Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Gus

Medlem
De enda bolag jag sett som regelbundet släppt 3 eller fler platser (Business) till EB i regionen är
Singapore Airlines till t ex Sydney Melbourne Brisbane och ibland Auckland (plus givetvis inom Sydostasien)
Air NZ enstaka sträckor mellan AU-NZ
Air China Auckland

Så jag skulle nog räkna med att bara hitta flyg till Auckland för poäng och sedan köpa anslutningen för cash.

Var Tahiti som du hittade med United eller Air NZ?
Ja alright, då har jag inte missat något. Det var med air new Zealand, i ekonomi.
 

M.T

Medlem
tittar på att resa till USA's västkust. ringde Riga och trotts jag är flexibel med datum (24/7-19 +-2dagar och vill bara borta 2½-3 veckor) så hittar de INGA biljetter inom hela StarA.

Är det vanligt att det inte finns några biljetter i början av aug? eller är jag för sent eller tidigt ute?
 
tittar på att resa till USA's västkust. ringde Riga och trotts jag är flexibel med datum (24/7-19 +-2dagar och vill bara borta 2½-3 veckor) så hittar de INGA biljetter inom hela StarA.

Är det vanligt att det inte finns några biljetter i början av aug? eller är jag för sent eller tidigt ute?
Du vill åka när alla andra som köper biljetter vill åka. Då brukar det vara betydligt knepigare.
Leta själv på ev sidor tex. United eller sas egen *A award sök sida.
Kan vara lättare om du har något att presentera själv för dom i Tallin.
 

Xpressen

Medlem
tittar på att resa till USA's västkust. ringde Riga och trotts jag är flexibel med datum (24/7-19 +-2dagar och vill bara borta 2½-3 veckor) så hittar de INGA biljetter inom hela StarA.

Är det vanligt att det inte finns några biljetter i början av aug? eller är jag för sent eller tidigt ute?


Ringde du Riga är det inte konstigt att de inte hittade något. Mig veterligen har ingen lyckats hitta *A biljetter genom att ringa dit ;).

Nu är ju flexibel en definitionsfråga i det här fallet, dock anses nog inte ett utresespann på 5 dagar vara super flexibelt utan de krävs nog lite mer flexibilitet än så.

Alla bolag släpper platser vid olika tillfällen och de finns mängder av trådar att läsa här för att bilda dig en uppfattning om när de biljetterna du är utefter brukar släppas, dock inte sag att det garanterat kommer släppas biljetter.

Jag kan tycka att du borde kunna hitta biljetter till USAs västkust på dina datum. (Visserligen under brinnande sommarlov) Vilken kabinklass letar du efter?
 

Senator

Moderator
tittar på att resa till USA's västkust. ringde Riga och trotts jag är flexibel med datum (24/7-19 +-2dagar och vill bara borta 2½-3 veckor) så hittar de INGA biljetter inom hela StarA.

Är det vanligt att det inte finns några biljetter i början av aug? eller är jag för sent eller tidigt ute?

Jag skulle börja att definiera USA Västkust, det är 1000 miles mellan SAN och SEA flygrutten ;) Men, lite mer allvarsamt.. Om du tänker San Fran eller LA som jag gissar du gör, är dessa ganska svåra att hitta. Sedan är vi i högsäsong när du vill flyga. Till Los Angeles flyger SAS, Lufthansa, Swiss, Austrian, LOT, Turkish och United från Europa. Till San Fran tar vi bort Austrian och LOT

Du beskriver heller inte hur många platser du letar efter?

