Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Men visst är det märkligt att TAP som har 11-13 avgångar/dag från LIS till olika städer i Brasilien, varav 3 avgångar per dag till Rio, just nu släpper så få awardplatser till *A. Det kanske säljer slut ändå...?
Ja, det tänker jag också. Hade hoppats på dem. Rika Brasilianare har ofta miles på sina "vanliga" bankkort, typ som i USA. Kanske de går åt därför?
 

Link

Medlem
Försökt söka mig fram men blir inte klok, säg att man bokar ARN-TPE t/r, går det att ändra hemreseort till ICN-ARN vid senare tillfälle så länge det är minst 14 dagar kvar till resan? Har en 2-4-1 som går ut idag och kundtjänst är stängd
 

fcx

Medlem
Försökt söka mig fram men blir inte klok, säg att man bokar ARN-TPE t/r, går det att ändra hemreseort till ICN-ARN vid senare tillfälle så länge det är minst 14 dagar kvar till resan? Har en 2-4-1 som går ut idag och kundtjänst är stängd
14 dagar har inget med saken att göra, du kan ändra det dagen före avresan från ARN. Dock så måste du betala en ny voucher och/eller nya poäng om voucher eller poäng har gått ut när du ska boka om.
 

Link

Medlem
14 dagar har inget med saken att göra, du kan ändra det dagen före avresan från ARN. Dock så måste du betala en ny voucher och/eller nya poäng om voucher eller poäng har gått ut när du ska boka om.
Ajfan, 2-4-1 blir alltså värdelös även vid ombokning inom samma region?
 

fcx

Medlem
Ajfan, 2-4-1 blir alltså värdelös även vid ombokning inom samma region?
Jepp. Har den gått ut så har den gått ut. Om flygbolaget avbokar ett segment så får man ett fritt försök att ändra även med utgången voucher, men att byta hemreseflygplats är inte säkert att det går. Våghalsig chansning. Blir förmodligen billigare att köpa en enkel ICN-TPE för hemresan och återansluta till den bokning man har.
 

Minibiff

Medlem
Kommer ett antal frågor här nu men hoppas ni har svaren. Har pratat med kundtjänst och får olika besked varje gång haha.

Resa:
ToR till Bangkok från London i Februari med Thai Airways.
Business till Bangkok och Economy till London.

Valde resa från London då jag inte hittade några resor från Sverige när jag bokade för några veckor sedan.
Nu till mina frågor:

1. Om jag bokar en resa Göteborg -> London, är det NÅGON fördel med att boka Star Alliance-bolag? Det kommer innebära att jag åker på minst en mellanlandning. Men det är det värt om jag slipper mecka med bagage samt har någon som helst hjälp vid försening av Göteborgsflighten eller mellandlandningsflighten. Annars kan jag ju boka direkt med BA till London om det är samma?

2. Om jag bokar med Star Alliance, kan jag utnyttja samma voucher som jag bokade orginalresan på? Orginalresan bokades med en voucher som går ut December 2023, så det är lugnt.. likaså poängen. Något annat jag bör tänka på?

3. Har en vän som nu vill följa med till Thailand. Han har ingen voucher och lite poäng, men det räcker till Economy. Kan jag ringa in till kundtjänst och boka på honom på min voucher (jag kan betala med mina poäng för hans economy)? Funkar det även om han då åker i Economy och jag i Business?

Något annat man bör tänka på?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

nissefalk

Medlem
Kommer ett antal frågor här nu men hoppas ni har svaren. Har pratat med kundtjänst och får olika besked varje gång haha.

Resa:
ToR till Bangkok från London i Februari med Thai Airways.
Business till Bangkok och Economy till London.

Valde resa från London då jag inte hittade några resor från Sverige när jag bokade för några veckor sedan.
Nu till mina frågor:

1. Om jag bokar en resa Göteborg -> London, är det NÅGON fördel med att boka Star Alliance-bolag? Det kommer innebära att jag åker på minst en mellanlandning. Men det är det värt om jag slipper mecka med bagage samt har någon som helst hjälp vid försening av Göteborgsflighten eller mellandlandningsflighten. Annars kan jag ju boka direkt med BA till London om det är samma?

2. Om jag bokar med Star Alliance, kan jag utnyttja samma voucher som jag bokade orginalresan på? Orginalresan bokades med en voucher som går ut December 2023, så det är lugnt.. likaså poängen. Något annat jag bör tänka på?

3. Har en vän som nu vill följa med till Thailand. Han har ingen voucher och lite poäng, men det räcker till Economy. Kan jag ringa in till kundtjänst och boka på honom på min voucher (jag kan betala med mina poäng för hans economy)? Funkar det även om han då åker i Economy och jag i Business?

Något annat man bör tänka på?
1. Med ett annat Star Alliance så är chansen större att de checkar dit bagage hela vägen

2. Finns det platser så borde det gå mot en omboknings avgift på 150 kr per person, har du allt på samma bokning så är det inga problem med att checka bagage hela vägen

3. Det går inte att mixa klasser med en voucher eller för den delen mixa klasser i en och samma bokning även för betalda biljetter
 

palmen

Moderator
Kommer ett antal frågor här nu men hoppas ni har svaren. Har pratat med kundtjänst och får olika besked varje gång haha.

Resa:
ToR till Bangkok från London i Februari med Thai Airways.
Business till Bangkok och Economy till London.

Valde resa från London då jag inte hittade några resor från Sverige när jag bokade för några veckor sedan.
Nu till mina frågor:

1. Om jag bokar en resa Göteborg -> London, är det NÅGON fördel med att boka Star Alliance-bolag? Det kommer innebära att jag åker på minst en mellanlandning. Men det är det värt om jag slipper mecka med bagage samt har någon som helst hjälp vid försening av Göteborgsflighten eller mellandlandningsflighten. Annars kan jag ju boka direkt med BA till London om det är samma?

2. Om jag bokar med Star Alliance, kan jag utnyttja samma voucher som jag bokade orginalresan på? Orginalresan bokades med en voucher som går ut December 2023, så det är lugnt.. likaså poängen. Något annat jag bör tänka på?

3. Har en vän som nu vill följa med till Thailand. Han har ingen voucher och lite poäng, men det räcker till Economy. Kan jag ringa in till kundtjänst och boka på honom på min voucher (jag kan betala med mina poäng för hans economy)? Funkar det även om han då åker i Economy och jag i Business?

Något annat man bör tänka på?
1. Om du har separata biljetter och missar flighten från London pga förseningar på din andra bokning är du körd, du har ingen hjälp oavsett vem du bokar biljetten med. Sen kan man ibland få lite goodwill och de hjälper till ändå, men det är inget du har rätt till eller kan kräva. I bästa fall har du tur att de låter dig checka in bagaget hela vägen, men inte alltid de är sugna på det utifall att du just blir försenad och missar en flight, vilket då ställer till det för alla.

2. Om din voucher inte gått ut så gör du bäst i att lägga på connections till London på bokningen så är du safe sen. Du kommer troligtvis också få tillbaka pengar på skatterna då det är dyrt att starta en resa i UK.

3. Går inte att mixa klasser mellan resenärer. Alla i bokningen måste åka exakt samma flighter och i samma kabinklass. Om du ändå ska boka om, kan vara värt att titta på om ni hittar någon ny resa där ni båda två kan åka.
 
Toppen