Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Canadien

Medlem
Minns vagt att jag läst på forumet för några år sedan att SAS endast ser LH biz awardsäten om det finns 9st lediga. Stämmer detta fortfarande?
Nej, det finns ingen sådan direkt korrelation. Lufthansa kan visa 9 platser till sina egna MilesMore men SAS får inga till sitt system. United och Air Canada har säkert bättre tillgång än SAS också p g a JV-avtal.
 

JacobGBG

Medlem
Sorgligt att bemötandet och kunskaperna hos SAS kundtjänst är så otroligt varierande.
Jag har själv blivit waitlistad vid mina senaste två awardbokningar med Turkish airlines.
Efter några dagar har statusen ändrats till bekräftad.

@Tonton har skrivit om detta fenomen:

Senaste besked från SAS kundtjänst igår: "Man kan inte waitlista på awardbokning"

Jag ger upp...
 
Har de tagit bort nästan alla bonusplatser till och från USA sommaren 2022? Gapar helt tomt i kalendern förutom 2 platser i GO samtliga dagar…
 

Kelgris

Medlem
Är det någon annan än jag som har problem just nu med att gå vidare från betalningssidan vid bokning av SAS:s egna EB-resor med poäng? Har försökt flera gånger sedan kl 16.
 

ZZZebra

Medlem
Har de tagit bort nästan alla bonusplatser till och från USA sommaren 2022? Gapar helt tomt i kalendern förutom 2 platser i GO samtliga dagar…

Jag bokade två award-biljetter i C till USA 5-11:e juli 2022 för lite drygt en vecka sedan. När jag kikade då så fanns det flera alternativ och när jag såg det så bokade jag bara på enligt "if you snooze you loose". Förhoppningsvis kommer man iväg också.

Så några biljetter har släppts, men om det är färre än normalt eller att många söker och bokar tidigt är oklart.
 

mischadee

Medlem
Måste få fråga om råd här. Jag känner att jag har ett starkt resebehov då jag varit på marken i snart två år nu. Vill till solen. Har en bonusresa till Bali i November med EVA som hade varit mycket trevlig men det är ju stor sannolikhet att den inte blir av. Flygen är inte inställda ännu men EVA säljer inga biljetter till flighterna även om de är tomma enligt Expertflyer. Ringde SAS och de kan inte göra något med min voucher om inte flygen officiellt ställs in. Det finns platser med TK till Cancun men det skulle innebära att jag får lägga ut 47 500 poäng extra eftersom jag inte har voucher. Frågan är om det är värt det? Vågar jag vänta, tänk om TK-platserna ryker?

Sedan är det väl så att om det enbart finns ekonomi på första benet ARN-IST så går det inte att boka? Men då kan jag kolla exempelvis ARN-FRA-IST istället. Eller hur?

För info så kostar en resa i cash ca 21 000 och då drar jag ju in ca 23 700 poäng till Eurobonus. Det är ju också ett alternativ och då få tillbaka 87 500 poäng också för Baliresan.

Hur skulle ni ha gjort i detta fall?
 
Måste få fråga om råd här. Jag känner att jag har ett starkt resebehov då jag varit på marken i snart två år nu. Vill till solen. Har en bonusresa till Bali i November med EVA som hade varit mycket trevlig men det är ju stor sannolikhet att den inte blir av. Flygen är inte inställda ännu men EVA säljer inga biljetter till flighterna även om de är tomma enligt Expertflyer. Ringde SAS och de kan inte göra något med min voucher om inte flygen officiellt ställs in. Det finns platser med TK till Cancun men det skulle innebära att jag får lägga ut 47 500 poäng extra eftersom jag inte har voucher. Frågan är om det är värt det? Vågar jag vänta, tänk om TK-platserna ryker?

(...)

Hur skulle ni ha gjort i detta fall?
Har du många poäng så kanske det är värt 47500 att "låsa in" den platsen. Om EVA ställer in, och det då fortfarande finns ytterligare platser till Cancun, kan du kanske boka den med voucher och avboka den andra. Eventuellt kan du flörta till att flytta vouchern i det läget.
 
Toppen