Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Om du kommer att resa eller avboka är väl en helt berättigad fråga? Med de frågor du ställde så är det väldigt otydligt vilket av alternativen som du helst föredrar.

Visst, det kan ju gå vägen också och du får resa gratis. Risken finns också att de avbokar. Om det är en osäkerhet du vill leva med ända fram till boarding så varsågod.

Jag skulle också se till att poäng dras om resan verkligen tänker genomföras. Risken finns att SAS avbokar då hela bokningsprocessen inte är slutförd. Jag vet det av egen erfarenhet (dock gav det mig inte problem då det ändå var en backup-bokning som ändå skulle avbokas i slutänden).

Om du kan bli avbokad även efter check-in? Självklart, du har ju inte betalat biljetten.
Menar du att SAS verkligen bokade av din resa med skälet att de inte dragit poäng? Eller rent hypotetiskt menar du? När skedde det - hur långt innan avresa? Ringde de? Hur gick detta till?

Jo jag har slutfört bokningsprocessen betalt skatter och avgifter och fått bokningsbekräftelse - för flera månader sen, därmed har ett avtal ingåtts. Och att det inte dragits poäng upptäckte jag av slump för inte så länge sen. Jag tycker det verkar märkligt att jag ska riskera att bli avbokad för att SAS system inte funkar. Tänk nu om jag inte upptäckt att poängen inte dragits. Well jag vet att det är en risk men rent juridiskt har vi ju ingått ett avtal och de har bekräftat resan. Jag förstår som sagt att det kan bli struligt men att SAS har noll ansvar här köper jag inte.
 
Menar du att SAS verkligen bokade av din resa med skälet att de inte dragit poäng? Eller rent hypotetiskt menar? När skedde det - hur långt innan avresa? Ringde de? Hur gick detta till?

Jo jag har slutfört bokningsprocessen betalt skatter och avgifter och fått bokningsbekräftelse - för flera månader sen, därmed har ett avtal ingåtts. Och att det inte dragits poäng upptäckte jag av slump för inte så länge sen. Jag tycker det verkar märkligt att jag ska riskera att bli avbokad för att SAS system inte funkar. Tänk nu om jag inte upptäckt att poängen inte dragits. Well jag vet att det är en risk men rent juridiskt har vi ju ingått ett avtal och de har bekräftat resan. Jag förstår som sagt att det kan bli struligt men att SAS har noll ansvar här köper jag inte.
Fast rent juridiskt har ni ju ingått ett avtal baserat på en viss köpeskilling vilken du endast delvis betalt, därmed är ju inte avtalet klart från båda parter.

Skulle du ex betalat en del av en bil till en bilhandlare i handpenning, sedan skulle du betalat resterande del online, detta har inte funkat, tror du att de ändå lämnar ut nycklarna om de kommer på detta? Är de skyldiga att göra det menar du?

Jag anser det oetiskt att försöka fuska systemet men det är kanske bara jag och mina principer.
 
Fast rent juridiskt har ni ju ingått ett avtal baserat på en viss köpeskilling vilken du endast delvis betalt, därmed är ju inte avtalet klart från båda parter.

Skulle du ex betalat en del av en bil till en bilhandlare i handpenning, sedan skulle du betalat resterande del online, detta har inte funkat, tror du att de ändå lämnar ut nycklarna om de kommer på detta? Är de skyldiga att göra det menar du?

Jag anser det oetiskt att försöka fuska systemet men det är kanske bara jag och mina principer.
Det är inte en jämförbar metafor som du beskriver. Men jag tror säkert bilhandlaren först hade frågat om slutbetalningen, i hopp om att få slutföra affären och tjäna pengar... Jag håller med om att man inte ska fuska, men detta har inget med fusk att göra, det har med SK ITs buggiga system som vi alla lider av. Om det varit omvänt - att de dragit för mycket poäng - tror du då SAS skulle lägga massa tid på att försöka ge tillbaka dom?
 
