Jag skulle nog säga att SAS släpper lika mycket som tidigare, problemet är att efterfrågan har mångdubblats senaste åren samt att pandemin gjort att folk sitter på 2 år av poäng extra som inte kunnat spenderas. Utbudet är dock samma som tidigare men efterfrågan högre.
Menar du då kanske att SAS släpper ungefär lika många platser
per flyg som tidigare?
I de senast trafiktalen, för oktober 2021, anger SAS att deras trafikutbud motsvarade 2 369 miljoner ASK (available seat kilometers).
I siffrorna för oktober 2019 gällde 4 421 miljoner ASK, d.v.s. de var i oktober 2021 tillbaka på knappt 54% av kapaciteten jämfört med två år tidigare. Och då är nog procentsiffrorna för norskt och svenskt inrikesflyg högre än för mer långväga flygningar. (RPK, d.v.s. antalet betalda passagerarkilometer, var däremot bara tillbaka på 1 426 miljoner jämfört med 3 324 miljoner två år tidigare, d.v.s. knappt 43%.)
Onekligen säljer SAS biljetter till något fler flyg än de avser att flyga (vilket 737-700 och 340-300 vittnar om), men det är ju tydligt att "tillgängliga biljetter" ett par månader framåt inte tillnärmelsevis motsvarar 2019 års program när man ser alla "ej tillgänglig"-markeringar.