Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Vill boka en award-biljett till Tokyo med EuroBonus men det vekar ju vara riktigt svårt att få till i Business Class. Till destinationerna i Kina verkar det dock lättare att hitta award-biljett. Då skulle man också kunna kombinera ett kort stopp i Kina på gratisvisum (144h). Antar att det är fråga om gratisvisum om man kommer med SAS från Skandinavien till Kina och sen åker vidare inom dessa 144h? Samt göra samma sak på vägen tillbaka?

Funderar även kring från vilken stad av Peking, Hong-Kong eller Shanghai är det lämpligast att resa vidare ifrån till Tokyo?
Någon som har tips på flygbolag som brukar ha bra direktflyg och priser från resp. stad?
Alla tre städer är väl bra.
Vi gjorde den resan till japan förra året. CPH-PEK och hem PVG-CPH med eurobonus. Därimellan köpte vi PEK-HND och KIX-PVG med ANA. Åkte ekonomi och var jättebra. Direktflyg också. Och var mycket billigare när vi bokade båda resorna samtidigt än två enkelresor. Tror de blev nånstans 12.000 SEK för två vuxna och två barn. Slapp kineserna och fick även lite eurobonus på köpet.

SAS har ju introducerat en egen Star Alliance award sökmotor och som jag har förstått det så kan man numera själv boka om vissa awards på SAS hemsida.
1. Kan man boka om rena SAS awards bokade med AMEX 2-4-1 vouchers gratis på SAS hemsida?
2. Kan man boka om Star Alliance awards bokade med AMEX 2-4-1 vouchers gratis på SAS hemsida?
3. Kan man boka om Star Alliance awards bokade utan AMEX 2-4-1 vouchers gratis på SAS hemsida?

SAS har ju introducerat en egen Star Alliance award sökmotor och som jag har förstått det så kan man numera själv boka om vissa awards på SAS hemsida.
1. Kan man boka om rena SAS awards bokade med AMEX 2-4-1 vouchers gratis på SAS hemsida?
2. Kan man boka om Star Alliance awards bokade med AMEX 2-4-1 vouchers gratis på SAS hemsida?
3. Kan man boka om Star Alliance awards bokade utan AMEX 2-4-1 vouchers gratis på SAS hemsida?
1. Vet ej, tror inte det
2. Nej
3. Vet ej, tror inte det med tanke på att du inte kan boka dem online, bara reservera.

Edit: På punkt 1 så gick det på gamla hemsidan, om man även gjort bokningen online. Har inte sett att det gått på nya sidan

Last edited:
Fråga 1 ovan har man alltid kunnat göra, och är inte kopplat till Star Alliance bokningar men SAS egna bokningssystem för EuroBonus. Jag har bara använt detta en gång för en resa till EWR då tror jag det var gratis.

1. Ja på den sidan där du bara bokar sas poängresor. Den som bara fanns innan deras nya *A award sida.

2. Du kan inte boka *A på nya award sidan som är för *A. Här kan du bara skapa en prel awardresa med *A som du sen måste ringa in för att få helt klar och få biljetterna.
Du ringer inte Tallin till detta utan vanliga sas.

3. Som svarat på 2. Du kan inte boka på sidan utan måste du gå in för att få den klar.

Ett par snabba...

1, vilka destinationer i Asien upplever ni att det är enklast att hitta award platser i first till (särskilt med dålig framförhållning)?

2, ökar jag mina chanser att hitta en resa om jag söker exempelvis FRA-HKG istället för ARN-HKG?

3, ökar jag mina chanser om jag söker efter två enkelresor istället för T&R?

• Gilla
Reactions: Gus
Ett par snabba...

1, vilka destinationer i Asien upplever ni att det är enklast att hitta award platser i first till (särskilt med dålig framförhållning)?

2, ökar jag mina chanser att hitta en resa om jag söker exempelvis FRA-HKG istället för ARN-HKG?

3, ökar jag mina chanser om jag söker efter två enkelresor istället för T&R?

1. Dålig framförhållning är inget problem om du vill flyga Lufthansa eftersom dom inte släpper förrens 14 dagar innan. Angående resmål vet jag faktiskt inte utan kolla i tråden om vart dom olika Star Alliance bolagen flyger med firstkabin och sen kollar du av alla de resmål där som intresserar dig.

2. Är nästan på alltid bäst/lättast att söka segment för segment dvs först söker du ARN-FRA och sen FRA-HKG och så skriver du upp flygnummer, datum och annan info och ringer till Tallinn och bokar.

3. Nej

Toppen