Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Fintus

Medlem
Har sedan tidigare en resa bokad från ARN-CPH-IAD med retur IAD-CPH. Resan är bokad med en 2-4-1 som gick ut vid årsskiftet 21/22. När jag ringer in idag och vill lägga på ett ben på hemresan från CPH-ARN så säger agenten att eftersom jag ändrar slutdestination så måste dom dra om alla poäng och eftersom vouchern som resan är bokad med gått ut så måste jag antingen använda en ny voucher eller betala fullt poängpris. Med tanke på vissa agenters bristande kundskap så vill jag fråga även här om det stämmer?
 
Har sedan tidigare en resa bokad från ARN-CPH-IAD med retur IAD-CPH. Resan är bokad med en 2-4-1 som gick ut vid årsskiftet 21/22. När jag ringer in idag och vill lägga på ett ben på hemresan från CPH-ARN så säger agenten att eftersom jag ändrar slutdestination så måste dom dra om alla poäng och eftersom vouchern som resan är bokad med gått ut så måste jag antingen använda en ny voucher eller betala fullt poängpris. Med tanke på vissa agenters bristande kundskap så vill jag fråga även här om det stämmer?
Suma sumarum är ju att du försöker ändra en resa som är bokad med en 241 som gått ut. Då är standard att du måste använda en ny 241 för att få göra förändringen.
Så agenten har rätt
 

igelkotten

Medlem
Jag avbokade en bonusresa för några veckor sedan, och fick poängen återbetalda typ 5 minuter senare. Men igår märkte jag att poängen inte var där, och när jag tittade på kontoaktiviteten så fanns inte poängen med där alls (dvs såg ut som jag aldrig fick någon återbetalning av poäng).

Ringde in och allt löste sig. Kundtjänst sa att eftersom jag angett annat frequent flyer nummer än Eurobonus, så försöker systemet återbetala till fel ställe och därmed skedde ingen återbetalning.

Värt att tänka på för de som har guld med annat bolag, som ändrat FF-numret på en award.
 

Davvelavve

Medlem
Tror ni man får boka via en dyrare zon som egentligen inte är en jättestor omväg med argumentet att det finns inga andra lediga platser till destinationen än via den andra zonen.

Exempel: jag hittar FRA-SIN-BKK men inget FRA-BKK, Singapore är ju en dyrare zon. Jag har ju själv rest via Singapore till Bangkok men då var det ju pga inställda flyg.
 

Mr Basic

Medlem
Tror ni man får boka via en dyrare zon som egentligen inte är en jättestor omväg med argumentet att det finns inga andra lediga platser till destinationen än via den andra zonen.

Exempel: jag hittar FRA-SIN-BKK men inget FRA-BKK, Singapore är ju en dyrare zon. Jag har ju själv rest via Singapore till Bangkok men då var det ju pga inställda flyg.
Helt klart värt ett försök. Har nyligen genomfört *A-resa till Centralamerika (kostade 130K) men flög via Sydamerika (165K). Har ju också funkat tidigare med Maldiverna (105K?) via SIN (165K sist jag såg en sån bokning, numera 210K).
 

palmen

Moderator
Tror ni man får boka via en dyrare zon som egentligen inte är en jättestor omväg med argumentet att det finns inga andra lediga platser till destinationen än via den andra zonen.

Exempel: jag hittar FRA-SIN-BKK men inget FRA-BKK, Singapore är ju en dyrare zon. Jag har ju själv rest via Singapore till Bangkok men då var det ju pga inställda flyg.
Det är generellt inga problem att boka så, den "omvägen" har de "alltid" godkänt.
Att argumentera för att du inte hittar bonsuresor på andra flighter är dock inte ett skäl som SAS brukar bry sig om (klart att någon agent alltid kan ta ett beslut som itne är i linje med vad som brukar ske).

Om jag var du skulle jag bara säga hur jag vill åka och sen inte nämna något över huvud taget om att det är en annan zon i pris samt att det inte är närmsta vägen. Låt agenten göra sitt jobb och skulle de vilja ha betalt för en högre zon eller liknande så kan du försöka argumentera för dig, eller lägga på och testa igen.
 

Shxhani

Medlem
Har någon erfarenhet kring att omboka/göra ändringar hos flygbolaget direkt om man bokat en Eurobonus resa exempelvis via Lufthansa eller Turkish.

Tänker t.ex flytt av hemresa eller annat flyg osv…
 

Mr Basic

Medlem
Har någon erfarenhet kring att omboka/göra ändringar hos flygbolaget direkt om man bokat en Eurobonus resa exempelvis via Lufthansa eller Turkish.

Tänker t.ex flytt av hemresa eller annat flyg osv…
Nej, ändringar ska ju skötas av den som ställt ut biljetten (SAS om det är Eurobonus). Finns säkert undantag men inget jag känner till eller gjort själv.
 

Shxhani

Medlem
Nej, ändringar ska ju skötas av den som ställt ut biljetten (SAS om det är Eurobonus). Finns säkert undantag men inget jag känner till eller gjort själv.

Misstänkte det, de gånger jag köpt vanliga biljetter via tex Supersavertravel så har Turkish sagt att de kan hantera bokningen tidigast 48h timmar innan avgång. Undrade om det var lika när det kom till Eurobonus biljetter, tack för svaret.
 

palmen

Moderator
Misstänkte det, de gånger jag köpt vanliga biljetter via tex Supersavertravel så har Turkish sagt att de kan hantera bokningen tidigast 48h timmar innan avgång. Undrade om det var lika när det kom till Eurobonus biljetter, tack för svaret.
Är biljetten under airport control kan de ändra, men det görs väl i stort sätt bara när det blir strul på resan och man MÅSTE bokas om.
Aldrig hört talas om att ett flygbolagen går in och bokar om för att kunden vill det. Lufthansa har ju ingen aning om hur reglerna för eurobonus ser ut tex, de kommer inte röra bokningen om de inte måste.
 
Toppen