Menar du att SAS verkligen bokade av din resa med skälet att de inte dragit poäng? Eller rent hypotetiskt menar du? När skedde det - hur långt innan avresa?

Exakta skälet till avbokningen är ju svår att veta, det är ju inte så att någon från SAS ringer upp och meddelar beslutet. Jag tror knappast att någon människa ens var inblandad.

jag kommer inte ihåg hur långt innan resa det var men bokningen försvann av sig självt på webben och blev ogiltig i appen och försvann vid uppdatering. Jag hade fått PNR men vet inte om det fanns ett biljettnummer i bokningen eftersom jag inte aktivt tittade efter det.
 
Hej, skickar ut en generell fråga.
Om jag bokar en ToR poängresa med SAS.
Går det att bara avboka ena sträckan i en sådan bokning? Om Ja, kommer då SAS göra om priset så det blir poängpriset för enkel sträcka? (tex betalar 60000p istället för 50000p i Biz).

Hur snabbt brukar man få tillbaka poängen från SAS när man avbokar en poängresa?
 
Hej, skickar ut en generell fråga.
Om jag bokar en ToR poängresa med SAS.
Går det att bara avboka ena sträckan i en sådan bokning? Om Ja, kommer då SAS göra om priset så det blir poängpriset för enkel sträcka? (tex betalar 60000p istället för 50000p i Biz).

Hur snabbt brukar man få tillbaka poängen från SAS när man avbokar en poängresa?

Ja och ja.

Normalt får man dem omedelbart. Det kan naturligtvis inträffa något men i normalfallet sitter de direkt på kontot.
 
Är i färd med att boka en resa till USA:s västkust nästa år och har lite frågor kring tågordningen. Har tänkt att flyga in till SFO och hem från LAX som en open jaw.

Om jag först lyckas boka CPH-LAX som retur, så kan jag exempelvis lägga till en ditresa online på samma gång, även om den inte finns i business. Då har jag routingen klar (CPH-SFO//LAX-CPH) och kan sedan ändra utresan själv online samt ringa in för att lägga till anslutningsflyg till ARN.

1. Men om jag mot förmodan inte hittar tillgänglighet med SAS till SFO i business, är det då kört att göra om bokningen till en Star alliance award och applicera en voucher? Alltså t.ex flyga dit med Swiss istället och hem med min redan bokade SAS-retur?

2. I vilket läge måste jag bestämma om detta ska vara en 2-4-1 voucher bokning eller en Fly Premium bokning? Kan jag boka ett ben själv online som en Fly Premium och sedan direkt när de öppnar ringa in och applicera vouchern istället?

3. Om jag gör det till en 2-4-1 bokning från början, måste jag då ringa in för att boka den eller kan jag 'reservera' platserna med SAS online verktyg utanför Tallins öppettider och sedan ringa in och applicera voucher och få den biljetterad? Eller är SAS onlineverktyg bara en 'tracker' där man lägger upp flighterna snarare än att man håller platserna under en viss tid?

Hoppas att det inte är för korkade frågor :rolleyes:

Tack på förhand!
 
Är i färd med att boka en resa till USA:s västkust nästa år och har lite frågor kring tågordningen. Har tänkt att flyga in till SFO och hem från LAX som en open jaw.

Om jag först lyckas boka CPH-LAX som retur, så kan jag exempelvis lägga till en ditresa online på samma gång, även om den inte finns i business. Då har jag routingen klar (CPH-SFO//LAX-CPH) och kan sedan ändra utresan själv online samt ringa in för att lägga till anslutningsflyg till ARN.

1. Men om jag mot förmodan inte hittar tillgänglighet med SAS till SFO i business, är det då kört att göra om bokningen till en Star alliance award och applicera en voucher? Alltså t.ex flyga dit med Swiss istället och hem med min redan bokade SAS-retur?

