Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Banbul

Medlem
Både Amex och Mastercard borde i alla fall ha stort intresse av att detta förbättras avsevärt inom kort tid. Annars mister korten största delen av sitt värde.
Att i 2021 behöva sitta timmar i telefonkö med låg sannolikthet för att lyckas att använda sina poäng som man betalat för, är under all kritik enligt min mening.
 

Alf

Medlem
Både Amex och Mastercard borde i alla fall ha stort intresse av att detta förbättras avsevärt inom kort tid. Annars mister korten största delen av sitt värde.
Att i 2021 behöva sitta timmar i telefonkö med låg sannolikthet för att lyckas att använda sina poäng som man betalat för, är under all kritik enligt min mening.
Det är inte kortbolagen man skall skylla på att man inte hittar några resor. Det är ju flygbolagen som inte släpper tillräckligt. Jag har varit med i Eurobonus sedan start och så här uselt med platser har det aldrig varit. Visst vi har haft en pandemi men nu är det ju ganska mycket flyg på gång. Det finns inte en chans att hinna använda de poäng och voucher som har blivit förlängda året ut. Det finns helt enkelt inte platser och urvalet är uruselt. Exv går inte Miami att boka längre fram än till maj.
 

fcx

Medlem
Det är inte kortbolagen man skall skylla på att man inte hittar några resor. Det är ju flygbolagen som inte släpper tillräckligt. Jag har varit med i Eurobonus sedan start och så här uselt med platser har det aldrig varit. Visst vi har haft en pandemi men nu är det ju ganska mycket flyg på gång. Det finns inte en chans att hinna använda de poäng och voucher som har blivit förlängda året ut. Det finns helt enkelt inte platser och urvalet är uruselt. Exv går inte Miami att boka längre fram än till maj.
Nja, det är ju kortbolagen som får ta smällen om kunderna "röstar med fötterna".
 

Alf

Medlem
exakt - kortbolagen säljer produkten kort och värdet på kortet är beroende av möjligheten att boka bonusplatser.
99% av kortbolagens marknadsföring lyfter detta
Det är ju lite märkligt att det numera blivit så att det är vad man handlar på ett kreditkort som skall vara underlag för hur många poäng man tjänar.

Från början var det flygresor som gav poäng och kreditkort gav inga poäng. Nu har korten tagit över poängjakten.
Men gärna för mej, jag struntar i vilka som driver fram mer bonusplatser, bara det bli fler platser att boka för just nu är det helt undermåligt.
 

palmen

Moderator
Det är inte kortbolagen man skall skylla på att man inte hittar några resor. Det är ju flygbolagen som inte släpper tillräckligt. Jag har varit med i Eurobonus sedan start och så här uselt med platser har det aldrig varit. Visst vi har haft en pandemi men nu är det ju ganska mycket flyg på gång. Det finns inte en chans att hinna använda de poäng och voucher som har blivit förlängda året ut. Det finns helt enkelt inte platser och urvalet är uruselt. Exv går inte Miami att boka längre fram än till maj.
Jag skulle nog säga att SAS släpper lika mycket platser per flyg som tidigare, problemet är att efterfrågan har mångdubblats senaste åren samt att pandemin gjort att folk sitter på 2 år av poäng extra som inte kunnat spenderas. Utbudet är dock samma som tidigare men efterfrågan högre.

Att du inte hittar något till Miami från maj är ju inte så konstigt då SAS inte flyger dit under sommartabellen som startar just i maj. Hur ska de kunna ha awards när de inte flyger på destinationen?
 

Tomas E

Medlem
Jag skulle nog säga att SAS släpper lika mycket som tidigare, problemet är att efterfrågan har mångdubblats senaste åren samt att pandemin gjort att folk sitter på 2 år av poäng extra som inte kunnat spenderas. Utbudet är dock samma som tidigare men efterfrågan högre.
Menar du då kanske att SAS släpper ungefär lika många platser per flyg som tidigare?

I de senast trafiktalen, för oktober 2021, anger SAS att deras trafikutbud motsvarade 2 369 miljoner ASK (available seat kilometers). I siffrorna för oktober 2019 gällde 4 421 miljoner ASK, d.v.s. de var i oktober 2021 tillbaka på knappt 54% av kapaciteten jämfört med två år tidigare. Och då är nog procentsiffrorna för norskt och svenskt inrikesflyg högre än för mer långväga flygningar. (RPK, d.v.s. antalet betalda passagerarkilometer, var däremot bara tillbaka på 1 426 miljoner jämfört med 3 324 miljoner två år tidigare, d.v.s. knappt 43%.)

Onekligen säljer SAS biljetter till något fler flyg än de avser att flyga (vilket 737-700 och 340-300 vittnar om), men det är ju tydligt att "tillgängliga biljetter" ett par månader framåt inte tillnärmelsevis motsvarar 2019 års program när man ser alla "ej tillgänglig"-markeringar.
 

Canadien

Medlem
330 dagar innan släpper SAS som vanligt. Men den stora mängden platser har tidigare kommit 120-90 dagar innan avresa, då det ofta tillkommit ytterligare 4-9platser per flyg under t ex Jan-Mars till US o Kina, dessa släpps inte längre så det släpps just nu betydligt färre business awards med SAS.
 

Axxo

Medlem
Har i flera dagar försökt boka ekonomi eller business för två till Mexico, Houston, Texas och Bogota i början av januari men agenterna hittar inte inga biljetter alls?? Har själv sökt och hittat via Awardfares och United men det är inget SAS ser. Brukar det vara blackout första veckan i januari??
 
Toppen