Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Alltså är det just nu inte möjligt att slå ihop bokningar så länge som bägge bokningarna inte är med just SQ.
Bara för att tydliggöra det hela lite.. Du kan inte slå ihop bokningar alls.

Det som görs när man har flera flygbolag i samma bokning är att bagaget "interline"as mellan bolagen (Interlining - Wikipedia), men bara om de inblandade bolagen har ett sådant avtal. Och så länge ett avtal finns upprättat så kan man även göra interline mellan två flygbolag på olika bokningar, vilket var det du ville göra.. detta har man däremot inte rätt till. Det är dessutom inte ovanligt att incheckningspersonalen inte vet hur de ska göra, men oftast går det som sagt bra.

Om man ska ge sig på en sådan manöver är det bra om man i bokningsfasen kan planera in sin layover så att man även skulle hinna att hämta väskan och checka in den på nytt. Annars riskerar man att stå på destinationen utan väska, eller på layover-flygplatsen och se sitt nästa flyg lyfta utan en själv. Tänk även på att man kan behöva visum och liknande för att ta sig landside för att hämta väskan...

Nybörjare här, så ni får ursäkta. Vilka är reglerna för när man måste hämta ut sitt incheckade bagage och checka in det på nytt när man har flera flygsträckor i sin bokning? Finns det någon tumregel man kan följa eller är det olika från land till land? För USA vet jag att man måste hämta ut sitt incheckade bagage om man mellanlandar där men hur är det i fallet GOT–MUC–ZRH–NRT till exempel, där bokningen gjorts via SAS? I detta fall rör det sig bara om Star Alliance-anslutna flygbolag – spelar det någon roll?

Kort och gott, hur vet jag när jag måste hämta ut mitt incheckade bagage när jag flyger från A till B (eller A till D och mellanlandar i B och C)?

Nybörjare här, så ni får ursäkta. Vilka är reglerna för när man måste hämta ut sitt incheckade bagage och checka in det på nytt när man har flera flygsträckor i sin bokning? Finns det någon tumregel man kan följa eller är det olika från land till land? För USA vet jag att man måste hämta ut sitt incheckade bagage om man mellanlandar där men hur är det i fallet GOT–MUC–ZRH–NRT till exempel, där bokningen gjorts via SAS? I detta fall rör det sig bara om Star Alliance-anslutna flygbolag – spelar det någon roll?

Kort och gott, hur vet jag när jag måste hämta ut mitt incheckade bagage när jag flyger från A till B (eller A till D och mellanlandar i B och C)?
Her slipper du å hente bagasjen og den sendes hele veien når alle flyvninger er på samme referansekode/booking/PNR.

Her slipper du å hente bagasjen og den sendes hele veien når alle flyvninger er på samme referansekode/booking/PNR.
Är det tumregeln, att så länge det rör sig om EN bokning – oavsett antal legs – skickas bagaget hela vägen automatiskt? Finns det några undantag till denna regel?

Är det tumregeln, att så länge det rör sig om EN bokning – oavsett antal legs – skickas bagaget hela vägen automatiskt? Finns det några undantag till denna regel?
Det er tommelfingerregelen, men fet finnes unntak. Som regel vil crew ombord si ifra om en trenger å hente ut bagasje. Oslo Lufthavn (OSL) er et eksempel hvor en må være obs om en skal videre innenriks.

OSL: SAS sender feks videre i samarbeidet med Widerøe, men en må tollklarere i overgang til innenriks. Kommer du inn med feks KLM og skal videre med SAS må du ta ut bagasje og sjekke inn på ny til innenriks Norge.

Anledningen att du måste hämta ditt bagage och sedan checka in det igen i USA har att göra med att du där går igenom tullen/immigration på din första flygplats som du ankommer till.

Newark är antagligen det största exemplet på undantag, om man byter till inrikes måste man checka om.

Vad är speciellt med Newark jämfört med de flesta andra flygplatser i USA? Alla kräver väl att man bär väskan genom tullen och sedan slänger av den på den designerade bagdrop-arean innan man kommer landside?
Ja, om man inte anländer från preclearanceflygplats, t ex Shannon eller Kanada.

• Gilla
Reactions: ekf
Toppen