2. I vilket läge måste jag bestämma om detta ska vara en 2-4-1 voucher bokning eller en Fly Premium bokning? Kan jag boka ett ben själv online som en Fly Premium och sedan direkt när de öppnar ringa in och applicera vouchern istället?

3. Om jag gör det till en 2-4-1 bokning från början, måste jag då ringa in för att boka den eller kan jag 'reservera' platserna med SAS online verktyg utanför Tallins öppettider och sedan ringa in och applicera voucher och få den biljetterad? Eller är SAS onlineverktyg bara en 'tracker' där man lägger upp flighterna snarare än att man håller platserna under en viss tid?

Hoppas att det inte är för korkade frågor :rolleyes:

Tack på förhand!

1/ Ja men det blir då ett annat pris (star alliance bokning) samt att du får betala change fee 150kr/pax

2/ Du kan applicera voucher i efterhand utan att betala någon change fee, men det ben du tidigare bokat med FlyPremium kommer att kosta som vanligt (utan rabatt) då 2-4-1 och FlyPremium inte går att kombinera.

3/ Du kan boka och applicera vouchern direkt på SAS bokningssida, så länge det inte är en Open Jaw, då måste du ringa in.
 
1/ Ja men det blir då ett annat pris (star alliance bokning) samt att du får betala change fee 150kr/pax

2/ Du kan applicera voucher i efterhand utan att betala någon change fee, men det ben du tidigare bokat med FlyPremium kommer att kosta som vanligt (utan rabatt) då 2-4-1 och FlyPremium inte går att kombinera.

3/ Du kan boka och applicera vouchern direkt på SAS bokningssida, så länge det inte är en Open Jaw, då måste du ringa in.

Tack Mattias.

Som jag förstår dig på svar 1 och 2 så kan jag alltså närsomhelst göra om en Fly Premium-bokning till en 2-4-1 bokning?

Anta att jag har en retur med SAS business och en utresa i SAS plus till USA (CPH-SFO//LAX-CPH). Detta till en kostnad av 60K poäng med Fly Premium. Om jag sedan inte lyckas boka om utresan till business med SAS utan ’ger upp’ och vill hitta en utresa med annat Star Alliance bolag i business så kan jag alltså närsomhelst ringa Tallinn och göra om bokningen till en 2-4-1 bokning? T.ex. ändra till CPH-ZRH-SFO//LAX-CPH. En voucher appliceras och kostnaden ändras från 60K poäng (Fly Premium) totalt till 65K poäng totalt (Star Alliance 130K/2). Är det korrekt? Jag trodde man var tvungen att applicera vouchern på en gång när resan bokas.
 
Tack Mattias.

Som jag förstår dig på svar 1 och 2 så kan jag alltså närsomhelst göra om en Fly Premium-bokning till en 2-4-1 bokning?

Anta att jag har en retur med SAS business och en utresa i SAS plus till USA (CPH-SFO//LAX-CPH). Detta till en kostnad av 60K poäng med Fly Premium. Om jag sedan inte lyckas boka om utresan till business med SAS utan ’ger upp’ och vill hitta en utresa med annat Star Alliance bolag i business så kan jag alltså närsomhelst ringa Tallinn och göra om bokningen till en 2-4-1 bokning? T.ex. ändra till CPH-ZRH-SFO//LAX-CPH. En voucher appliceras och kostnaden ändras från 60K poäng (Fly Premium) totalt till 65K poäng totalt (Star Alliance 130K/2). Är det korrekt? Jag trodde man var tvungen att applicera vouchern på en gång när resan bokas.

Ja det är korrekt uppfattat, det går bra. Att du bokat dom som FlyPremium har bara med betalningen att göra, det är fortfarande en vanlig bokning.

Angående att applicera voucher senare så bokade jag en resa för 4 pax till Thailand i economi utan 2-4-1, och betalade 360,000p (4x90,000) för att sedan ringa in och ändra när det släpptes platser i business. Jag applicerade då 2 vouchers och betalade 330,000p (660,000/2). Ingen avgift för att göra detta.
 
Toppen