryter dessa om stoppet är längre än 24h. Det är bara du själv som kan ringa in och säga att du inte vill ha ett längre stop när det blir tidtabellsändring.
Stämmer inte med mina erfarenheter. När jag varit med om samma sak och ringt för att jag varit tvungen att göra andra ändringar i bokningen har agenten avbokat resan pga otillåtet stopp på över 24h.
 

Flyer722

Medlem
Stämmer inte med mina erfarenheter. När jag varit med om samma sak och ringt för att jag varit tvungen att göra andra ändringar i bokningen har agenten avbokat resan pga otillåtet stopp på över 24h.
Om du har fått detta meddelande:

Important information about your SAS booking x - Please contact us

Dear Traveler,

Unfortunately, we have had to change our flight schedule which has impacted your booking.

We have tried to find alternative flights close to your travel dates but have not been able to rebook you.

Please contact us for further assistance: https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/

Read more about your rights and options in the email we sent you, or find more information here: https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/


Best regards,
SAS

Så är du inte ”tvungen” att ringa in om du fortfarande vet att flygen passar dig. Det är bara att åka om bokningarna ligger inne vilket de oftast gör.
 

eddo

Medlem
Om du har fått detta meddelande:

Important information about your SAS booking x - Please contact us

Dear Traveler,

Unfortunately, we have had to change our flight schedule which has impacted your booking.

We have tried to find alternative flights close to your travel dates but have not been able to rebook you.

Please contact us for further assistance: https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/

Read more about your rights and options in the email we sent you, or find more information here: https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/


Best regards,
SAS

Så är du inte ”tvungen” att ringa in om du fortfarande vet att flygen passar dig. Det är bara att åka om bokningarna ligger inne vilket de oftast gör.
Jo, jag var tvungen att ringa in eftersom bokningen inte längre gick ihop. Skulle resa hem A-B-C där automatisk ombokning innebar att flighten B-C avgick innan flighten A-B landat. Ungefär samma scenarion som beskrivits några inlägg tidigare alltså. När jag då ringde för att boka om hemresan upptäckte agenten att utresan inte var enl SAS biljettregler och avbokade då den.
 

Flyer722

Medlem
Jo, jag var tvungen att ringa in eftersom bokningen inte längre gick ihop. Skulle resa hem A-B-C där automatisk ombokning innebar att flighten B-C avgick innan flighten A-B landat. Ungefär samma scenarion som beskrivits några inlägg tidigare alltså. När jag då ringde för att boka om hemresan upptäckte agenten att utresan inte var enl SAS biljettregler och avbokade då den.
Ja men då är det inte längre än 24h stopp utan du har fått en ändring som är under minimum connection time. Det är inte vad personen i fråga hade som du citerade.
 
Toppen