Min erfarenhet är att du behöver dela upp resan och hitta resor till någon United eller Air Canada hub, sen vidare. Testa Toronto/Montreal/Vancouver, samt Wash-Dulles/Newark/Chicago/Denver/Houston runt dina datum, sen kolla anknytningar till Västkusten
 

mha321

Medlem
Min erfarenhet är att du behöver dela upp resan och hitta resor till någon United eller Air Canada hub, sen vidare. Testa Toronto/Montreal/Vancouver, samt Wash-Dulles/Newark/Chicago/Denver/Houston runt dina datum, sen kolla anknytningar till Västkusten
Detta fungerar rätt ofta. Dock får man ofta leva med att bara hitta ekonomiklass på sista hoppet (och med lite tur "boka upp" den senare). Det öppnar sig också många fler alternativ om man tar en connection där -- t.ex. när man ska till LA, så har jag flera gånger hittat platser via Denver till Burbank eller Santa Ana/John Wayne, dit det inte går några intercont flyg (så där om något är det nog stor risk att Tallinn missar utan tydliga direktiv). Beroende på vart man ska så kan man dessutom spara timmar i LA-trafiken till/från LAX... Runt SanFran är det väl lite sämre med småflygplatser som fortfarande har reguljärt, men t.ex. San Jose har ju väldigt mycket fler domestic än faktiska intercont att välja på.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kimmen00

Medlem
Jag skulle börja att definiera USA Västkust, det är 1000 miles mellan SAN och SEA flygrutten ;) Men, lite mer allvarsamt.. Om du tänker San Fran eller LA som jag gissar du gör, är dessa ganska svåra att hitta. Sedan är vi i högsäsong när du vill flyga. Till Los Angeles flyger SAS, Lufthansa, Swiss, Austrian, LOT, Turkish och United från Europa. Till San Fran tar vi bort Austrian och LOT

Du beskriver heller inte hur många platser du letar efter?

Min erfarenhet är att du behöver dela upp resan och hitta resor till någon United eller Air Canada hub, sen vidare. Testa Toronto/Montreal/Vancouver, samt Wash-Dulles/Newark/Chicago/Denver/Houston runt dina datum, sen kolla anknytningar till Västkusten

Dessutom har många bolag (tex Lufthansa) inte ens börjat släppa awards i Juli till Eurobonus.. ofta endast 3-4 mån i förväg.
Finns dock massor om man letar (eftersom familjen planerar liknande scannar jag av dagligen). Finns via Canada med Air Canada (dock economy med United i USA), finns vissa dagar med Austrian till västkusten. Finns VÄLDIGT mkt flyg till Washington Dulles.. men då blir det därefter 5 timmar i economy med united över till västkusten...
 
Har suttit och kikat lite på tillgängliga awards i juni 2019 via SAS Business award flights - Travelhacks. Shanghai och Beijing har enormt god tillgänglighet, vet någon varför det är så? Är det helt enkelt för att ingen vill åka dit på en award kanske?
Jag tror att det beror på flera saker, tex att det är mitt i sommaren och väldigt varmt. Attraktivare perioder brukar vara månaderna runt om kring sommaren. En annan orsak kan vara att det är en mindre kommersiell destination. Dvs folk vet mindre om destinationen alternativt så är den inte trendig. Detta gör att det inte är varken alternativ 1,2 eller 3 för många resenärer. Med samma resonemang tar platserna till LA, Miami och Tokyo slut väldigt snabbt. Men det är såklart bara vad jag tror, om jag utgår ifrån mig själv och mina vänner och bekanta
 

Dr. Miles

Expert
Har suttit och kikat lite på tillgängliga awards i juni 2019 via SAS Business award flights - Travelhacks. Shanghai och Beijing har enormt god tillgänglighet, vet någon varför det är så? Är det helt enkelt för att ingen vill åka dit på en award kanske?
Enkel förklaring är att SAS inte kan fylla upp alla Business class säterna på de linjerna.
Detta trots att SAS erbjuder ganska bra Business class stolar samt fri Wifi åt Business class resenärer.

Och andra sidan, även andra flygbolag har det tufft att fylla på Business / First class kabin på de linjerna därför släpper de också många stolar till award inventory.
Lufthansa och Austrian släpper Business class award till Beijing / Shanghai som Mileage bargains ganska ofta.
 
Toppen